سؤال: چرا امتحان به «غيبت حضرت مهدي(عج)» از شديدترين امتحانات است؟
جواب:
بطوري كه از اخبار استفاده مي شود به دو جهت امتحان به غيبت حضرت مهدي(ع) از شديدترين امتحانات است.:
جهت اول: چون اصل غيبت بسيار طولاني مي شود، بيشتر مردم در ريب و شك ميافتند و برخي در اصل ولادت و بعضي در بقاي آن حضرت شك مينمايند و جز اشخاص مخلص و با معرفت و آزموده، كسي بر ايمان و عقيدة به امامت آن حضرت باقي نخواهد ماند.
چنانچه پيغمبر اعظم(ص) در ضمن روايت معروفي كه جابر روايت كرده است فرمود:
«ذلِكَ الَّذي يَغيبُ عَنْ شيعَتِهِ وَ اَوْليائِهِ غَيْبَهً لا يثبتْ فيها عَلَي الْقَوْلِ بِاِمامَتِهِ الاّ مَنِ امْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ لِلْايمانِ»
و معلوم است كه ايمان به بقاء، حيات، عمر، غيبت طولاني و انتظارظهور در دوران بسيار طولاني غيبت، دليل حسن اعتقاد و اعتماد به خبرهاي غيبي پيغمبر(ص) وائمه (ع) و نشانة ايمان به قدرت الهي، و علامت قوّت تسليم و تمكين از برنامههاي دين است.
براي اينكه ايمان كامل و صادق به امور غيبي حاصل نميشود مگر براي اهل يقين و پرهيزكاران و كساني كه از تاريكي وساوس نجات يافته وبه سر منزل اطمينان نفس و ثبات عقيده رسيده و دلشان از انوار هدايت منوّر و روشن شده باشد و به استبعادات و شبهاتِ واهي اعتنا نكرده در راه دينداري و ولايت، لغزش قدم و تزلزل نيابند.