فلسفه دعا برای فرج

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که امام مهدی عجلاللهتعالی فرجه الشریف که وسیله رسیدن برکات به مخلوقات است، چه نیازی به دعای مردم دارد؟

برای پاسخ به این سؤال چند وجه را باید در نظر گرفت؛ اول اینکه دعای ما برای آن حضرت، از باب هدیه شخص حقیر فقیری به رادمرد بزرگواری است که نشان نیاز این شخص فقیر به بخشش آن بزرگوار میباشد.

وجه دیگر اینکه آنچه از روایات به دست میآید، این است که زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از امور بدائی است؛ یعنی امکان پیش و پس افتادن آن وجود دارد. بنابراین شاید جلو افتادن این امر، به جدیت و اهتمام اهل ایمان در دعا کردن برای تعجیل فرج آن حضرت مشروط باشد.


در حدیثی از امام صادق علیهالسلام چنین آمده است: « خداوند به ابراهیم علیهالسلام وحی فرستاد که به رأیش فرزندی متولد خواهد شد. آن جناب این خبر را به ساره داد. ساره گفت: آیا من فرزندی به دنیا خواهم آورد، در حالی که پیرزنم؟
پس خداوند به ابراهیم علیهالسلام وحی فرستاد که او (ساره) فرزنددار میشود و فرزندانش چهارصد سال عذاب خواهند شد به خاطر اینکه سخن مرا رد کرد.

وقتی عذاب و سختی بر بنیاسرائیل طول کشید، به درگاه خداوند چهل روز گریه و ناله کردند؛ پس خداوند به موسی و هارون علیهماالسلام وحی فرستاد که بنیاسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال صرف نظر کرد. پس شما نیز اگر این کار را بکنید خداوند از ما فرج میکند، ولی اگر چنین نباشید این امر تا آخرین حد خواهد رسید»

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : فلسفه دعا برای فرج



وجه دیگر این قضیه این است که امامان :S (31): ـ به مقتضای وضع انسانی خود ـ به بیماریها و غمها و اندوههایی دچار میشوند که وسایلی برای دفع آنها وجود دارد و برخی از آن وسایل از اهل ایمان ساخته است.

از مهمترین وسایل دفع بلا و گرفتاری، جدیت و اهتمام در دعا کردن و از خدا خواستن است؛ چنانکه در روایتی آمده است:

«به درستی که دعا قضا را برمیگرداند و پیچیدگی آن را باز میکند؛ چنانکه رشته نخ واتاب شود با اینکه به سختی تابیده شده باشد».

در روایتی دیگری که از امام باقر علیهالسلام نقل شده که به زراره چنین فرمود: «آیا تو را راهنمایی نکنم به چیزی که رسول الله صلی الله علیه و آله در آن استثنایی نزده است؟ زراره عرض کرد: چرا. فرمود: دعا که قضای پیچیده سخت را برمیگرداند».



بنابراین هرگاه مؤمن، ابتلای مولای خودش را ـ که از جانش عزیزتر است ـ احتمال دهد که امام او به یکی از امور یاد شده دچار گردیده، کوشش و جدیت خواهد کرد که به وسیله دعا، آن را از او دور گرداند، همان طور که وسایل از او دفاع مینماید.

وجه دیگر این است که ما هدف ارزندهای در زندگی داریم که موانعی نیز راه رسیدن به آن را سد کرده است؛ بنابراین باید در دفع و رفع آن موانع بکوشیم و چون تأخیر ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به سبب موانعی است که از سوی ما و اعمال و گفتار ما سرچشمه گرفته است، بر ما واجب میباشد که از خداوند متعال برطرف کردن آن موانع را بخواهیم.

پس دعا کردن برای تعجیل فرج امام عجل الله تعالی فرجه الشریف ، در حقیقت دعا برای خودمان و سودمند به حالمان میباشد؛ هم چنانکه در توقیعی از آن حضرت آمده است: «و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج، که آن فرج شما است».[SUP]4[/SUP] این بیان حضرت، نشان بینیازی آن امام همام از دعاهای ما میباشد.
 
بالا