راه های از بین بردن آثار گناهان و جلب محبت الهی

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
همان گونه که اعمال صالح و نیکوی انسان به واسطه برخی گناهان حبط و تباه می شود، بعضی از اعمال نیک نیز سبب تکفیر و از بین رفتن گناهان می گردد. در قرآن و روایات راهها و مصادیق فراوانی که موجب از بین رفتن گناه و آثار و عوارض آن، بلکه تبدیل سیئات به حسنات شده است. از مجموع آنها این مطلب به دست می آید که ایمان و عمل صالح و توبه و ترک گناهان کبیره، مطمئنترین راه از بین بردن گناهان گذشته و جلب محبّت الهی است. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]2-1-ایمان و عمل صالح:[/h] قرآن کریم می فرماید: «والّذین آمنوا و عملوا الصالحات لنکفّرنّ عنهم سیئاتهم؛ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجامی می دهند، گناهان آنان را می بخشیم» پس باید کوشید از طریق ازدیاد معرفت و شناخت خدا و آگاهی از نعمتهای مادی و معنوی او و انجام عمل صالح، ایمان را تقویت نمود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]3- توبه و انابه[/h] توبه و انابه و بازگشت از گناهان سبب محو و از بین رفتن همه گناهان کبیره و صغیره می گردد. آیات 68 و 69 سوره فرقان به مرتکبین برخی گناهان کبیره وعده عذاب مضاعف و خلود در جهنم داده، سپس فرموده است: مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد که در این صورت خداوند (نه تنها) گناهان او را می بخشد (بلکه) سیئات و بدیهای اعمال آنها را به حسنات تبدیل می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «لکلّ داء دواء و دواء الذّنوب الاستغفار؛ برای هر دردی، درمانی است. درمان بیماری گناهان توبه و استغفار است». از راه توبه است که می توان محبّت الاهی را جلب نمود و محبوب حق تعالی گشت. امام باقر علیه السلام فرمود: همانا خدای متعال از توبه بنده گناهکار خویش بسیار فرحناک و خشنود می گردد؛ خشنودتر از مردی که در شب تاری شتر و توشه خود را گم کند و سپس پیدا نماید. در حدیث قدسی آمده است: اگر آنان که از درگاه من روی برتافتند و به معصیت الوده گشتند، می دانستند چقدر مشتاق آنان هستم (و از بازگشت و توبه آنان خشنود می گردم)، از شدّت شوق و شعف، جان می سپردند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]4- ترک گناهان بزرگ[/h] ترک گناهان بزرگ، سبب از بین رفتن اثار گناهان کوچک شود: «ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه، نکفّر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلاً کریماً؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید، پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می پوشانیم و شما را در جایگاه خوبی وارد می سازیم»
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]5- کارهای نیک[/h] هر کار خوب و شایسته و هر فعلی که مصداق حسنه باشد، عاملی برای از بین رفتن سیئات و بدیها می باشد: «انّ المحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکری للذاکریم؛ حسنات، سیئات و گناهان (و آثار آن) را برطرف می سازند. این مطلب تذکر و یادآوری است برای آن هایی که تذکر پذیرند». حسنات، مطلق است و شامل همه عبادات و هر کار ارزشمندی که شرع آن راتأیید و تعیین کرده و به قصد تقرّب به خدا انجام گیرد، می شود. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «انّ اللَّه یکفّر بکل حسنةٍ سیئةً؛ با انجام دادن هر حسنه، خداوند، یک گناه و سیئه را می پوشاند و محو می سازد».
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]6- اقرار و اعتراف به گناه در پیشگاه حق تعالی:[/h] وقتی با خدای خود خلوت کردی و به دعا و مناجات مشغول شدی. گناهان و معصیتهای گذشته خود را به یاد آور و به زبان اعتراف و اقرار کن و از خدا عفو و مغفرت طلب نما. امام باقر علیه السلام فرمود: «واللَّه ما ینجو من الذّنب ألاّ من أقربه؛ سوگند به خدا! جز آن که به گناه اقرار کند، نجات نیافت».
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]8-7- پیوسته با طهارت (وضو و غسل و...) بودن و اقامه ها نمازهای پنجگانه با حضور قلب.[/h] سلمان فارسی می گوید: روزی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زیر درختی نشسته بودیم. حضرت شاخه های خشک آن درخت را تکان داد، تمام برگهای آن فرو ریخت. سپس رو به من کرد و فرمود: سؤال نکردی چرا این کار را کردم. گفتم: شما بفرمایید، منظورتان چه بوده است. فرمود: هنگامی که مسلمان وضو بگیرد (و مواظب باشد) خوب وضو بگیرد، سپس نمازهای پنجگانه را به جا آورد، گناهان او فرو می ریزد، همان گونه که برگهای این شاخه فرو ریخت. سپس آیه انّ الحسنات یذهبن السیئات را تلاوت کرد. اساساً آیه مذکور به عنوان تعلیل و بیان سرّ و حکمت وجوب اقامه نماز در سوره هود بعد از امر به اقامه نماز بیان شده است، یعنی نماز به عنوان یکی از مصادیق بارز حسنات، آثار معصیت و تیره گی هایی را که در دل وجود دارد، از بین می برد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]9- خواندن نمازهای مستحبی و نافله مخصوصاً نماز شب.[/h] امام صادق علیه السلام در ذیل تفسیر آیه 114 هود می فرماید: «صلوة المؤمن باللیل تذهب بما عمل من ذنب النهار؛ نماز شب مؤمن، گناهان روز او را محو و نابود می سازد».
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]10- خضوع در عبادت و اشک ریختن در دعا و مناجات:[/h] شخصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسید: چه چیزی گناهان مرا بعد از توبه، نابود می کند؟ فرمود: اشک ریختن و خضوع در عبادت و دعا و مناجات و تحمّل بیماریها.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=3]11- تحمل بیماری[/h] تحمل بیماری، گناهان را نابود می کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «السقم یمحو الذنوب». [h=3][/h]
 
بالا