هشت دربِ بهشت...

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پیامبر اسلام (ص) در سفر عظیم آسمانی معراج با همسفر گرامی خود جبرئیل از بهشت و جهنم دیدن کرده ٬ انواع نعمتهای درخشان بهشت را از نزدیک دیدند ٬ شعله های وحشت آور و عذابهای گوناگون دوزخ را نیز مشاهده کردند. دیدار به پایان رسید ٬ آنگاه عزم مراجعت نموده و آنجا را به قصد خروج ترک کردند. هنگام مراجعت ٬ جبرئیل از رسول خدا (ص) پرسید: آیا آنچه که بر روی درهای بهشت و جهنم نوشته شده بود ٬ خواندی یا نه ؟ حضرت فرمود: نه نخواندم. باید برگردیم و با هم آن نوشته ها را بخوانیم. به این ترتیب ابتدا از درهای بهشت دیدن کردیم و سپس به دیدار نوشته های درهای جهنم رفتیم
در ابتداي تمامي درب ها عبارت( لا اله الّا الله-محمدرسول الله و علي ولي الله آمده است)

درب اول:برای هر چیزی دلیلی است و دلیل خوب زیستن در دنیا ، 4 چیز است : قناعت ، انفاق در راه خدا ، ترک عقده و معا*** با اهل خیر .
درب دوم:برای هر چیزی دلیلی است و دلیل و برهان خوشی در آخرت 4 چیز است : دست کشیدن بر سر یتیم ، مهربانی و مهرورزی زنان بی شوهر ، سعی و تلاش در برآورده کردن حاجت های مومنان و جویا شدن حال فقرا و مساکین .
درب سوم:برای هر چیزی دلیلی است و دلیل سلامتی در دنیا 4 چیز است :کم خوردن،کم سخن گفتن ، کم خوابیدن و كمی شهوت.
درب چهارم:هركس به خدا و روز آخرت ایمان دارد ، به همسایه ی خود احترام بگذارد . هركس به خدا و روز آخرت ایمان دارد ، به پدر ومادر خودنیکی کند و به آنها احترام بگذارد هركس به خدا و روز آخرت ایمان دارد ، نیکو سخن بگوید یا اینکه ساکت شود .
درب پنجم:هر كسی دوست نداردبه او ظلم شود ، به دیگران ظلم نکند .هر كسی دوست ندارد به او تهمت بزنند ، به دیگران تهمت نزند . هر كسی دوست ندارد خوار و ذلیل شود ، دیگرانرا خوار و ذلیل نکند .هر كسی می خواهد در دنیا و آخرت به « عروة الوثقی » چنگ بزند بگوید : لا اله الا الله ، محمد رسول الله و علی ولی الله .
درب ششم: هر كسی دوست دارد قبرش وسیع شود ، مساجد را بنا کند . هر كسی دوست نداردحشرات زیر زمین جسدش را بخورند ، مساجد را جارو کند . هر كسی دوست دارد بدنش نپوسد و سالم بماند ، برای مساجد ، لوازم بخرد . هر كسی دوست دارد جایگاه خودش را در بهشت ببیند ، برای مسجد فرش بخرد .
درب هفتم: جلا دهنده ی قلب 4 چیز است : عیادت کردن مریض ، راه رفتن پشت جنازه ها ، خریدن کفن و پرداخت دین و قرض .
درب هشتم: هركس می خواهد از این در هاوارد شود باید به 4 چیز چنگ بزند : سخاوت ، خوش اخلاقی ، صدقه دادن ، دوری جستن از آزار و اذیت .

تحریر المواعظ العددیة478 و بحار
 
بالا