نقش ایمان و عبادت در درمان افسردگی♥♥♥

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
(هدايت شدگان) كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مى‏گيرد. (رعد/28)
افسردگی از جمله عام‏ترین اختلال‏هایی است که مردم زیادی، از جمله مردم کشور ما به آن مبتلا هستند. افسرد‏گي يک تغيير حالت رفتار، به صورت مداوم و پايدار است که مي‏تواند جنبه‏هاي مختلف زند‏گي انسان را در بر گيرد. این بیماری با احساس بي‏ارزشي، احساس گناه، احساس تنهایي، نااميدي، غمگيني، شک و ترديد مکرر در کفايت و توانایيهاي شخصي مشخص مي‏شود. گاهي ممکن است افکار خودکشي نيز وجود داشته باشد. دقت شود که همه ما گاهي احساس دلتنگي و غم مي‏کنيم، باید توجه کرد که حالت‏های غمی که بعضاً به ما رخ می‏دهد، حالت‏های طبیعی هستند و ارتباطی به این اختلال ندارند.

افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است كه حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبراند و یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.
افسردگی یك بیماری اختصاصی نیست، بلكه در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می‏شود. این مرض بیماری ساده یی نیست، بلكه انواع گوناگون دارد، به طوری كه در بعضی افراد به صورت‏هایی ظاهر می‏شود كه ما عموماً آنها را افسردگی نمی‏شناسیم. افسردگی پس از آنكه درمان شد، غالباً باز می‏گردد.

افسردگی مسایل گوناگونی به همراه دارد. غیر از مسایل طبی و اندوه كه بسیار شایع است، فرد مبتلا به افسردگی خود را در كارها مورد تبعیض و از نظر اجتماعی مطرود و حتی منفور خانواده خود می‏بیند. گاهی انزوای همراه با افسردگی، بیمارانی را كه وضع درمان‏پذیر دارند، به دوری از مردم یا به سوی مرگ سوق می‏دهد. درباره افسردگی خبرهای خوشی نیز وجود دارد: بیشتر انواع افسردگی قابل درمان اند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
نشانه ها و عوامل:
یکی از رایج‏ترین علایم و شاخص‏های افسردگی، از دست‏ دادن علاقه به امور روزمره طبیعی است. انسان علاقه و خوشحالی خود را در فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می‏برده از دست می‏دهد، این مورد «بی‏لذتی» خوانده می‏شود. از علایم و نشانه‏های دیگر افسردگی می‏توان از گوشه‏نشینی، عدم حضور در جمع(میل به تنها بودن) بی‏اشتها شدن، یبوست(قبضیت)، زودرنج بودن و... نام برد.
آنچه می‏توان از آن به عنوان عوامل ایجاد کننده و تقویه کننده افسردگی نام برد، در بعضی موارد، شامل از دست دادن اعضای فامیل، جنگ ها، طلاق، ازدواجهای اجباری، فقر، بیسوادی، خشونت‏های رایج در جامعه، توهین و تحقیر از سوی دیگران و... می‏باشد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
درمان:
علاوه بر راه‏های درمانی کیمیاوی و دارویی که برای این بیماری یا اختلال وجود دارد، از راه‏های دیگری نیز می‏توان بر این مشکل غالب شد؛ درمان افسردگی با تکیه بر خداوند و انجام عبادت‏ها، از جمله پاسخ دهنده‏ترین و کارآ‏ترین راه‏های درمان این اختلال است که می‏تواند بدون کدام عارضه جانبی ریشه این اختلال را در بدن از جا بکند. یکی از ضررهایی که داروهای کیمیاوی به همراه دارند، عارضه‏های جانبی آنها است.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
ایمان به خدا:
روانشناسان بر اين باورند كه در ايمان به خدا نيروي خارق‏ العاده‏ ی وجود دارد كه نوعي قدرت معنوي به انسان مي‏بخشد و در تحمل سختي‏هاي زندگي او را كمك مي‏كند و از نگراني، اضطراب و در نتيجه پيامدهاي زيانباري چون افسر‏دگي و خودكشي باز مي‏دارد.
انسان، با ایمان و اعتقاد به خدا و اینکه او را به عنوان یک تکیه‏گاه مطمین و همیشگی قبول داشته باشد، می‏تواند اعتماد‏به نفس خوبی به دست آورده و از عدم خودباوری به دور باشد. همچنین این کار سبب می‏شود که او از ابتلا به اختلالی چون افسردگی به دور باشد و یا اگر قبلاً به آن دچار شده باشد، ایمان به راحتی می‏تواند او را از این مشکل رهایی بخشد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
قرآن:
قرآن نیز خود را به عنوان يك درمانگر و درمان معرفي مي‏كند، چنانچه می‏فرماید:
ای مردم به یقین برای شما از جانب پروردگارتان اندرزی و درمانی برای آنچه در سینه‏هاست و رهنمود و رحمتی برای روی آورندگان [به خدا] آمده است. (یونس/57)
این آیه دلیل مشخص و بارزی برای این نکته است که یکی از اسرار قرآن، درمانگر بودن آن است و آنچه در آیه‏های آن گنجانده شده و چیزی که در معنای آن نهفته است، آرامش جسمی و روانی خوبی را به همراه می‏آورد.
خواندن قرآن و یا هم گوش دادن به صدای آن، تأثیر عمیقی در آرامش روان و از بین بردن افسردگی دارد. علاوه بر صوت زیبایی که هنگام خواندن قرآن به وجود میاید، تعمق در معانی آن نیز سبب ایجاد نوعی آرامش عمیق در انسان می‏گردد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
دعا:
برای پیشگیری و درمان افسردگی، بزرگان دین، بر نگرش صحیح افراد از خود، هستی، خدا، زندگی و سنّتهای حاکم بر آن تأکید کرده و آموزشهای لازم را دادهاند.
از آنجا که دعا و نیایش نیز برخاسته از باورهای ویژهیی است، میتواند به پیشگیری و درمان افسردگی کمک کند. دانستن معنا و هدف زندگی، احساس تعلق داشتن به منبع والا و امیدواری به یاری خداوند در شرایط سخت زندگی، همگی از جمله باورهایی هستند که افراد با بهرهمندی از آنها میتوانند از ابتلا به افسردگی پیشگیری کنند. در روایت‏ها، افسردگی را به «غم» تعبیر کرده و البته یادآور شدهاند که از دعا برای درمان آن استفاده کنید.
ديـل كـارنگي، نویسنده و روانشناس امریکایی ميگويد: «دعا كردن سه احتياج اصلي روان شناسي را كـه هـمـه‏كـس اعـم از مؤمن و مشرك در آن سهيم اند، برآورده ميكند»
الـف) در مـوقع دعا كردن چيزهايي را كه باعث زحمت و ناراحتي مـا شده است بر زبان جاري ميسازيم؛ دعا كردن همان عمل يادداشت كردن روي كاغذ را انجام ميدهد.
ب) هـنـگام دعا كردن اين احساس به ما دست ميدهد كه يك شريك غم پـيدا كردهايم و تنها نيستيم. تمام روانشناسان تأييد ميكـنـند كه وقتي ما گرفتار هيجان و غمهاي فشرده در سينه و درد روحـي هـستيم, براي معالجه لازم است مشكل و گرفتاريهاي خود را بـراي كسي بگوييم و به اصطلاح درد دل خود را خالي كنيم. وقتي كه مـا نميتوانيم این حرف‏ها را به کس دیگری بگوییم، هميشه ميتوانيم خداوند را محرم اسرار خود قرار دهيم و این چیزی است که می‏توان آن را بخشی از ناخودآگاه انسان خواند؛ زیرا انسان در وقت مشکل با نیرویی خود به خود نام خداوند را به زبان می آورد و از او طالب کمک می‏شود.
ج) دعا كردن انسان را وادار به كار ميكند و اینگونه با مصروف شدن، کمتر به چیزهایی که سبب ایجاد افسردگی می‏شوند فکر می‏کند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
نماز:
هر انسان طبیعی در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر می‏برد و تأثیر خواب بر روان و جسم انسان از دانسته‏های مسلم علم طب است. به طوری که امروز تغییرات خواب انسان، از عوامل مهم و قابل توجه در زمینه ابتلا به بیماریها به حساب می‏آید.
در اشخاص مبتلا به افسردگی، میزان خواب به نحو چشمگیری افزایش و یا به ندرت کاهش پیدا می‏کند. تغییرات خواب انسان در بیماریهای جسمی نیز بسیار چشمگیر است، به خصوص اگر تأثیر ناراحتیهای روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشیم و به یاد آوریم که بیش از 60 درصد مراجعه‏کنندگان به شفاخانه های عمومی، در واقع از یک مشکل روانی رنج می‏برند. به این ترتیب ایجاد صحت خواب، در واقع یک رکن مهم صحت روانی و جسمی به حساب می‏آید و هر عاملی که در تنظیم صحت خواب مؤثر باشد، پیشگیری کننده و حتی درمانگر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی است.

امروز نخستین اصلی که در ایجاد صحت خواب، توسط جدیدترین منابع علمی دنیا توصیه می‏شود، بیدار شدن هر صبح در یک وقت مشخص از خواب است. دانشمندان درباره خواب صبح اطلاعاتی به دست آورده‏اند که بسیار منطبق با مبانی دین اسلام می‏باشد.
یک نگاه کلی به جدول اوقات شرعی نشان می‏دهد که وقت نماز صبح، در تمام طول سال، با در نظر گرفتن تغییرهای ناشی از حرکت‏های وضعی و انتقالی زمین، زمان ثابتی است و اقامه کننده نماز صبح با برخاستن پس از اذان، در واقع اساسی‏ترین گام را در جهت رعایت صحت خواب و در نتیجه آن، سلامت بدنی و تعادل روانی برداشته است.
 
بالا