جالبترین دانستنی ها در مورد چشم

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
هر روز دنیای اطراف خود را می بینیم، با آن ارتباط برقرار می کنیم و از داشتن چشمانی بینا لذت می بریم اما آیا همه چیز را در مورد این چشم ها می دانید و با دانستنی های جالب آن آشنا هستید؟

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، چشم عضوی از بدن است که به هر حال همه اعضای بدن ما مهم هستند و نبود آن ها می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. در مورد چشم چیزهای خاصی می دانیم اما دانستنی هایی هستند که در مورد چشم کمتر گفته می شوند ولی بهتر است آن ها را بدانید.

** آب درون چشم

یکی از ساده ترین مواردی که در مورد چشم همه میدانیم خیس شدن آن در مواقعی است که بر اثر محیط مردمک چشم خشک شده است. اما این نکته را شاید ندانید که آب درون چشم بسیار متفاوت تر از آنجه فکر می کنیم است. این اب از سه ماده مختلف که شامل، چربی ، یک ماده مخاطی خاص و آب هستند تشکیل شده است. این سه ماده دقیقا به همان مقدار خاص که باید با هم ترکیب شوند. این سه ماده را مغز با توجه به میزان خشکی چشم با هم ترکیب می کند.

** با چشم نمی بینیم

همیشه می گویم ما با نگاه کردن و با کمک چشم هایمان است که می توانیم دنیای اطراف خود را ببینیم ولی این نکته غلط است! همه انسان ها با استفاده از مغزشان است که می توانند دنیای اطراف را ببینند. اطلاعات دنیای اطراف ما با استفاده از چشم ها به رابط های عصبی و سپس به مغز می رسد. در این بخش ناحیه گرافیکی مغز تصویر را پردازش می کند و ما می توانیم آن را ببینیم و ضعیف شدن جشم هم دقیقا همینچاست که نمی تواند سیگنال های درست را ارسال کند.

** چند بار پلک میزنید؟

میزان پلک زدن و سرعت آن همیشه یکی از مواردی بوده است که انسان ها به دنبال شمارش آن بوده اند. دانشمندان چندی پیش به این نتیجه رسیده اند که انسان ها می توانند در طول روز بیش از 15 هزار بار پلک بزنند. این بدین معنی است که حتی قوی ترین دستگاه ها و برف پاک کن های امروزی نیز نمی توانند به این میزان رسیده و دچار هیچ مشکلی نشوند.

** چشم هم رشد می کند؟

تمامی اعضای بدن رشد خود را تا یک سن خاصی ادامه می دهند اما چشم ها دقیقا تا 7 سالگی رشد می کنند. در حالی که اعضایی مانند بینی و گوش تا پایان عمر ردش خود را ادامه می دهند. یکی از دلایل درمان های زود هنگام نیز به همین علت است چرا که چشم ها قبل از 7 سالگی می توانند به راحتی درمان شوند اما پس از آن کمی زمان و مراقبت های بیشتری نیاز دارند.
 
بالا