ارزش استغفار

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
3138.JPG




امام علي(ع) فرمود: عجبت لمن يقنط و معه الاستغفار- در شگفتم از کسي که ميتواند استغفار کند درعين حال نااميد است. (حکمت87)
و در ادامه ميفرمايند: دو چيز در روي زمين موجب امان از فرود آمدن عذاب خدا بود: يکي از آن دو برداشته شد. پس دومي را دريابيد و به آن چنگ بزنيد. اما آن اماني که از زمين برداشته شد و در ميان ما حضور ندارد، وجود مقدس رسولخدا(ص) بود.

و امان دوم که هنوز باقي است، همان استغفار و آمرزش خواستن از خداست. خداوند به پيامبرش(ص) در قرآن فرموده است: و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يسغفرون- خدا مردم را مادامي که تو در ميان آنان هستي عذاب نميکند و نيز مادامي که استغفار ميکنند، آنها را دچار عذاب نخواهد کرد. (انفال33- حکمت88)

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
استغفار، با فضيلتترين دعا



پيامبر(ص) فرمود: خوشا بهحال کسي که در روز قيامت زير هر گناهي که در نامه عملش است، استغفرالله نيز باشد. دلها مانند مس، کدر ميشوند، پس با استغفار، قلب خود را جلا و روشني ببخشيد.
از بين دعاها هيچ دعايي با فضيلتتر از استغفار نيست. کسي که زياد استغفار کند، خداوند برايش از هر غم و غصهاي گشايش ايجاد ميکند و او را از هر تنگنائي بيرون ميآورد و از مسيري که آن بنده محاسبهاش را نميکرد، روزي او را ميرساند. آيا ميخواهيد شما را به دردي که گرفتارش هستيد و به دوايي که به آن نياز داريد، آگاه سازم؟ دردهاي شما گناهان شماست و دواي دردتان استغفار از خداست.
درهاي بلا و گرفتاري را با استغفار نمودن ببنديد. (فرهنگ سخنان پيامبراکرم(ص) ص104-107)

مرحوم مجتهدي تهراني ميگويند: دو روز پيش اينجا نماز ميخواندم يکي از طلبهها 300هزار تومان پول آورد و گفت: يکي نذر شما کرده است. گفتم: چه کسي بود؟ گفت: نميدانم. رزق هم فقط پول و مال نيست. رزق معنوي، مهم تر است. همسفر خوب، زن خوب، عروس و داماد خوب، همسايه و رفيق خوب، همه رزق است. استغفار کنيد تا رزق خوب نصيبتان شود. (طريق وصل ص77)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
ربيعبنصبيح ميگفت: مردي پيش حسن بصري آمد و از قحطي شکايت کرد. حسن گفت: استغفار کن. شخص ديگري آمد و از فقر و نداري گله کرد. در جواب او نيز گفت: استغفار کن. سومي آمد و گفت: دعا کنيد خدا به من پسري عنايت کند. در پاسخ گفت: استغفار کن. به حسن گفتيم: آنها نيازهاي متفاوت داشتند ولي شما به همه يک جواب داديد؟ گفت: اين پاسخ را از قرآن درمورد داستان نوح(ع) دريافتم. نوح(ع) به قوم خود گفت: از پروردگارتان آمرزش بخواهيد که او بسيار آمرزنده است. بارانش را بر شما ميفرستد و شما را با مال و فرزندان ياري ميکند. (داستانهاي روايي ص91 به نقل از مجمعالبيان ج10 ص361- سوره نوح آيه10)

اسماعيلبن سهل ميگفت: نامهاي براي امام باقر(ع) فرستادم. در آن نوشته بودم: چيزي به من بياموزيد تا با گفتن آن در دنيا و آخرت همراه با شما باشم. امام(ع) با خط خود در پاسخ نوشتند: سوره قدر (انا انزلنا...) را بسيار بخوان و دو لب خود را با استغفار مرطوب و معطر و شاداب کن. (همان ص473)
لقمان(ع) در سفارش به فرزند خود گفت: فرزندم، مبادا خروس از تو زرنگتر باشد. هنگام سحر که تو در خواب هستي او برميخيزد و آمرزش ميطلبد. (ميزانالحکمه ج2 ص771)
از پدر آموز کآدم در گناه
خوش فرود آمد به سوي پايگاه
چون بديد آن عالم الاسرار را
بر دوپا استاد استغفار را (مثنوي معنوي دفتر324-325-4)
نااميدي را خدا گردن زده است
چون گناه و معصيت طاعت شده است
چون مبدل ميکند او سيئات
 
بالا