راز سالم ماندن اجساد مؤمنین در قبر

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
راز سالم ماندن اجساد مؤمنین در قبر

تقوا بر تن و جسم انسان به طور فیزیكی اثر میگذارد، پاكی روح و تقوا به جسم انسان خاصیتی میدهد كه یكی از اثرات مهم آن نپوسیدن جسم بعد از مرگ است. چندی پیش با انتشار خبر سالم ماندن پیكر مطهر آیت الله سید كاظم حسینی قزوینی پس از 17سال بازتاب گستردهای را درپی خود به همراه داشت .

نور و جسم بدن

پیكر مرحوم آیت الله سید كاظم حسینی قزوینی كه بنا به وصیت آن فقید سعید میبایست در كربلا دفن میشد، با توجه به حاكمیت رژیم منحوس صدام، امكان انتقال به كربلا را نداشت، لذا به رسم امانت در قم به خاك سپرده شد و اخیراً كه زمینه انتقال ایشان به كربلا فراهم شده بود، پس از مشورت با فقهای بزرگوار، قبر این عالم ربانی را نبش نمودند كه در حین برداشتن سنگهای لحد، متوجه پیكر مطهر و دست نخورده ایشان شدند.

اینك كه پیكر آن عالم ربانی در جوار بارگاه ملكوتی حضرت سید الشهدا(علیه السلام) آرام گرفته است؛ ضمن طلب مغفرت برای روح پاك مرحوم آیت اله قزوینی و حشر با اجداد طاهرینش، راز ماندگاری پیكر انسانهای خداباور در قبر را با ذكر نمونههای دیگر به نقل از سایت حوزه تقدیم میكنیم.

تقوا بر تن و جسم انسان به طور فیزیكی اثر میگذارد، پاكی روح و تقوا به جسم انسان خاصیتی میدهد كه یكی از اثرات مهم آن نپوسیدن جسم بعد از مرگ است.

سالم ماندن و نپوسیدن بدن، نوعی كرامت الهی است كه خداوند به بندگان خوب خود عنایت میكند و عملاً نشان میدهد تقوا در عالم برزخ نیز تأثیرگذار است و این نشانه تحقق معاد و حقانیت عقاید دینی است و از خواص تقوا، تازهماندن جسم است.

بدن افرادی چون فرعون به وسیله مواد شیمیایی و مومیایی كردن و تخلیه بخشهای داخلی بدن آنها برای جلوگیری از پوسیدگی صورت میگیرد؛ اما افراد پاك و با تقوا به طور طبیعی و با این كه در معرض عوامل فاسد كننده و تجزیه كننده جسم هستند، سالم میمانند و نمیپوسند و تفاوت این دو از زمین تا آسمان است.

یكی از این نمونههای سالم ماندن جسد، پیكر آیتاله مجتهدی مجاب است كه بعد از سی سال، وقتی به خاطر دفن پسرش در همان مرقد، قبر را شكافتند، متوجه شدند جسم آن عالم الهی سالم و دست نخورده است و همچنین فردی به نام احمد كه اشعار فضایل امیرالمؤمنین(علیه السلام) را میخواند و بعد از مرگ در یكی از روستاهای خوانسار دفن شده بود، بعد از گذشت 20سال از درگذشت او به واسطه تعریض جاده كنار گورستان، متوجه سالم بودن جسم او میشوند.
مرحوم آیتالهالعظمی مرعشینجفی از پدرشان نقل میكردند كه: من دست آن بزرگوار را بوسیدم و تقریبا بعد از نهصدسال دست ایشان بسیار نرم و لطیف بود
غسل جمعه، عاملی برای سالم ماندن جسد

علاوه بر تقوا،در منابع دینی استمرار غسل جمعه و مقید بودن بر آن از عوامل سالم ماندن جسم در قبر شمرده شده است.

مرحوم آیتاله حسینی تهرانی در كتاب معادشناسی بحث مفصلی در این خصوص و نحوه ارتباط روح و بدن بیان نموده و نپوسیدن بدنهای مطهر پیامبران و ائمه طاهرین را مدعایی بر این امر بیان كرده است.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

سالم ماندن جسد بعد از یازده قرن

مرحوم آیتاله حاج آقا حسین مجتهدی كه در زمان ناصرالدین شاه قاجار میزیسته است، مینویسد: هنگام فرش كردن حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) با سنگهای مرمر، در قسمت پایین پای حضرت روزنهای به سرداب باز شد، و دو نفر از زنان صالحه، برای بررسی وضع داخل سرداب وارد آن شدند و در آنجا، سه پیكر مطهر تروتازه را دیدند كه گویی، همان روز، از دنیا رفتهاند. این سه نفر یكی بانوی ارجمند حضرت میمونه(سلام الله علیها) دختر موسیمبرقع و آن دو نفر، كنیزهایی به نامههای اماسحاق و امحبیب بودهاند.
آیت الله سید محمد کاظم قزوینی
سالم ماندن بدن شیخ صدوق

آرامگاه شیخ صدوق در طول سالیان بسیار و قرنهای متوالی، ویران شده بود، مامقانی در كتاب تنقیح المقال مینویسد: وقتی به دلیل سیل و طوفان، سردابی كه مرحوم شیخ صدوق در آن مدفون بودند، ویران شد، بسیاری از بزرگان كه از جمله آنها پدر بزرگوار آیتالهالعظمی مرعشینجفی بود، جسدی را دیدند كه تمام اعضای بدنش سالم و تازه به نظر میرسید، و با صورتی نیكو آرمیده بود، بعد از تحقیق و تفحص كتیبهای یافتند كه بر روی آن نوشته شده بود "هذا المرقد العالم الكامل المحدث، ثقةالمحدثین صدوقالطائفه، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسیابن جعفر بن بابویه قمی."

مرحوم آیتالهالعظمی مرعشی نجفی از پدرشان نقل میكردند كه: من دست آن بزرگوار را بوسیدم و تقریبا بعد از نهصدسال دست ایشان بسیار نرم و لطیف بود.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

پیكر سالم نوه دختری ملاصدرا

هنگامی كه از سوی خیابان انقلاب (چهارمردان) قم به سوی حرم حضرت معصومه (س) میروید، روبروی درب ورودی پاساژ كویتیها، سنگ قبری برآمده در میان پیادهرو، خودنمایی میكند، این مرقد كسی نیست جز علامه حكیم متكلم و محدث فقیه میرزا حسن لاهیجی، پسر حكیم عبدالرزاق لاهیجی كه مادرش دختر صدرالمتالهین میباشد.

یافت شدن این پیكر سالم، به زمانی مربوط میشود كه برای احداث خیابان مزبور به جسد سالمی برخورد میكنند، با مراجعه به علمای قم، آیتالهالعظمی مرعشی نجفی نسبت ایشان را تایید میكنند، اما جای تأسف است در طول روز هزاران نفر از كنار این مرقد عبور میكنند، بدون اینكه آن را بشناسند.
پیکر آیت الله سید محمد کاظم قزوینی

میرزاحسن (كاشفی) لاهیجی، از حكما و محدثین بنام شیعه است كه دارای تألیفات گرانسنگی چون شرح صحیفه سجادیه، شمع یقین، اصول خمسه، سرّ مخزون یا اثبات الرجعه، حاشیه بر شوارق الافهام، رسالة فی الغیبه، هدیةالمسافر و... میباشد.

این عالم ربانی در سال 1121در قم وفات یافت. البته نام اصلی وی میرزا حسن لاهیجی است و اشتهار او به كاشفی معلوم نیست.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"

مرحوم قطب راوندی

مرحوم سعیدبن هبةاله رواندی معروف به قطب راوندی در سال 573هق وفات نمودند و در حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) به خاك سپرده شدند، بعد از 8قرن هنگامیكه جهت تعمیر حرم مطهر، در بخشی از صحن مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) با پیكر سالم و سیمای نورانی آیتاله قطب راوندی برخورد كردند، حضرت آیتاله مرعشینجفی سنگ قبر بلندی بر فراز قبر او نهادند.


اینك آیتالله سید محمد كاظم قزوینی

در اخبار آمده بود كه 21اردیبهشت سال جاری پیكر آیتاله سید محمد كاظم قزوینی بعد از 17سال سالم از خاك بیرون آورده شد، او وصیت كرده بود كه او را در كربلا به خاك بسپارند و بعد از 17سال جهت انتقال جسد به كربلا، متوجه شدند كه پیكر ایشان سالم است.

آیتاله سید محمد كاظم قزوینی داماد مرحوم آیتالهالعظمی سید میرزا مهدی شیرازی از مراجع تقلید پیشین در نجف بودند.

منبع : جهان نیوز


گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
 
بالا