صراط و میزان اعمال در قرآن

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
ما معتقد به وجود «صراط‏» و «میزان‏» در قیامت هستیم.


صراط همان پلی است كه بر روی جهنم كشیده شده و همگان باید از روی آن عبور كنند،آری راه بهشت از روی جهنم می‏گذرد!
«و ان منكم الا واردها كان علی ربك حتما مقضیا×ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیا، همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم می‏شوید،این امری است‏حتمی و قطعی بر پروردگارت،سپس آنها را كه تقوا پیشه كرده‏اند از آن رهایی می‏بخشیم و ظالمان را،در حالی كه به زانو در آمده‏اند در آن رها می‏سازیم‏».(1)
عبور از این گذرگاه صعب العبور خطرناك بستگی به چگونگی اعمال انسانها دارد چنان كه در حدیث معروفی می‏خوانیم: منهم من یمر مثل البرق،و منهم من یمر مثل عدو الفرس،و منهم من یمر حبوا،و منهم من یمر مشیا،و منهم من یمر متعلقا،قد تاخذ النار منه شیئا و تترك شیئا، بعضی مانند برق از آن می‏گذرند و بعضی همچون اسب تیز رو،بعضی با دست و زانو، بعضی همچون پیادگان و بعضی به آن آویزان می‏شوند (و می‏گذرند!) گاه آتش دوزخ از آنها چیزی را می‏گیرد و چیزی را رها می‏كند!»(2)
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"

اما«میزان‏»چنانكه از نامش پیداست وسیله‏ای است‏برای سنجش اعمال انسانها،آری در آن روز همه اعمال ما را می‏سنجند و ارزش و وزن هر یك را آشكار می‏كنند:

«و نضع الموازین القسط لیوم القیامه فلا تظلم نفس شیئا و ان كان مثقال حبه من خردل اتینا بها و كفی بنا حاسبین،ما ترازوهای عدل را در روز قیامت‏بر پا می‏كنیم، و به هیچ كس كمترین ستمی نمی‏شود، حتی اگر به مقدار سنگینی یك دانه خردل (كار نیك و بدی) داشته باشد ما آن را حاضر می‏كنیم و (جزایش را به او می‏دهیم) و كافی است كه حساب كننده باشیم!»(3)
«فاما من ثقلت موازینه فهو فی عیشه راضیه×و اما من خفت موازینه فامه هاویه، اما كسی كه در آن روز،ترازوهای اعمالش سنگین است،در یك زندگی رضایتبخش خواهد بود،و كسی كه ترازوهایش سبك است جایگاهش دوزخ است!» (4)
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
آری عقیده ما این است كه نجات و رستگاری در آن جهان بستگی به اعمال انسانها دارد،نه آرزوها و پندارها،هر كس در گرو اعمال خویش است و بدون پاكی و تقوا كسی راه به جایی نمی‏برد:«كل نفس بما كسبت رهینه، هر انسانی در گرو اعمال خویش است‏».(5)
این شرح كوتاهی بود از چگونگی‏«صراط‏»و«میزان‏»هر چند جزئیات آن برای ما معلوم نیست و همان گونه كه قبلا نیز گفته‏ایم چون سرای آخرت عالمی است‏ بسیار برتر از جهانی كه در آن زندگی می‏كنیم، درك همه مفاهیم آن برای ما زندانیان دنیای مادی مشكل یا غیر ممكن است.




**********
پی نوشت:

1 . سوره مریم، آیات 71 و 72.
2 . این حدیث‏با مختصر تفاوتی در منابع معروف شیعه و اهل سنت،مانند كنز العمال حدیث 39036 و قرطبی،جلد 6، صفحه 4175 ذیل آیه 71 سوره مریم و صدوق در امالی خود آن را از امام صادق (ع) نقل كرده است.در صحیح بخاری نیز بابی دیده می‏شود تحت عنوان‏«الصراط جسر جهنم‏» (صحیح بخاری،جلد 8،صفحه 146) .
3 . سوره انبیاء، آیه 47.
4 . سوره قارعه، آیات 6 تا 9.
5 . سوره مدثر، آیه 38.
 
بالا