* اگه میخوای با اخلاق بشی بیا تو... *

یلدا

کاربر همکار انجمن
"کاربر *ویژه*"


توصیه های اخلاقی مرحوم حضرت آیت الله بهجت



ـ اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم آن بلاها به ما هم نزدیک خواهند شد.

ـ ائمه ی ما (:S (31):) دعاها را در اختیار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببینند.



ـ اگر بخواهیم محیط خانه گرم، با صفا و صمیمی باشد، فقط باید صبر، استقامت، گذشت، چشم پوشی و رأفت را پیشه خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد.



ـ ما باید با توجیه خطا و اشتباه را به روی خود ببندیم و برای هر خطا، زبان به استغفار بگشاییم اگر قابل جبران باشد جبران کنیم.
ـ خدا نکند حرام در نزد انسان زینت داده شود! این یک بیماری قلبی است که انسان به آن مبتلا میشود. با وجود راههای حلال که نیازش را برآورده میکند، خود را به حرام گرفتار مینماید.



ـ وای بر ما اگر در خصوص خوردنیها ونوشیدنیها ازحرام اجتناب نکنیم، زیرا همین غذاهاست که منشأ علم و ایمان و یا کفر ما می شود.



ـ اگر میخواهید از ناحیه دعا به جایی برسید زبان حالتان این باشد تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد، بکند. بنا داریم عمل به وظیفه ی بندگی کنیم.



ـ دراین مطلب جای شک نیست که اگر انسان بدان موفق باشد برای او کافی است و در تمام مطالب، نتایج ریاضات شاقه ودشوار را دارد، و آن مطلب این است که انسان خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همه احوال مطلع از خود و در همه جا حاضر و برهمه کارها و احوال خود ناظر بداند.



ـ برای اداره تمام جهان کافی است که انسان، عاقل، مومن و متدین باشد. دیانت و عقل برای اداره کره زمین کفایت می کند.



ـ عبارت «وَاجعَل قَلبی بِحُبِّکَ مُتَیِّمَا» (و دل مرا سرگشته و دیوانه عشق و محبت خود قرار بده) نافی موضوع خود بینی است و این که پروانه بشود و به نور رسد و نور شود. ازخدا بخواهیم با جذبات او از خود فارغ شویم و بیخود گردیم تا نفهمیم و خود را در برابر عظمتش گم کنیم.



ـ راستگویی در دیدن رویای صادقه و صفای روح خیلی موثر است.



ـ باب رسیدن به کمالات و لقاءالله مفتوح است. حیف نیست این مراحل را که از راه بندگی حاصل می شود نداشته و از آنها محروم باشیم؟



ـ خوردن غذای شبهه ناک و نیز غذای کسی که از حرام پرهیز ندارد هر چند جایز است ولی انسان را مریض و از عبادات محروم می کند و یا سبب سلب توفیق می شود.



ـ موجبات خواطر و غفلت و نسیان از یاد و ذکر حضرت حق را خود ما فراهم می کنیم... در اثر محاسبه و مراقبه عیب کار آشکار می گردد.



ـ کسی که از معنویات و معرفت خدا بهره مند است چه حاجت به کیمیا دارد؟! چه کیمیایی بالاتر از خدا شناسی .



ـ انسان هر راهی را بدون تقید وپایبندی به قرآن و سنت برود روز به روز تنزل می کند .



ـ انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن.



ـ خدا کند شغل نافع به حال خود را تشخیص دهیمٰ و تثبیت در آن پیدا کنیم و در آن ثابت قدم باشیم و هر روز فکر تازه ای در سر نداشته باشیم و هر لحظه به رنگی نباشیم!



ــ به فکر خود باشیم. خود را اصلاح کنیم اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم نمی توانیم دیگران را اصلاح گردانیم.



ـ باید هر کسی در شبانه روز مقداری از وقت خود را صرف تحصیل علوم دینیه کند ولو یک ساعت در شبانه روز.



ـ ابتلائات برای این است که یقین پیدا کنیم.



ـ کسی که بداند در مرآی و مسمع خداست نمی تواند گناه کند. تمام انحرافات ما از این است که خدا را ناظر و شاهد نمی بینیم.



ـ ما باید با احادیث سر و کار داشته باشیم و آنها را مطالعه کنیم. چرا که شفا در این هاست.



ـ هر روز یک روایت از کتاب (جهاد النفس) وسایل الشیعه را مطالعه کنید. در واضحاتش بیشتر فکر کنید. بعد این را در خودتان می بینید که سر یک سال عوض شده اید!



ـ بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم. غافلند از اینکه معصیت اختصاص به کبائر معروفه ندارد. بلکه اصرار بر صغائر هم کبیره است.



ـ هیچ ذکری بالاتر از ذکرعملی نیست. هیچ ذکر عملی بالاتر از ترک معصیت در اعتقادیات و عملیات نیست.



ـ باید بدانیم علاج ما اصلاح نفس است در همه مراحل و از این مستغنی نخواهیم بود و بدون این کار ما تمام نخواهد شد.



ـ خدا می داند یک صلواتی که انسان بفرستد و برای میتی هدیه کند چه معنویتی چه صورتی چه واقعیتی برای همین یک صلوات است.



ـ انسان باید دائم الذکر باشد! زیرا کسی که دائم الذکر باشد همواره خود را در محضر خدا می بیند و پیوسته با خدا سخن می گوید .



ـ اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم حالمان به انکار و تکذیب و استهزا به آیات الهی یا به جایی می رسد که از رحمت خدا نا امید می شویم!



ـ التزام به سنخ دعاهای اهل بیت علیم السلام اولین مرتبه اش مجالست و موانست با آنهاست.



ـ در تعبدیات کوه کندن از ما نخواسته اند. سخت ترینش نماز شب خواندن است که در حقیقت تغییر وقت خواب است نه اصل بی خوابی، بلکه نیم ساعت زودتر بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی.



ـ در قضیه حضرت یوسف علیه السلام آمده است فقط یک دیدار بود و پس از دیدار جمال حضرت یوسف دستها را قطع کردند و بی اختیار شدند پس اهل شهود که کشف آنها به مراتب قوی تر است چگونه با مشاهده ی جمال و کمال مطلق به هر چه غیر اوست پشت پا نزنند.



ـ بوده اند کسانی که اگر معصیت یا خلافی از آنها صادر می شد یا غذای ناپاکی می خوردند متوجه می شدند و می گفتند تاریک شدیم. حجابی حاصل شد.



ـ ترک معصیت حاصل نمی شود بطوری که ملکه ی شخص بشود مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت.



ـ مواعظ عملیه بالاتر و موثرتر از مواعظ قولیه است.



ـ از خدا می خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفه ی اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخ و دایم بر ترک معصیت قرار بدهد. که مفتاح سعادت دنیویه و اخرویه است.


ـ هر که عمل کرد به معلومات خودش خداوند مجهولات او را معلوم می گرداند.



ـ نماز شب متفاح توفیقات است.



ـ وقتی که روح انسان به عالم دیگر رفت می فهمد که این همه تشریفات در دنیا لازم نبود.



ـ ما باید در اعتقادات و اعمال چه عمل شخصی مان و یا عمل نوعی و اجتماعی مان و در عبادتمان از تحصیل رضایت خدا لحظه ای غافل نشویم و مسامحه نکنیم واگر مسامحه کنیم در آن خاسر و زیانکار شده ایم.
 
بالا