استفاده از این آب معدنی ها ممنوع!

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"

به گزارش پارسینه، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب گفت: در مورد تاریخ مصرف آب معدنی ها اگر این آب معدنی ها در معرض حرارت نباشد مصرف آنها تا یک سال هم مانعی ندارد، اما اگر در شرایطی نگهداری و عرضه شوند که تحت تاثیر مستقیم حرارت باشند حتی قبل از 6 ماه هم غیرقابل مصرف هستند.

علی اکبر کمالی اردکانی افزود: مردم باید توجه داشته باشند از این آب معدنی ها استفاده نکنند، زیرا مواد نفتی پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن، افراد را دچار بیماری های خطرناکی همچون سرطان میکند.

وی در ادامه گفت: ترکیبات شیمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر خود را بر غدد چربی و لنفاوی میگذارد و در برخی بافت های بدن، باعث بروز تومور میشود.


این کارشناس صنایع غذایی گفت: برخی فروشندگان برای بازارگرمی، آب معدنی ها را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب میچینند و این کار به شدت بر کیفیت آب معدنی تأثیر منفی میگذارد. بستهبندی آبهای معدنی و آشامیدنی، جزو مناسبترین و سالمترین نوع بسته بندیها است و چنانچه بطریهای آب معدنی در شرایط عادی نگهداری شوند، خطری مصرفکننده را تهدید نمیکند. ولی نگهداری این بطریها در زیر نور آفتاب، یا یخ زدن آب در آنها برای سلامتی مضر است.

کمالی اردکانی افزود: برخی افراد بطریهای آب معدنی را در فریزر میگذارند تا یخ بزند. سپس هنگام بیرون رفتن از منزل آن را برمی دارند تا بتوانند آب خنک بنوشند. در حالی که این کار برای سلامتی بدن ضرر دارد.

وی در ادامه گفت: طراحی اولیه بطریهای پلاستیکی به نحوی است که در صورت انجماد آب در آنها، در اثر بروز تغییراتی در پلیمرهای این ظروف، مواد مضری وارد آنها میشود. لذا باید از انجماد آبها در این بطریها خودداری کرد. این ظروف صرفاً برای نگهداری آب در درجه حرارت یخچال (0 تا 4 درجه سانتیگراد) طراحی شدهاند؛ به عبارتی طراحی آنها برای شرایط سرد و خنک است، نه انجماد.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اگر بطریهای پلاستیکی در معرض آب جوش قرار گیرند، مواد شیمیایی مضر آن 55 برابر حالت معمولی آزاد میشوند.

وی افزود: هر چند که این بطریها در شرایط مناسب نگهداری، ضرری ندارند، ولی سعی کنید در مواقعی که به شیشه آب دسترسی ندارید (مثل بیرون منزل) و در مواقع ضرورت، از این بطریهای پلاستیکی استفاده کنید. استفاده مداوم و همیشگی از بطریها توصیه نمیشود، زیرا نوشیدن آب از بطریهای پلاستیکی، خطر داخل شدن مواد شیمیایی سمی به درون بدن را تا 70 درصد افزایش میدهد.

کمالی اردکانی در پایان گفت: ماده شیمیایی بیسفنول آزاد شده از این بطری ها، سیستم هورمونی افراد را مختل میکند و در نتیجه روی اندامها و تواناییهای تولید مثلی تأثیر نامطلوب دارد. همچنین به مغز آسیب میرساند و سبب بروز بیماریهای قلبی، سرطان، چاقی و دیابت میشود.

 
بالا