علت نام گذاری عملیات بیت المقدس

فاطمة الزهرا

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
«امير عبدالرزاق زاده»؛ کهنه رزمندهاي است که در سالهاي شيرين نوجواني به جنگ رفته و در عملياتهاي فتحالمبين و بيتالمقدس در کنار سرداراني همچون «حاج احمد متوسليان» و «حاج محمدابراهيم همت» در کسوت يک راوي به ثبت لحظه به لحظه صحنههاي نبرد پرداخته است.
عبدالرزاقزاده در گفتوگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس به منظور ثبت وقايع و رخدادها و جمعآوري اسناد و مدارک، يک راوي در کنار رزمندگان و فرماندهان حضور مييافت و گزارشهايي را که به صورت تبييني و صوتي گردآوري ميکرد.
* روايتگري دفاع مقدس با الگوبرداري از راويان غزوههاي پيامبر (ص) شکل گرفتوي در ادامه افزود: فرستادن راوي براي ثبت رويدادهاي جنگ، ايدهاي بود که از سالهاي نخست دفاع مقدس با الگوبرداري از ثبت وقايع در غزوات و جنگهاي پيامبر اکرم (ص) در صدر اسلام کليد خورد؛ مديران و فرماندهان دفاع مقدس نيز با اجراي طرح روايتگران براي به ثبت رساندن رخدادهاي جنگي همت کردند و تصميم گرفته شد در هر عمليات يک راوي در کنار فرمانده به ثبت همه رخدادها بپردازد.
اين پژوهشگر و محقق دفاع مقدس يادآور شد: راوياني که براي ثبت و گزارش لحظه به لحظه عملياتها اعزام ميشدند، بايد نخستين آموزشهاي لازم را ميديدند؛ بنابراين در اين راستا با شرکت در کلاسهاي آموزشي و بهرهمندي از آموزههاي اساتيد تاريخ دانشگاهها که به بيان مستندات تاريخ اسلام به ويژه غزوات پيامبر (ص) ميپرداختند براي ثبت وقايع دفاع مقدس آماده ميشدند، البته در اين کلاسها از کتابها و ديدگاههاي زندهياد شهيدي درباب جنگهاي پيامبر (ص) بسيار استفاده ميشد.
* روايتگران گزارش کامل عملياتها را براي امام خميني (ره) تدوين ميکردندوي با اشاره به فعاليت روايتگر در عملياتها گفت: روايتگر با پرداختن به موضوعهاي «شناسايي، طراحي، پشتيباني، نيروي انساني، آموزش، طرح و برنامه، تهيه مهمات و امکانات و عقبه نيروها» گزارش کاملي از نحوه نبرد فرماندهان و رزمندگان را با کمک نوارهاي کاست ضبط و بعد از پياده کردن به همراه ساير مستندات به صورت گزارش عمليات تدوين و به فرماندهان ارائه ميکرد.
عبدالرزاق در ادامه تصريح کرد: گزارشهايي که روايتگران از عملياتها به صورت تبييني و مستندات جمعآوري ميکردند، پس از ثبت در قالب گزارش نهايي به محضر حضرت امام خميني (ره) ارائه ميشد و ايشان بعد از مطالعه براي اطلاعرساني سران قوه که در آن زمان مقام معظم رهبري، آيتالله موسوي اردبيلي و آقاي هاشمي رفسنجاني بودند، ارسال ميشد.
نويسنده کتاب «ايلام در جنگ» با بيان خاطراتي از روايتگري عمليات بيتالمقدس يادآور شد: بنده در عمليات بيتالمقدس راوي فرماندهاني همچون متوسليان، همت، شهبازي، همداني، چراغي، قدوسي و موحد دانش بودم و موفق شدم گزارشها و مستندات کاملي در خصوص اين عمليات ارائه دهم که اغلب آنها در کتاب «همپاي صاعقه» نوشته گلعلي بابايي نقل شد.
* عمليات بيتالمقدس به خاطر آزادسازي قدس نامگذاري شدوي با اشاره به فلسفه نامگذاري عمليات بيتالمقدس گفت: در دروران دفاع مقدس، نامگذاري عملياتها به عنوان يک استراتژي جنگي کاربرد فراواني داشت؛ بنابراين عمليات بيتالمقدس به نيت آزادسازي قدس که شعار همه مسلمانان بود به اين نام اجرا شد.
عبدالرزاق گفت: در واقع نام اصلي عمليات «الي بيتالمقدس» بود که به معناي به سوي قدس تعبير ميشد تا با اين عنوان به اشغالگران صهيونيستي بفهمانيم مسلمانان فلسطين در حمايت ملت و دولت ما قرار دارند.
نويسنده کتاب «نبرد طريقالقدس» افزود: برخي از کشورهاي عربي با همکاري اسرائيليها نشستي را در مراکش برگزار کردند که داراي 5 ماده بود و در آن اسرائيل به رسميت شناخته ميشد، اين عمل باعث شد تا کشورهاي اسلامي در سايه سخنان امام خميني (ره) کنفرانس مراکش را محکوم و متزلزل کنند.
وي با اشاره به جنگ صهيونيستها در برابر مردم مظلوم فلسطين اظهار داشت: اسرائيليها با فرستادن نيروهايي به درياي مديترانه، درياي احمر و آبهاي کشور مصر اقدام به اجراي عمليات «ستاره درخشان» کردند که همزمان با اجراي اين عمليات ناوگانهاي آمريکايي در خليج فارس مستقر شده بودند.
عبدالرزاق افزود: نيروهاي ايراني با هدف ادامه مبارزه با جنايات صهيونيستها در صدد طراحي و اجراي عمليات بيتالمقدس و طريقالقدس برآمدند و نامگذاري اين دو عمليات که کلمه قدس را به همراه داشت اين مطلب را ميرساند که ايران اسلامي در برابر تهاجم دشمنان بعثي مقاومت ميکند و معتقد است براي رسيدن به قدس بايد از کربلا گذشت و اين مطلب تداعي کننده اين شعار بود که «راه قدس از کربلا ميگذرد».
* نيروهاي بعثي با داشتن تجهيزات نظامي زياد نتوانستند خرمشهر را به طور کامل تصرف کننداين روايتگر دفاع مقدس در خصوص اشغال خرمشهر توسط نيروهاي عراقي گفت: نيروهاي بعثي عراق با داشتن تجهيزات و امکانات فراوان و حمله 34 روزه، نتوانستند خرمشهر را به طور کامل به اشغال خود درآوردند و اين مقاومت نيروهاي مردمي و رزمندگان باعث شد اطراف شهر خرمشهر به اشغال نيروهاي بعثي در نيايد.
وي با بررسي خاطراتش از احمد متوسليان و نقش او در آزادسازي خرمشهر اظهار داشت: زماني که رزمندگان ايراني به خرمشهر رسيدند، موضوع آزادسازي آن مطرح شد؛ با مشورت ساير فرماندهان قرار بر اين شد که براي اجراي نهايي مانور آزادسازي خرمشهر سردار متوسليان به عنوان فاتح خرمشهر نيروهايش را وارد شهر کند؛ اما اين سردار سرافراز اسلام سر باز زد و گفت «مرا به شلمچه بفرستيد تا پنجه در پنجه دشمن داده و مستقيم با او بجنگم».
* سردار متوسليان فرماندهاي گمنام در آزادسازي خرمشهر بودنويسنده کتاب «ايلام در جنگ» يادآور شد: سردار متوسليان هيچوقت به دنبال ماجراجويي و ثبت نامش براي آيندگان و تاريخ نبود و هميشه سعي ميکرد با حرکت چراغ خاموش تکاليف الهياش را انجام دهد و طي جلسهاي که با فرماندهان ارشد نظامي داشت مأموريتش را به داخل خرمشهر لغو کرد و به سمت شلمچه به راه افتاد تا تکاليف الهي خود را به سرانجام رساند.
به گزارش «توانا»، عمليات «الي بيتالمقدس» با رمز «يا علي ابن ابيطالب (ع)» در 10 ارديبهشت 1361 با هدف آزادسازي خرمشهر، هويزه، حميديه، سوسنگرد و جادههاي مواصلاتي اين شهرها آغاز شد و رزمندگان ايراني با نزديک شدن به شهر و تصرف ناحيه مرزي شلمچه، خود را براي حمله نهايي آماده ساختند. خرمشهر پس ار 34 روز جدايي و تحمل سنگين روهاي اشغال در سوم خرداد 1361به دامان ايران اسلامي بازگشت.
 
بالا