*♥*•*♥* نماز امام زمان(عج) ، تجلي توحيد *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
یكي از والاترين اعمال مستحب، نماز امام زمان حضرت مهدی (عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحيد است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: ﴿اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين﴾ صدبار تكرار مي‏شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه صدبار توحيد تلقي كند و آن را به گونه‏اي كه ﴿اِيّاك﴾ را كه مفعول است بر ﴿نَعبُد﴾ و ﴿نَستَعين﴾ مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي‏يابد.

نماز، پرچم دين و نردبان عروج به مقام عبوديت است و امامان هدايت كه راهنمايان طريق وصول به قرب حق‏اند، بر اقامه اين مهم همت گمارده‏اند. نمازهاي متنوعي از پيامبر خدا و امامان نور گزارش گرديده است كه افزون بر صورت عبودي‏شان، كلاس درس ارزشمندي از معارف الهي‏اند.
يكي از والاترين اين اعمال مستحب، نماز امام زمان(عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحيد است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: ﴿اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين﴾[1] صدبار تكرار مي‏شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه صدبار توحيد تلقي كند و آن را به گونه‏اي كه ﴿اِيّاك﴾ را كه مفعول است بر ﴿نَعبُد﴾ و ﴿نَستَعين﴾ مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي‏يابد.
هريك از اين عبارات توحيدي در هر ركعت يكصد مرتبه تكرار مي‏شود و چون اين عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحيد را تمرين كرده است؛ آن‏گاه به چنين كسي دستور مي‏دهند دعاي بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگويد: يا محمد يا علي! يا علي يا محمد! اكفياني فإنكما كافياي.[2] اين دستور در پي توحيد مي‏آموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل بر اساس توحيد است و سپس در جهت توحيد، توسل به وسائل و توسيط واسطه. هرگز اين نماز نمي‏آموزاند كه ائمه(عليهمالسلام) به تنهايي كافي‏اند، به طوري كه آنان معاذ الله همتاي با خدا يا بعد از آن ذات اقدس ربوبي ولي مستقل در تأثير باشند بلكه وقتي كسي 400 بار به توحيد شهادت داد و سپس به محضر اولياي خدا عرضه داشت كه فإنكما كافياي[3] بدان معناست كه شما نمايندگان خداي كافي هستيد.
اين معني همانند دستوري است كه در آداب زيارت اهل بيت و قرائت زيارت جامعه كبيره وارد شده است كه چون به حرمي از ذوات مقدس اهل‏بيت مشرف مي‏شويد، قبل از خواندن زيارت جامعه و در حالي كه هنوز به مضجع نوراني و ملكوتي آن معصوم بار نيافته‏ايد، صد بار كلمه توحيد (الله اكبر) را تكرار كنيد، تا كنار ضريح مطهر برسيد؛ آن‏گاه به قرائت زيارت جامعه لب بگشاييد. زائري كه اين ادب توحيدي را به جا آورد، وقتي در زيارتش مي‏خواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ينزل الغيث و الرحمة و بكم يمسك السماء أن تقع علي الأرض[4] مي‏داند كه ائمه(عليهمالسلام) وسايط و مجراي فيض خالقيت‏اند. همان طوري كه فرشتگان مدبرات امرند ﴿فَالمُدَبِّرتِ اَمرا﴾.[5] چون تدبير آن‏ها فقط با اراده و اذن خداست. زيارت وجود مبارك امام زمان(عج) اين تأثير را دارد و نماز وجود مباركش درس توحيد است.




امام مهدی موجود موعود: صفحه 101




[1] ـ سوره حمد، آيه 5.
[2] ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[3] ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[4] ـ البلد الامين، ص302؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص615.
[5] ـ سوره نازعات، آيه 5.
 
بالا