چگونه خدا رو برای خودم ثابت کنم؟؟؟؟؟

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
[h=2]فکر انسان هم گاهی سبک بار است گاهی دارای باری با وزن متوسط است و گاهی دارای باری است با وزن زیاد؛ وقتی انسان میخواهد با فکر خویش خدا را اثبات کند باید راهی را انتخاب کند که مناسب فکر و اندیشه اوست. [/h]


[h=2]مقدمه

[/h]ممکن است هنگامی که در خلوت خویش به مسائل مهم میاندیشید و یا پس از برخورد با برخی از دوستان، همکاران و اطرافیان خود که عقایدی مخالف عقیده شما دارند؛ بارها از خود بپرسید چگونه میتوانم وجود خدا را برای خویش اثبات کنم و یا با چه روشی میتوانم به دیگرانی که خدا را باور ندارند اثبات کنم که این عالم، خداوندی دارد و ممکن نیست به صورت اتفاقی به وجود آمده باشد. بهتر است نگران این مساله نباشید و بدانید دانشمندان دینی برای اثبات وجود خدا راههای متعددی بیان کردهاند مانند: برهان فطرت، برهان امکان، برهان ضرورت و وجوب و...این نوشته در پی بیان یکی از آن راهها است که شما با هر سطح علمی میتوانید به سادگی از آن استفاده کرده، با دیگران نیز وارد گفت و گو شوید. نام این راه «برهان نظم» است.

 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

میدانید چرا برای اثبات وجود خدا راههای مختلفی را بیان میکنند؟



جواب:
راههای اثبات خدا مانند پلهای مختلفی است که بر روی یک رودخانه ساختهاند؛ حتماً متعجب شدید!




توضیح بیشتر:

عدهای را تصور کنید که تصمیم گرفتهاند از رودخانهای خروشان عبور کنند برخی باری سبک در حد یک ساک دستی به همراه دارند و برخی با ماشین سواری خود که دارای وزنی متوسط است، آمدهاند و برخی دیگر با یک ماشین باربری سنگین آمدهاند؛ بر روی رودخانه هم پلهای کوچک و بزرگ و متوسطی وجود دارد، حتماً تصدیق میکنید که هر دسته باید از پل مناسب بار خویش استفاده کنند تا موفق به عبور از رودخانه شوند.


فکر انسان هم گاهی سبک بار است گاهی دارای باری با وزن متوسط است و گاهی دارای باری است با وزن زیاد؛ وقتی انسان میخواهد با فکر خویش خدا را اثبات کند باید راهی را انتخاب کند که مناسب فکر و اندیشه اوست.
شاید بپرسید چه چیزی باعث سنگینی یا سبکباری فکر میشود؟
در پاسخ میگوییم: هر چقدر فکر انسان با شبهههای بیشتری مواجه شود، سنگینتر خواهد شد و انسان برای رسیدن به حقیقت باید راه دشوارتری را بپیماید.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

[h=2]سادهترین راه اثبات وجود خدا

[/h]سادهترین راه اثبات وجود خداوند، استفاده از راه دلیل (برهان) نظم است؛ این دلیل میگوید: عالم دارای نظمی بسیار عمیق و گسترده است و هر چیزی که دارای چنین نظمی باشد نیاز به ناظمی دانا دارد. پس عالم هم نیاز به یک نظمدهنده دانا دارد و نمیتواند تصادفی به وجود آمده باشد. روشن است هرچه این نظم پیچیدهتر و بیشتر باشد ناظم آن هم دارای علم و قدرت بیشتری خواهد بود.



قبل از توضیح بیشتر بهتر است ببینیم "نظم" یعنی چه؟

دقت کنید: منظور از نظم، وجود هماهنگی یک مجموعه، برای رسیدن به هدف دلخواهشان است.
مثال: تصور کنید شما از طرف سازمانی به کشوری اعزام میشوید؛ صبح زود خودرویی برای بردن شما به فرودگاه میآید، راننده برای شما بلیطی به همراه دارد هواپیما آماده پرواز است و شما به راحتی به مقصد میرسید و ... اگر از شما بپرسند اوضاع چگونه بود میگویید همه چیز منظم بود و من توانستم به خوبی مأموریتم را انجام بدهم و باز گردم.
نظم در عالم هم، یعنی همه چیز از قبل مرتب و هماهنگ شده است تا انسانها و سایر موجودات بتوانند مأموریت خویش را انجام دهند و بازگردند! به بیان دیگر یعنی پیشبینیهای لازم برای هدفی که موجودات برای آن خلق شدهاند؛ در عالم وجود دارد.
در مقاله بعد به نمونههایی از این نظم و هماهنگی در عالم اشاره میکنیم که هر انسانی پس از مطالعه آنها به راحتی به وجود پروردگار خویش پی میبرد.




منبع: تبیان
 
بالا