چه دلايل علمي، حديثي و قرآني بر طول عمر حضرت ولي عصر(عج) وجود دارد؟♥♥♥

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
چه دلايل علمي، حديثي و قرآني بر طول عمر حضرت ولي عصر(عج) وجود دارد؟
بيش از هزار سال است كه طول عمر حضرت امام زمان(عج) يكي از پرسشهاي پر مشتري هر مسلماني است. از همان روزگاران كه حضرت هنوز 80 سال بيش نداشتند زندگي نامه نويسان آن حضرت، در كتابهاي خود، فصلي را با عنوان طول عمر و معمّرين گشوده اند. نعماني در كتاب غيبت و شيخ صدوق در كتاب اكمال الدين و اتمام النعمه از اين افرادند.


بررسي همه جانبه ادله طول عمر آن حضرت با توجه به اختصار چنين پاسخنامه هاو محدوده مسئوليت اين واحد در زمينه پاسخهاي قرآني، خارج از حوصله اين پاسخ است از اين رو، ابتدا به اختصار به امكان طول عمر حضرت از نظر علمي اشاره كرده و سپس كمي درباره طولاني بودن عمر از نظر قرآن مي پردازيم:
عمر طولاني و علم
از نظر علمي، در دو بعد، دربارة عمر طولاني داشتن مي توان بحث كرد: امكان داشتن عمر طولاني و وقوع آن در خارج.
محدود نبودن عمر:
همه دانشمندان زيستشناس تصريح كرده اند كه عمر انسان، حد و مرزي ندارد بلكه آن نيز مانند ساير معلولها و بيماريها علت خاص خود را دارد كه با كشف آنها مي توان عمر انساني را طولاني كرد.
خوشبختانه در زمان ما، به روشني به اثبات رسيده است كه عمر هيچ جانداري آن چنان محدوديت ندارد كه با رسيدن به آن، وقت مرگ او به صورت قطعي فرا رسيده باشد و در علم پزشكي و زيستشناسي براي عمر انسان و يا هر جاندار ديگر حدّي تعيين نشده است كه تجاوز از آن محال باشد.
مطالعه ميانگين عمر انسان از گذشته كه هيچ گونه بهداشتي در جوامع حاكم نبود و اكنون كه ميانگين سن آدمي را روز به روز با پيشگيريها و درمانها بالا مي برند، مؤيد آن نكته است.(ر.ك: طول عمر امام زمان از ديدگاه علوم و اديان، علي اكبر مهدوي پور، انتشارات كعبه / دادگستر جهان، آيت اللّه ابراهيم اميني، ص 175ـ201، انتشارات شفق.)


دراز عمران
با گشت و گذاري در اخبار و نوشته هاي رسانه ها به هزاران مورد از موجوداتي كه عمرهاي طولاني داشته و دارند بر مي خوريم. عجيب است كه مطالعه اين خبرها، آدمي را چندان شگفتزده نمي كند امّا هنگامي كه از راههاي موثق مي شنود فردي، عمري طولاني دارد، قبول آن برايش مشكل است.
در زندگي زنبور عسل عمر كارگران بطور متوسط از چهل روز تا پنجاه روز است در صورتي كه عمر ملكة هر كندو به طور متوسط چهار تا شش سال است و شما مي توانيد با مقايسه عمر اين دو زنبور كه از يك جنس مي باشند نسبت عمر حضرت ولي عصر را به انسانهاي عادي بسنجيد يعني آن حضرت مي تواند 45 تا 50 برابر عمر متوسط انسانها عمر طبيعي داشته باشد.


قرآن و طول عمر

در آموزه هاي همه اديان آسماني، به امكان طول عمر انسانها اشاره شده است. از جمله تورات در بخش سفر پيدايش 10 نفر را نام ميبرد كه ميانگين عمر آنها 900 سال است.
اديان الهي با اعتقاد به قدرت مطلق خداوند، إِنَّ اللَّهَ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (بقره،148) دادن عمر طولاني را به افراد چندان بعيد نمي دانند و معجزهها را نمونه اي از ظهور اين قدرت دانسته و برآنند كه خداوندي كه كهكشانهاي با اين عظمت را آفريده و نگه داشته، نگهداري حجتي از حجتهاي خويش، برايش چندان دشوار نيست.
خدايي كين جهان پاينده داردتواند حجتي را زنده دارد
آياتي از قرآن كريم از عمر طولاني درامتهاي پيشين خبر ميدهد بَلْ مَتَّعْنَا هَـََّؤُلاَ َّءِ وَ ءَابَآءَهُمْ حَتَّيَ طَالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُر(انبيأ،44) ]نه[ بلكه اينها و پدرانشان را برخوردار كرديم تا عمرشان به درازا كشيد.
افزون بر امكان طولاني بودن عمر از نظر قرآن كريم، مصداقهاي متعددي از اين افراد در قرآن كريم نام برده شده است:
1. حضرت نوح (عنكبوت،14)
2. حضرت عيسي (نسأ،157)
3. حضرت خضر بر اساس روايتهاي فراواني كه اطمينان آور است، هنوز زنده است و تا ظهور حضرت مهدي(عج) زنده خواهند ماند. هماكنون عمر ايشان بالغ بر 6000 سال مي باشد. در آيات 60ـ82 سوره كهف داستان اين پيامبر گرانقدر با حضرت موسي(ع) آمده است.
 
بالا