تمثیلات جالب آیه الله مجتهدی تهرانی ♥♥♥

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


باد خالی کردن

هروله



در بعضی از مکانها نوشته اند: اگر ماشین در اینجا پارک شود بادش خالی می شود. خداوند متعال هم در دنیا مکانی دارد که اگر انسان به آنجا برود بادش خالی می شود و آنهم بین صفا و مروه است.
(بیمارستان و قبرستان نیز اینگونه است).


هروله کردن باد غرور و خود پرستی را از بین می برد و فیس و افاده را می زداید چقدر خوب می شود که کسی یا جایی ،باد هوای انسان را از وجود او ببرد .


امام صادق(علیه السلام): مامِن بُقعَة اَحَبُ اِلی اللهِ مِنَ المَسعَی لِأنَهُ یُذَلَ فیها کلُ جَبُار. (کافی/4/434).هیچ مکان و بقعه ای نزد خدا محبوب تر از محل سعی نیست زیرا در آنجا هر ستمگری خوار و ذلیل می گردد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
خوف و رجا

ولادت امام حسین علیه السلام





انسان می تواند در یک لحظه هم امیدوار و هم ترسان باشد در تولد امام حسین(علیه السلام) هم خوشحال و هم ناراحتیم چنانکه زمانی که پیراهن خونی حضرت یوسف را اتو کرده! به حضرت یعقوب دادند او خوشحال بود که یوسف را گرگ نخورده است ولی ناراحت بود که چه بلایی سر پسرش آورده اند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
غذا و آشپز

واعظ


چنان که غذا ها و آشپز ها با هم فرق می کنند و هر غذایی خاصیت مخصوص خود را دارند و از انواع غذا ها باید استفاده نمود همانطور همه منبر ها و سخنرانان با یکدیگر تفاوت دارند .
موعظه هر کدام را باید شنید چرا که هر واعظی اثر خاص خود را دارد «وَمن آیاته اِختِلافُ مَنَابِرِ کُم» (از نشانه های خدا اختلاف سخنرانی هاست). مرحوم حاج محقق خراسانی از واعظین شهیر می فرمود:منبری باید منبر ببیند.پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: خُذُوا العلمَ مِن اَفواهِ الرّجالِ. (بحارالانوار/2/105).

علم را از دهان مردان بگیرید.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
تر و خشک

نهی از منکر



atash.jpeg

استاد ما مرحوم آقای برهان می فرمود: اینکه می گویند :«آتش که بیاید ترو خشک با هم می سوزد» درست نیست چرا که چوب تر اول مدتی کنار چوب خشک می ماند و خشک می شود و بعد می سوزد.در یک شهری که عده ای به گناه مشغول هستند اگر خوبان نهی از منکر نکنند مومنین هم مثل فاسقین می شوند و عذاب که بیاید هر دو را می گیرد چنانکه پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: انَ الله لایعذَبُ العامّةَ بعملِ الخاضُةِ حَتَی یَرَوُا المُنکَرَ بَینَ ظَهر انِیَهم وَهُم قَادرونَ عَلَی اَن یُنکِروُه فَلاینکروُنَهُ فَاذا فَعَلُو ذَلِکَ عَذَبَ الله الخاصَةَ و العامّةَ. (میزان الحکمة/7/468).خداوند همه مردم را بخاطر عمل عده ای خاص (کم) عذاب نمی کند .(عذاب عمومی نمی آید) مگر اینکه گناه را پشت (گوششان) بیاندازند و بتوانند نهی از منکر کنند و نکنند پس وقتی اینگونه شد خدا همه را عذاب می کند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
شستشو با آب و صابون

نماز



namaz%20shab%20s.jpeg
مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی استاد اخلاق حضرت امام (رضوان الله تعالی علیهما)در مجلسی بودند که غیبت کسی شد و ایشان دفاع کردند و ناراحت از مجلس خارج شدند. در راه فرموده بودند: این مجلس چهل روز مرا عقب انداخت.
کسی که به حمام رفته باشد متوجه می شود که ذره ای دوده بر بدن او نشسته است ولی کسی که تن و لباس او کثیف است اگر مقدار زیادی هم چرک بشود توجهی ندارد. روح وجانی که با گناه و غبار آلوده است را با آب و صابون نماز می توان شست(رفع) و نیز به قدری انسان را پاک می کند که سراغ ناپاکی و کثیفی گناه نمی رود (دفع).

حضرت علی(علیه السلام) فرمود: اَلصَلاةُ صَابُونُ الخَطایا (شرح نهج البلاغه /20/598).
نماز صابون گناهان است.وپیامبر اعظم(صل الله علیه و آله) فرمود: یا عَلیُ مَنزلَةُ الصَلَوةِ الخَمسِ لِا مَتیِ کَنَهرٍ جارٍ عَلَی بابِ اَحَدِکُم. (بحار الانوار/82/220).علی جان!نماز پنجگانه برای امتم مانند نهر جاری بر در خانه شماست.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
گربه

وسواس در حرام



vasvas%281%29.jpeg

گربه پایش را در خیسی نمی گذارد و هر جا که خیسی باشد به آرامی از کنار آن می گذرد ولی وقتی ماهی خوش خط و خالی در حوض ببیند گاهی برای گرفتن آن خود را به کشتن می دهد که در آب انبار های قدیم گربه ها می مردند.بعضی هم در مقابل طهارت و نجاست وسواس به خرج می دهند ولی در مقابل حلال و حرام وسواس ندارند. در حالی که وسواس در نجاست و دست آب کشیدن مذموم است ولی مقداری وسواس در حلال و حرام و شبهه ناک ممدوح است کسی به امام صادق(علیه السلام) گفت: من مرد عاقلی می شناسم که گرفتار (وسواس) در وضو و نماز است فرمود:وَ اَیُ عَقل لَهُ وَ هُوَ یُطیعُ الشَیطانَ؟! (کافی/1/11).چه عقلی دارد که در حالی مطیع شیطان است.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
اسب چموش

نفس


untitled.bmp

اسب چموش زمانی که به طرف آبشخور می رود به صاحبش توجه ندارد و اگر سر صاحبش به سر در استبل هم بخورد اعتنایی ندارد ، او مشغول خوردن است و صاحب بیچاره خونین در درد خود می پیچد.
ولی اگر مهار اسب به دست سوارش باشد مرکب راهواری می شود و از آن استفاده می برد.
پیامبر اکرم :النَفسُ مَثَلُ اَحبَثِ الدوابَ فَاِن لَم تُهقَل حَارت. (تحف العقول/16).
نفس مانند پلید ترین جانور است که اگر مهار نشود هار می گردد.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
سبکباری

جات



sabok%283%29.jpeg
زمان طاغوت وقتی ساواکی ها می ریختند که به مغازه ها ضرر بزنند ،اجناس را غارت کنند یا شیشه مغازه ها را بشکنند .آنها که جلو ی مغازه اشان بساط نکرده بودند یاکم بساط بودند زود کرکره را پایین می کشیدند و مغازه را می بستند ولی کسانی که بساط زیادی داشتند متضرر می شدند.پیامبر اکرم:یا علی نَجَی المُخِفُونَ وَ هَلَک المُثقِلُونَ. (بحار الانوار/74/55).
ای علی !سبکباران نجات یافتند و سنگین بار ها هلاک شدند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
جنس درهم

نماز اول وقت



namazz.jpeg

جنس در هم است . مشتری در خرید حق جدا کردن ندارد و نمی تواند اجناس مرغوب را از نامرغوب جدا کند. خداوند هم مشتری اعمال و جانهای ماست1-1(إنَ الله اشتَرَی مِن المُومِنِین أنفُسَهُم وَأَموَالَهُم بِأَنَ لَهُم الجَنَةَ(توبه /11))

خدا از مومنین جان ها و مال هایشان را می خرد و در عوض به آنها بهشت می دهد.

و یکی از اعمال، نماز است اگر ما نمازمان را به وقت بخوانیم در آن نماز خراب ما با نماز خوبان ، در هم بالا می رود و امید داریم که به برکت نماز آنها از ما نیز قبول شود .و شاید یکی از حکمت گفتن «إِیاَکَ نَستَعِینُ» همین باشد که به صورت متکلم مع الغیر بیان شده است .
داش مسلکی به مکه رفته بود در مقابل کعبه ایستاده و با گریه می گفت :خدایا!ما در تهران نخود و لوبیا را با آشغالهایش می خریم تو هم مرا با این خوبهایت در هم بخر.

 
بالا