#^#^# ............. اثر شگفت انگیز سجده بر سلامت انسان ........ #^#^#

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
18322_427.jpg




خواندن نماز تنها غذای روح انسان
نیست بلکه جسم انسانها را نیز تقویت میکند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری میدهد.

روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد که معراج مومن و مایه قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند تعالی خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست، ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز میتواند برای برخی از افراد مفید باشد.

به عنوان مثال در تحقیقات علمی و نظریات برخی کارشناسان علم طب و روانشناسی گفته شده؛ ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی میشود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بیخوابی و افکار نا آرام را از انسان دور میکند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت میکند و این عمل باعث میشود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهرهها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه میدارد.

تقویت احشاء و ماهیچههای شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.

مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پا و رانها میشود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت میبخشد.سجده نیز ستون مهرههای بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام میکند. سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست میشود. سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین میدهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و رانها، کمک به نفخ معده و روده، بهبود فتق، ازخواص نشستن بعد نماز است".

اما در ابعاد روحی و معنوی نیز درباره این فریضه مهم و زیبای عبادی به ویژه سجده زیاد سخن گفته شده و بر طولانی نمودن و محافظت از آن تاکید شده است.

m%20(42).gif
m%20(42).gif
m%20(42).gif

امام صادق(ع) درباره اینکه چرا دعا کردن در سجده
توصیه شده است؟ در پاسخ به سعید بن یسار که پرسید: در حال رکوع دعا کنم یا سجود، فرمودند: " آری، در حال سجود دعا کن؛ زیرا نزدیکترین حالت بنده به خداوند حالت سجده است. (در آن حال) برای دنیا و آخرتت به درگاه خداوند عز و جل دعا کن".

پیامبر خدا(ص)نیز درباره اثرات سجده طولانی، فرمودند: " اگر می‏خواهی خداوند تو را با من محشور فرماید در پیشگاه خدای واحد قهّار سجده طولانی کن".

همچنین امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: "گروهی خدمت رسول خدا(ص) آمدند و عرض کردند: ای رسول خدا، در برابر پروردگارت بهشت را برای ما ضمانت کن. رسول خدا(ص)فرمود:به شرط آن که شما نیز با سجده‏های طولانی مرا یاری دهید".

در روایتی از امام صادق(ع) نیز اثرات سجده کردن بر تربت امام حسین(ع) سوال شد که فرمودند: "سجده کردن بر تربت حسین علیه‏السلام حجابهای هفتگانه را می‏شکافد".

امام علی(ع) در حدیثی میفرمایند: " اگر نمازگزار می‏دانست که چه هاله‏ای از جلالتِ خدا او را فرا می‏گیرد، دوست نداشت که سر از سجده‏اش بر دارد".





www.roozgozar.com-2152.gif
 
بالا