استفتائات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
بسمه تعالي
محضر مبارك مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله
با سلام و احترام؛
ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، بفرماييد با توجه به معلومنبودن دقيق تاريخ شهادت آن بزرگوار، بهترين ايام جهت عزاداري براي حضرت چه روزهايي است؟ و بهترين نوع عزاداري در اين شهادت عظمي چيست؟
با تشكر/جمعي از مؤمنين
بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة الله
نسبت به روز شهادت حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا سلام الله عليها اقوال مختلفي ذكر شده است، لكن آنچه بيشتر مورد توجّه علماء واقع شده است فاطميه اول و فاطميه دوّم در ماه جمادي الاولي و جمادي الثانية است؛ و شايسته است كه شيعيان از روز سيزدهم جمادي الاولي تا سوّم جمادي الثانية سوگوار، و با انجام مراسم عزاداري آن حضرت، ارادت و مودّت خود را به اهل بيت عليهم السلام اظهار نمايند، و از انجام مراسمي كه موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است اجتناب نمايند.

و بهترين عزاداري، بيان فضائل و مناقب و مصائب آن حضرت و ذكر اخلاق و سيره عملي و دفاع ايشان از امام مظلوم حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است كه در همه اعصار بايد براي مردم تبيين شود.
انشاء الله تعالي مؤمنين با تمسّك به قرآن و عترت به بهترين صورت ممكن به ساحت مقدّس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص نمايند، به ويژه بانوان متدينه با حفظ حجاب و عفّت و پاكدامني، ايشان را الگوي خود قرار دهند.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
بسمه تعالي
محضر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني دامت تأييداته
با عرض سلام و احترام؛
بفرماييد عضويت در شبكههاي مجازي، مثل فيس بوق چه حكمي دارد؟
باتشكر و التماس دعا
جمعي از مؤمنين
بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمةالله
به طور كلي استفاده از فضاهاي مجازي براي جهات مشروع و صحيح كه موجب فساد عقيده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبليغ و ترويج معارف ديني استفاده كرد مانعي ندارد بلكه مطلوب است، اما رفتن در سايتهايي كه باعث سستشدن عقيده و فساد اخلاق و يا ترويج باطل باشد، حرام است.
مؤمنين بايد در چنين فضاهايي كه افراد با اهداف متعددي فعاليت ميكنند و انديشههاي گمراهكننده خود را تبليغ و ترويج مينمايند، با همين وسائل و همين فضا، به شبهات آنها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بيت عليهم السلام را به همگان، ابلاغ نمايند و در اين خصوص از علماء اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگيرند. انشاء الله موفق و مؤيد باشيد
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
با سلام؛
اخيراً در بعضي از مساجد، نماز جماعت به امامت غير روحاني تشكيل ميشود و مأمومين به ايشان اقتدا مينمايند. بفرماييد آيا اين كار از نظر شرع مقدّس جايز است؟
با تشكر/جمعي از نمازگزاران

بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمةالله
حكم اصل مسأله، جواز است؛ حتي اقتداي روحاني و مجتهد به غير مجتهد و روحاني؛ و شرط امام جماعت، ايمان و عدالت، و اگر مأمومين مرد يا مختلط از مرد و زن باشند ذكورت است.
اما در جماعت مساجد، با توجه به اينكه نماز، خلف عالم، ثوابش به اضعاف مضاعف بيشتر است، و سيره بر اين مستقرّ شده كه ائمه جماعات در اين سنگر مقدس، تبليغ دين و احكام، و بيان حلال و حرام و ارشاد عوام، و امر به معروف و نهي از منكر و دفع شبهات مينمايند، عنوان بزرگي شده است كه در اصلاح جامعه و پيشبرد سياستهاي اسلامي و دعوت به خير، نقش حياتي دارد، و در زمان ما بعض روشنفكرنماها، علماء را مانع از نيل به مقاصد سوء خود ميدانند، و جماعت با غير روحاني و غير ملبّس را ترويج مينمايند.بايد همان سيره سلف را كه سنگر نماز جماعت هميشه با امامت علماء و روحانيون برقرار بود حفظ شود. مبادا كجانديشان در اين سنتها رخنه ايجاد نمايند. البته به طور اتفاق، اگر امام روحاني راتب، معذور از حضور شد، اقتداء به غير روحاني، با شرايط بياشكال و صحيح است والله العالم.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
محضر مبارك مرجع عاليقدر شيخ الفقهاء و المجتهدين حضرت آية الله العظمي صافي مدظله العالي
با عرض سلام و احترام و آرزوي مزيد توفيقات و خدمات حضرتعالي؛ به عرض ميرساند متأسفانه در شرايط فعلي غربگرائي به صورتهاي زشتي ترويج ميشود، از جمله فروش سگهاي تزييني و گرانقيمت به سبك غربي و ورود آنها به كشور عزيزمان و گرداندن آنها در خيابانها، پاركها و اجتماعات در حالي كه عده زيادي از مردم حتي از فراهمكردن مايحتاج اوليه زندگي خود ناتوان هستند. نظر مبارك را براي اطلاع عموم بيان فرماييد.
جمعي از ارادتمندان و مقلدين
5/4/1391

بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة الله
ترويج روشهاي باطل در مملكتي كه براي برقراري نظام مقدس جمهوري اسلامي هزاران شهيد شربت شهادت را نوشيدند تا دستورات نجاتبخش شرع مقدس اسلام در آن حاكم گردد، و مردم از ظلم و جهل و تاريكيهاي عقيده و روشهاي غربگرايانه نجات پيدا كنند بسيار موجب تأسف است كه تعدادي فريبخورده و يا مغرض، به ترويج روشهاي غلط بيگانگان مشغول شده و ظواهر ديني جامعه ولائي را به ظاهر فريبدهنده غربي تبديل ميكنند كه يكي از آن روشهاي صددرصد باطل و گمراه كننده خريد و فروش و نگهداري سگهاي تزييني و ورود آنها به كشور ميباشد كه حرام بيّن و خلاف شرع مقدس است.
اميد اينكه نيروي محترم انتظامي و دستگاه محترم قضائي و مردم شريف و با غيرت ايران از اشاعه اين روشهاي نادرست جلوگيري كرده و فرهنگ اصيل و انسانساز اسلام را كه حامي شرف و كرامتهاي واقعي انساني ميباشد از اين خطرات و فتنهها حفظ نمايند. خداوند همه را از فتنههاي آخر الزمان حفظ نموده و توفيق عمل به وظيفه را به همگان عنايت فرمايد والله العالم
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
روز بيست و يكم تيرماه سالروز قيام مردم شريف مشهد عليه كشف حجاب رژيم پهلوي ميباشد.

پاسخ مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به نامه دختر جواني كه به تازگي در مشهد مقدس سؤالاتي درباره حجاب و فلسفهي آن مطرح كرده بود، در اختيار كاربران محترم قرار ميگيرد.
متن نامه و پاسخ معظم له به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
مرجع عزيز و عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني
سلام عليكم؛
من فاطمه 21 ساله هستم. شما را بارها در مشهد ديدهام، و به شما به چشم يك پدر معنوي نگاه ميكنم. آقا من يك دختر بدحجاب هستم، راستش نميدانم حجاب چيست؟ چرا حجاب بر ما واجب است؟ چرا حجاب ارزش است؟ آيا چادر يك تكه پارچه با ارزش و مقدس است؟ دختر 9 ساله از چادر چه ميداند؟ چرا فقط در دين ما چادر و حجاب وجود دارد، يعني پيامبران ديگر نميدانستند؟!
آيا معناي پوشش، نبودن من در جامعه نيست؟ پس چگونه بايد براي جامعه مفيد باشم؟چرا ما زنان بايد تاوان دلهاي مريض بعضي مردان را بدهيم؟ آيا بهتر نيست حجاب در كشور اختياري باشد؟ لطفاً مرا نصيحت كنيد و به سؤالاتم جواب دهيد كه من پيجوي حقيقتم. منتظر پاسخ شما هستم.
بسم الله الرحمن الرحيم
عليكم السلام و رحمة الله
دخترم! انشاءالله تعالي تندرست و سعادتمند باشيد و انديشههاي نيك و درست را در خود پرورش دهيد.
نامه شما را خواندم. از بيداري باطن و معنويت پاك و اصالت فطرت شما اميدوار شدم.
نوشتهايد پيجوي حقيقت هستيد و نصيحت ميخواهيد. حقيقت ظاهر و آشكار است به هرچه نگاه كنيد از ذره تا مجرّه، از زمين تا آسمان و كهكشانها و جنبندگان بزرگ و كوچكي كه با چشم غير مسلح به زحمت رؤيت ميشوند، آب و هوا، باغ و سبزهزارها و درختها، حيوانات برّي و بحري و اين انسان، اين من و تو و اين همه دستگاهها و تأسيساتي كه در بدن ما برقرار است و علي الدوام بيآنكه ما نقشي داشته باشيم به طور خودكار عمل ميكنند، اين همه گلها، اين همه ميوهها و اين همه ... و اين همه ...، همه انسان را نصيحت ميكنند؛ همه حقيقت و حق را نشان ميدهند كه غافل نباشيد، بيدار و هشيار باشيد، از اين كتاب آفرينش كه ميليونها و ميليونها و ميلياردها و بيش از حساب و شمار درس بصيرت و بينش دارد بخوانيد، و پند بگيريد.
بدانيد كه شما در برابر اين معاني ژرف و اين وجود پر از حكمت نبايد آرام بنشينيد. بايد پردههاي جهالت را هرچه ميتوانيد پاره كنيد، و به سوي روشنايي بيشتر گام برداريد.
مسأله حجاب و مسائل جنسي و جنسيتي را تحت احساسات جواني دختر يا پسر نميشود بررسي كرد، و نگاه غير احساساتي بايد به آن داشت.
اين برنامه و روابط مرد و زن و حجاب، همه بايد با ديد عقل و مصلحت بررسي شود. مفاسد و مصالح بسيار در اينجا ملاحظه ميشود. كرامت و شخصيّت زن بيشترين مصلحتي است كه بايد حفظ شود.
حجاب و پوشش و چادر و جداييهايي كه بين دو جنس به حكم عقل و شرع مقدس اسلام رعايت ميشود همه، جامعه را از فساد، و خانواده را از ويراني نجات ميدهد. حجاب براي زن حصاري حصين و قلعهاي محكم است.
در جامعه كاري كه برحسب وضع طبيعي بين زن و مرد توزيع شده است هر دو كار است، هر دو شريف است، هر دو بايد رعايت شود تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد.
خانهداري زن از اشرف كارها است. زن خانهدار بيكار نيست. مرد هم كه مشاغل بسا سخت بيرون را عهدهدار است جهاد في سبيل الله است. كارهاي پر زحمت و سخت به عهده مرد است.
بعض افراد بياطلاع، نگاه ظاهري به غرب و اروپا و آمريكا ميكنند، و يك زن را ميبينند كه مثلاً وزير يا وكيل شده است امّا هزاران زن را كه در نهايت محروميتهاي اقتصادي گوناگون هستند نميبينند.
امروز در غرب، كار فساد بيحجابي و اختلاط زن و مرد به جايي رسيده است كه از جلوگيري مفاسد آن عاجز شده و به مفاسد بسيار مخرب آن تن در دادهاند.
در غرب طبق اخباري كه خبرگزاريها منتشر ميكنند زنها در هر نهاد و مخصوصاً نهادهاي ارتشي مورد اذيت و آزار مردهاي مافوق هستند. زندگي راحت و آرام و انساني ندارند. مواليد تا حد چهل و هشت درصد در شناسنامه بي پدر معرفي ميشوند.
ما بايد به تعاليم اسلام افتخار كنيم. سالمترين مجتمعات و جوامع، مجتمعات اسلامي است. تفكيك جنسيتي براي سلامت جامعه شرط اساسي است. چادر و رعايت محرم و نامحرمي و اختصاصيافتن بعض مشاغل به زن، و بعض مشاغل به مرد بر اساس همين تفكيك لازم جنسيتي و ترتيبات و ضوابط آن است.
در احكام شرع جنبههاي جسماني و روحي مرد و زن ملاحظه شده است، و بر اساس صرف برتريدادن يك جنس بر جنس ديگر دستور و برنامهاي نيست. پيامبران همه به حجاب دستور دادهاند، و اختصاص به اسلام ندارد، و حكم ملازم زن و مرد است.
همين روزها به يكي از وزراء در ايتاليا پيشنهاد كرده بودند كه زنان مسلمان را از روبند ممنوع سازد، جواب داده بود كه از كار و برنامهاي كه حضرت مريم داشت كسي را منع نميكنم! يعني حضرت مريم هم حجاب كامل داشتهاند.
دخترم راجع به حجاب، راجع به تواناييهاي زن و مرد و نقش اين دو جنس در ساختن يك جامعه عقلپسند با كرامت، كتابهاي بسيار شيعه و سني، و مسلمان و كافر نوشتهاند.
من به شما توصيه ميكنم به تمام وجود اگر سعادت حقيقي خود را ميخواهيد، حجاب و تعليمات عاليه اسلام را در همه برنامهها رعايت كنيد.
خداوند متعال شما را حفظ و به همه آرزوها و آمال مشروع و عقلپسند برساند، والسلام.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اگر لباس نجس را در آفتاب خشك كنيم، پاك ميشود يا به شستن نياز دارد؟
ج) آفتاب با شرايطي، فقط ميتواند چيزهاي ثابت از قبيل در، ديوار و پنجره را پاك كند؛ اما لباس و مانند آن كه قابل نقل و انتقال هستند، با آفتاب پاك نميشوند
 
بالا