بررسی مستندات راههای انس بیشتر دانشجویان با قرآن

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"



بررسی مستندات راههای انس بیشتر دانشجویان با قرآن




ازآنجاکه انس با قرآن، موجب ایجاد انگیزه، شناخت و عمل دیندارانه شده، فرد دیندار در مقابل شبهات کمتر آسیبپذیر است، تقویت زمینههای انس با قرآن در انگیزه، اندیشه و رفتار دانشجویان ضروری است.






13920503000348_PhotoA.jpg



در گفتمان قرآنی، مهمترین موانع، انس با قرآن عبارتاند از: خودبینی، دنیادوستی، عقاید باطل، جمود بر اقوال مفسرین، گناهان و شیطان.عدم تسلط کافی بر زبان عربی، فقدان انگیزه کافی در انس با قرآن، احساس جدایی از فضای معنوی، عدم دسترسی به اساتید شایسته، تبلیغات گسترده دشمنان علیه کارآمدی قرآن، گناه آلود بودن محیط و عدم ارائه راهکاری دقیق، مبتنی بر احساس خوشبختی برگفته از آیات قرآن، از موانع پیشروی دانشجویان است.
راهکار تقویت انس با قرآن را میتوان در سه حوزه قلب، عقل و رفتار بررسی کرد. جهت تقویت نگرش و گرایش دانشجویان به قرآن زمینهسازی مناسب برای تلاوت، تدبر و درک مفاهیم قرآن ضروری است.

قرآن مجید تجلی خداوند سبحان بر انسان کامل است که هرکسی توان فهم باطن و حقایق آن را نداشته، برخی به بهرهمندی از ظاهر این کتاب حیاتبخش بسنده کرده، بدان مغرور شده و به بیراهه رفتهاند؛ غافل از اینکه با طهارت باطن و تدبر در قرآن مجید میتوان به سرچشمه حق و حقیقت راه یافت. نوشتار حاضر در پی ارائه راهکاری است تا دانشجوی مسلمان ـ بهعنوان سالک الی الله ـ با گذر از ظاهر، راه به باطن و حقایق قرآن برده، به سرمنزل مقصود دست یابد.
اگرچه، جز پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) کسی قادر به فهم حقیقت قرآن نیست، انس با قرآن برای همگان امکانپذیر است؛ و برخی از بزرگان، انس به ظاهر قرآن و تلاوت آن را حتی بدون معرفت، گوشزد کرده، زمینهای برای رسیدن به مقام درک حقیقتهای قرآنی میشمرند. (امام خمینی، 1371: 26) ازاینروی، شناخت موانع و راههای انس جوانان بهویژه دانشجویان با قرآن ضروری است.
 
بالا