چرا امتحان به «غيبت حضرت مهدي(عج)» از شديدترين امتحانات است؟

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


images



سؤال:
چرا امتحان به «غيبت حضرت مهدي(عج)» از شديدترين امتحانات است؟


جواب:

بطوري كه از اخبار استفاده مي شود به دو جهت امتحان به غيبت حضرت مهدي(ع) از شديدترين امتحانات است.:

جهت اول: چون اصل غيبت بسيار طولاني مي شود، بيشتر مردم در ريب و شك ميافتند و برخي در اصل ولادت و بعضي در بقاي آن حضرت شك مينمايند و جز اشخاص مخلص و با معرفت و آزموده، كسي بر ايمان و عقيدة به امامت آن حضرت باقي نخواهد ماند.

چنانچه پيغمبر اعظم(ص) در ضمن روايت معروفي كه جابر روايت كرده است فرمود:

«ذلِكَ الَّذي يَغيبُ عَنْ شيعَتِهِ وَ اَوْليائِهِ غَيْبَهً لا يثبتْ فيها عَلَي الْقَوْلِ بِاِمامَتِهِ الاّ مَنِ امْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ لِلْايمانِ»

و معلوم است كه ايمان به بقاء، حيات، عمر، غيبت طولاني و انتظارظهور در دوران بسيار طولاني غيبت، دليل حسن اعتقاد و اعتماد به خبرهاي غيبي پيغمبر(ص) وائمه (ع) و نشانة ايمان به قدرت الهي، و علامت قوّت تسليم و تمكين از برنامههاي دين است.
براي اينكه ايمان كامل و صادق به امور غيبي حاصل نميشود مگر براي اهل يقين و پرهيزكاران و كساني كه از تاريكي وساوس نجات يافته وبه سر منزل اطمينان نفس و ثبات عقيده رسيده و دلشان از انوار هدايت منوّر و روشن شده باشد و به استبعادات و شبهاتِ واهي اعتنا نكرده در راه دينداري و ولايت، لغزش قدم و تزلزل نيابند.
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
جهت دوم: شدتها و پيش آمدهاي ناگوار و تغييرات و تحولاتي است كه در دورة غيبت، روي داده و مردم را زير و رو مي سازد بطوري كه حفظ ايمان و استقامت، بسيار دشوار ميگردد
وايمان افراد در مخاطرات سخت واقع ميشود چنانچه از حضرت صادق(ع) روايت شده است كه فرمود: آن كس كه بخواهد در عصر غيبت به دينش متمسك و ملتزم باشد، مثل كسي است كه شاخة درخت خار را بادست بزند تا خارهايش قطع گردد
ـ سپس امام بادست خود به اين كار اشاره كرده آنگاه فرمود: به درستي كه براي صاحب اين امر غيبتي است پس بايد هر بنده خداي بپرهيزد و بايد به دينش متمسك گردد.

در دوران غيبت، جمال ظاهر دنيا هر چه بيشتر و بهتر جلوه گر و دل فريب ميشود، اسباب معاصي و گناهان و لذائذ حيواني بيش از همه وقت فراهم و در دسترس عموم قرار مي گيرد، بساط لهو و لعب و غنا و خوانندگي و طرب همه‎جا گسترده مي‎شود زنها و مردهاي بيگانه با هم امتزاج و اختالاطهاي نامشروع و خلاف عفت و نجابت پيدا كنند، كسب‎هاي حرام متداول و رسمي و معاش اكثر مردم از راههاي حرام باشد و براي اختلاطهاي مؤمن ضربت شمشير از به دست آوردن يك درهم حلال آسان تر باشد، مادّيات و دنيا پرستي بر مردم غالب و مقامات و مناصب به دست كساني افتد كه به احكام خدا پايبند و ملتزم نباشند، زنان را در رتق وفتق امور عامه و كارهائي كه به عهده مردها است دخالت دهند ربا و ميگساري و فروش شراب و قمار و بي عفتي و فحشاء علني گردد.

اهل دين و امانت و ايمان ذليل؛ و نابكاران و اراذل و بي دينان، به ظاهر عزيز گردند. امر به معروف و نهي از منكر ترك و عكس آن رايج شود. معروف را منكر و منكر را معروف شناسند، به معصيت و گناه و هم كاري با ستمگران افتخار نمايند، امانت را غنيمت و صدقه را غرامت شمارند.
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
شعائر و آداب اسلام را ترك و آداب و شعائر كفار را رسمي كنند. اهل حق خانه نشين و ناپاكان و خدانشناسان مصدر امور گردند. زنها با گستاخي تمام آداب و سنن اسلامي را ترك و به وضع دوران جاهليّت برگردند. به واسطة تسلط و غلبة كفار و استبداد اشرار، آن چنان مؤمنان در فشار واقع و از آزادي محروم شوند كه كسي را جرأت آن نباشد كه نام خدا را ببرد مگر در پنهاني و بطوري كار حفظ ايمان سخت شود ك شخص صبح كند درحالي كه در شمار مؤمنان و مسلمانان است و شب كند درحالي كه از اسلام بيرون رفته و كافر شده باشد.
از حضرت صادق(ع) روايت شده است كه فرمود: اين امر براي شما واقع نخواهد شد مگر پس از نااميدي، نه، به خدا نميآيد تا شما (مؤمن و منافق) از هم جدا شويد. نه، به خدا نخواهد آمد تا شقي شود هر كس شقي ميگردد و سعيد گردد هر كس سعيد ميگردد. (كمال الدين 2/باب 34 ص 15، ح 31)
و در روايت ابن عباس است كه پيامبر اعظم(ص) فرمود: كساني كه در زمان غيبت اوبر عقيده به امامت او ثابت باشند از كبريت احمر كمياب ترند.
پس جابر به پا خاست و عرض كرد: يا رسول الله براي قائم(ع) از فرزندان تو غيبت است؟
فرمود: آري سوگند به پروردگارم و بايد خدا گروندگان را تخليص كند و كفار را محو سازد. اي جابر، اين امري است (كار بزرگي است) از كارهاي خدا و سرّي است از اسرار خدا كه از بندگان خدا پوشيده است پس بر حذر باش از شك در آن پس به درستي كه شك در كار خداوند عزوجل كفر است.

 
بالا