پسر طلايي فوتبال ايران کيست ؟/بازتاب گل گوچي در سايت استاندارد ليژ

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
يک هنرمند عاشق آبگوشت با تحصيلات سياسي
[h=1]پسر طلايي فوتبال ايران کيست ؟[/h]
[h=2] فوتبال ايران حالا حماسه ساز ديگري در خود دارد. صعود به جام جهاني براي چهارمين بار پسري طلايي را به فوتبال ايران شناساند. رضا قوچاننژاد با گلهاي سرنوشتساز خود بدون شک لايق اين لقب است.[/h]
00944854.jpg

فوتبال ايران بعد از 8 سال رنگ حماسه را به خود ديد. حماسهاي ديگر براي صعود به جام جهاني که همچون حماسه ملبورن در خاک حريفان رقم خورد.

ايران در راه صعود به جام جهاني ابتدا در زمين ازبکستان به پيروزي ارزشمندي رسيد. تساوي مقابل قطر و باخت نااميدکننده برابر لبنان شاگردان کي روش را در وضعيت خطرناکي قرار داده بود. ديدار سرنوشت ساز برابر کرهجنوبي که به نوعي مهمترين رقيب ايران در گروه به حساب ميآمد، خيلي از معادلات گروه را تعيين ميکرد.

به گزارش ايسنا ، کيروش پس از گذشت چند ماه از حضورش در ايران به دنبال پيدا کردن بازيکنان دورگه ايراني در ليگ هاي اروپايي بود. او در ماه مرداد 1391، با بازديد از ليگ هلند، بلژيک و سوئد چند بازيکن ايراني را پسنديده بود که يکي از آنها رضا قوچاننژاد بود. "گوچي" نخستين بار در همان روزها به تيم ملي دعوت شد و اتفاقا نخستين بازي خود براي ايران را هم در بازي حساس برابر کرهجنوبي در تهران مقابل ديدگان 100 هزار نفر انجام داد. پاقدم رضا براي فوتبال ايران خوب بود و تيم ملي توانست با تک گل نکونام سه امتياز آن بازي حساس را به دست بياورد.

او در بازي هاي بعد به همراه اشکان دژاگه زوج خوبي را در نوک پيکان خط حمله تيم ملي به وجود آورده بودند که اوج همکاري آنها در پيروزي 5 بر صفر برابر لبنان در مقدماتي جام ملتهاي آسيا بود.

باخت به ازبکستان در تهران بار ديگر کار ايران را براي صعود به جام جهاني به اما و اگر کشاند. از آبان تا خرداد، فوتبال ايران 7 ماه پراضطراب را تجربه کرد تا ماه سرنوشت فرا برسد. مصدوميت شديد اشکان دژاگه در فروردين هم بر نگرانيهاي فوتبالدوستان افزوده بود و همه چيز در يکي دو ماه آخر با حساسيت بيشتري دنبال ميشد.

مسابقات ليگ برتر و جام حذفي با اصرار کيروش زودتر تمام شد تا تيم ملي اردوي خود را براي سه بازي حياتي آغاز کند. باخت عجيب به عمان در بازي تدارکاتي بار رواني ديگري را روي مليپوشان گذاشته بود. بدبينها ميگفتند ايران با اين نوع بازي در سه ديدار حساس پيش روي خود راه به جايي نميبرد.

سه هفته هيجان انگيز و سرنوشتساز بالاخره فرا رسيد. گام نخست مقابل قطري بود که رد پايش در پرونده تباني با لبنان ديده ميشد و همچون ديگر تيمهاي حوزه خليجفارس براي خود نفرتي در دل ايرانيها به وجود آورده بود. تک گل رضا قوچاننژاد سه امتياز شيرين آن بازي را به حساب ايران واريز کرد تا شاگردان کيروش با روحيه بالاتري به دو مصاف بعد چشم بدوزند. موقعيت شناسي و جايگيري بينقص "گوچي" در زدن گل سه امتيازي ايران نقش بسزايي داشت.

لبنان حريف به نسبت آسانتري بود. بار ديگر ورزشگاه خاطرهساز ايران نزديک به صدهزار نفر را به خود ديد و ايران با 4 گل حريفش را در هم کوبيد تا در آستانه صعود مستقيم به جام جهاني قرار بگيرد. قوچاننژاد باز هم در اين پيروزي سهم داشت و گل سوم را به ثمر رساند.

خوان آخر اما ديدار با کرهجنوبي بود. کرهاي که با حرفهاي مربياش پيش از بازي نفرتي شبيه نفرت از تيمهاي عربي را براي ايرانيها زنده کرده بود. شرايط سخت شهر اولسان و در نظر گرفتن شهري کاملا شرجي براي آخرين ديدار گروه حساسيتها را بالاتر برده بود. ايران با يک امتياز ديگر به احتمال فراوان صعود خود را قطعي ميکرد و نيم نگاهي هم به ديدار ازبکستان و قطر داشت. بازي در اختيار کرهاي ها بود اما تاکتيک بازي مستقيم آنها مقابل دفاع پرتعداد و البته بابرنامه ايران نتيجه نميداد. دقيقه 60 بود و جريان بازي کماکان ثابت بود. يک لحظه غفلت اما کافي بود تا پسر طلايي فوتبال ايران بار ديگر زهر خود را بريزد. رضا با تيزهوشي توپ را از مدافع نگونبخت کره گرفت و با تمامکنندگي مثالزدنياش تک گل سه امتيازي ايران را به ثمر رساند تا به تنهايي نقش پررنگي در رزرو کردن بليت برزيل داشته باشد.

نميخواهيم بگوئيم قوچاننژاد مارادونا است اما آرزوهاي فوتبالي هر کشور سقفي دارد. اگر مارادونا در بازي تاريخي برابر انگليس همه را دريبل ميکند و بهترين گل قرن را با چاشني انتقام از انگليسيها ميزند، رضاي ما هم در بازي با کرهجنوبي عصبانيت همه ايرانيها از گستاخي سرمربي کره و ايضا بازيکن چشمباداميها را به خوبي بر سر ورزشگاه اولسان خراب ميکند تا ديگر کسي براي ايران خط و نشان نکشد و براي خون گريه کردن خودش ناراحت باشد!

رضا قوچاننژاد. اگر گلهاي ديگرت را هم نميزدي و فقط گل صعود ايران به جام جهاني به نامت ثبت ميشد بازهم روي دوشمان ميگذاشتيمت و حلوا حلوايت ميکرديم. رضا تو مثل خداداد عزيزي براي هميشه نامت را در تاريخ فوتبال ايران ثبت کردي. حالا حماسهساز ايران تويي...

نگاهي به کارنامه رضا قوچاننژاد

قوچاننژاد متولد 29 شهريور 1366 در شهر مشهد است که به همراه خانوادهاش در کودکي راهي کشور هلند شد. او فوتبال را از 15 سالگي و به اصرار پدرش در باشگاههاي دسته دوم هلند آغاز کرد.

قوچان نژاد با وجود اينکه از کودکي در اروپا بازي کرده اما همچنان عاشق ايران است و حتي ميگويد محبوبترين غذايي که دوست دارد آبگوشت است.

قوچاننژاد در دانشگاه در رشته علوم سياسي تحصيل کرده اما يک فوتباليست حرفهاي است نه يک سياستمدار و شايد هيچ ميانهاي با عالم سياست نداشته باشد و خانوادهاي کاملا ورزشي دارد، عمويش هم در مشهد مربي يک تيم واليبال است.

قوچاننژاد با هنر رابطه نزديکي دارد و به نوازندگي ويولن مسلط است.

فوتبال ايران واقعا به چنين هنرمندي نياز داشت و هيچ مهاجمي در سطح و اندازههاي فني او نداشت.

مهاجم قوچاني ايران که لقب گوچي را با خود به يدک ميکشد، فوتباليستي ايراني – هلندي است که در حال حاض براي تيم بلژيکي استاندارد ليژ بازي ميکند. مهاجمي با قدرت خوب در پاي چپ و با تکنيک که با بازيکن سابق هلند يعني مارک اورمارس مقايسه شده است.

جالب است که او با گلي که در ثانيه 9 زده رکورد سريعترين گل هلند را هم در اختيار دارد.

هيرن فين

قوچاننژاد در مشهد متولد شد و در کودکي به همراه خانوادهاش به هلند مهاجرت کرد. او همچنين در موسيقي هم استعدادي دارد و ويولن مينوازد. رضا پيش از انتقال به تيم هيرن فين در سال 2005 در باشگاههاي فريسيا و کامبور رشد پيدا کرد. در آوريل 2006 نخستين بازي حرفهاي خود را براي هيرن فين در بازي مقابل آلکمار انجام داد. او در اين بازي به عنوان يار تعويضي و به جاي هرناندو درولد وارد زمين شد. قوچان نژاد در دوره حضور 4 ساله خود در هيرن فين دو بار به صورت قرضي به تيمهاي Go Ahead Eagles و Emmen پيوست. اما در تابستان 2009 به قراردادش با هيرن فين براي تمرکز روي تحصيل خود پايان داد و به عنوان يک بازيکن آماتور بار ديگر به تيم Go Ahead Eagles پيوست.

کامبور

با وجود اينکه قوچان نژاد در فصل 2010 – 2009 عضوي از باشگاه Go Ahead Eagles بود، تصميم گرفت با قراردادي 2 و نيم ساله به تيم کامبور برود. در نخستين بازياش براي اين تيم در 22 ژانويه 2010 که برابر وين دام برگزار ميشد، 9 ثانيه پس از ورودش به زمين نخستين گل خود را براي تيمش به ثمر رساند.

"گوچي" به دليل اينکه در تيم کامبور بيشتر در پست مهاجم کناري به کار گرفته ميشد و سرمربي تيم هم به بازيکني به نام مارک دي وريس علاقه داشت، نتوانست بازيهاي زيادي براي اين تيم انجام دهد و در 13 بازي دو گل به ثمر رساند. در فصل بعدي حضور در کامبور قوچان نژاد عملکرد بهتري داشت و در 37 بازي 15 گل به ثمر رساند. اين مهاجم ايراني بهترين عملکرد خود را در بازي مقابل Emmen به نمايش گذاشت و نخستين هتتريک دوران حرفهاي فوتبالش را تجربه کرد.

سنت ترويدن

در 17 ژوئن 2011 قوچان نژاد به سنت ترويدن بلژيک پيوست. قرارداد او با اين تيم سه ساله بود. نخستين گلش در ليگ حرفهاي بلژيک در بازي برابر تيم قدرتمند اين کشور يعني کلاب بروژ زده شد. با وجود اينکه مصدوميت، قوچان نژاد را هفتهها از ميادين دور نگه داشت اما او توانست در نخستين فصل حضورش در سنت ترويدن در 22 بازي 12 گل به ثمر برساند و عملکرد خوب او باعث شد تيمهايي از آلمان، هلند و بلژيک براي به خدمت گرفتن او ابراز علاقه کنند.

استاندارد ليژ

در 31 آگوست 2012 سنت ترويدن براي انتقال قوچان نژاد به استاندارد ليژ به توافق رسيد. رضا در ژانويه 2013 و پس از عقد قراردادي 3 و نيم ساله به تيم جديد خود ملحق شد. در حالي که در نيم فصل آن سال در 12 بازي براي سنت ترويدن 10 گل به ثمر رسانده بود. قوچان نژاد نخستين گلش براي استاندارد ليژ را هم در بازي پليآف برابر لوکرن که با برتري 4 بر 3 استاندارد به پايان رسيد به ثمر رساند.

تيم ملي

قوچان نژاد براي تيم ملي زير 19 سالههاي هلند بازي کرده است اما با توجه به مليت ايراني خود ميتوانست براي تيم ملي اين کشور هم بازي کند. رضا در بازي سنت ترويدن برابر ليرس با بازي خود تاثير زيادي روي کارلوس کيروش گذاشت. در مارس 2012 عموي قوچان نژاد گفت که در حال فعاليت براي حضور قوچان نژاد در تيم ملي ايران است او نخستين بازي ملي خود براي ايران را در اکتبر 2012 پس ازپيروزي يک بر صفر ايران مقابل کره جنوبي در رقابتهاي انتخابي جام جهاني 2014 انجام داد. قوچان نژاد همچنين نخستين گل خود را براي ايران در بازي برابر لبنان که با برتري 5 بر صفر شاگردان کيروش به پايان رسيد، به ثمر رساند.

مهاجم طلايي فوتبال ايران در آخرين بازيهاي خود براي تيم ملي گل کاشت و دو گل 6 امتيازي را در راه صعود به جام جهاني به ثمر رساند.

دو گل سرنوشتساز او به قطر و کره جنوبي و همچنين گلش به لبنان که باعث شد ايران در سه بازي پاياني خود 9 امتياز را به دست بياورد زمينهساز چهارمين صعود ايران به جام جهاني شود.



ورزش3
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
[h=1]بازتاب گل گوچي در سايت استاندارد ليژ[/h]
[h=2] گل سرنوشت ساز رضا قوچان نژاد به کره جنوبي در سايت باشگاه استاندارد ليژ بازتاب داشت.[/h]
00944775.jpg

سايت استاندارد در اين باره نوشت:ايران موفق شد با گل رضا قوچان نژاد کره جنوبي را شکست بدهد تا به عنوان تيم نخست گروهش به جام جهاني صعود کتد.

به گزارش اوج نيوز، در ادامه اين مطلب آمده است:قوچان نژاد پس از اجي کاواشيما ژاپني دومين بازيکن استاندارد ليژ است که همراه تيم کشورش به مهم ترين رقابت هاي ملي در سطح جهان مي رود.



ورزش3
 
بالا