تبرک به آثار پیامبر (ص) و اولیاء خدا

  • نویسنده موضوع hasan
  • تاریخ شروع

hasan

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
[h=2]تبرک به آثار پیامبر (ص) و اولیاء خدا[/h]

آیا تبرک به آثار پیامبر (ص) و اولیاء شرک است؟

خدای متعال از زبان حضرت یوسف (ع) می فرماید: «اذهبوا بقمیصی هذا فألقوه علی وجه أبی یأت بصیراً» (1) این پیراهن مرا ببرید و به صورت پدرم بیفکنید که بینا خواهد شد.
این آیه به جواز تبرک به آثار انبیاء و اولیاء تصریح دارد و روشن است که شفا از جانب خدای سبحان است. الا اینکه پیراهن وسیله ای برای شفا گردید، همانگونه که دوا چنین است.
تبرک و سیره مسلمانان
تبرک به پیامبر (ص) از طرف صحابه آغاز شد و ما نمونه هایی از آن را به اختصار ذکر می کنیم:
1- بخاری روایت می کند: پیامبر (ص) در شدت گرما خارج شد، آبی آورد و وضو ساخت، مردم از آب وضوی او می گرفتند و به خود می ریختند. (2)
2- اصحاب به سوی حضرت تبرک می جستند. انس روایت می کند: وقتی پیامبر (ص) سرش را می تراشید، ابوطلحه اول کسی بود که موی او را برمی داشت. (3)
3- کودکان را نزد پیامبر می آوردند و آنها را تبرک می فرمود و سقف دهان آنها را می مالید. (4)
4- فاطمه (ع) بر قبر پدر حاضر می شد، مشتی خاک قبر را بر می گرفت و می بویید و می گریست و می گفت: چیست بر کسی که خاک قبر احمد را می بوید، اگر در طول زمان هیچ چیز خوشبویی را نبوید.(5) شاعر می گوید: بر دیار سلمی گذر می کنم، این دیوار و آن دیوار را می بوسم، حب دیار قلب مرا شیفته نساخته، بلکه کسی که در دیار ساکن است.
لذا باید گفت كه حب ضریح قلب را دلباخته نکرده بلکه حب کسی که در ضریح مسکن گزیده، یعنی انبیاء و اولیایی که خداوند در کتاب خود ما را امر به محبت و مودت آنها نموده، سراسر وجود را فرا گرفته است.
خلاصه آنکه: کسی که به کتب صحاح و سنن و تواریخ مراجعه کند، در می یابد که صحابه به هر آنچه به پیامبر (ص) تعلق و ارتباط داشت تبرک می جستند، پس برخی درباره این احادیث که تواتر لفظی و معنوی دارند چه می گویند؟ آیا نمی دانند که نهی از تبرک به ضریح و آثار پیامبر (ص) شیوه بنی امیه بود؟

1- یوسف : 93 ؛
2- صحیح بخاری، 1 : 55 ؛
3- صحیح بخاری، 1 : 59 ؛
4- صحیح مسلم، 3 : 1691 ؛
5- وفاء الوفاء ، 2 : 444 و صلح الاخوان : 57.
 
بالا