پيش‏گوئى جالب امير المؤمنين عليه السّلام‏

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]پيش‏گوئى جالب امير المؤمنين عليه السّلام‏[/h]

از «امام باقر عليه السّلام» روايت شده كه فرمود: وقتى امير المؤمنين عليه السّلام تصميم به تعقيب خوارج گرفت، مردم را به سوى نهروان ترغيب نمود، و دستور داد در ميدان شهر جمع شوند «شبث بن ربعى» و «اشعث كندى» و «جرير بن عبد اللَّه بجلى» و «عمرو بن حريث» از شركت در آن سرباز زدند و از امام على عليه السّلام به ظاهر اجازه خواستند، كارهاى شخصى
[h=2][/h]خود را انجام دهند و بعد به او ملحق گردند؟ امام عليه السّلام در پاسخ به آنها فرمود: قصد كار زشتى داريد، سوگند به خدا از روى نياز از جنگ تخلف نمى‏كنيد، بلكه مى‏خواهيد به سفرى تفريحى برويد و فرمان بدهيد و خود بنشينيد و تماشا كنيد و از راه كناره بگيريد، آنگاه سفره را در مقابل رويتان پهن كرده و از طعامتان بخوريد؟! پس از آن سوسمارى از آنجا عبور مى‏كند، شما هم به نوجوانان خود، دستور مى‏دهيد آن را آشكار كنند و نزد شما بياورند، در آن هنگام است كه شبانه از زير بار بيعت من خالى مى‏كنيد و (در حقيقت) با آن حيوان بيعت مى‏كنيد و او را پيشواى خود قرار مى‏دهيد؟!

______________________________
(1) از روايت معلوم مى‏شود كه اين افراد امام عليه السّلام را در آن سفر و در مجلس خود مورد تمسخر قرار داده‏اند (م).


بدانيد كه من از برادرم رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه مى‏فرمود: در روز قيامت، منادى ندا سر مى‏دهد و مى‏گويد: اى مردم هر كسى با پيشوايى كه براى خود در دنيا گرفته، خلوت كند! چه كسى در آن روز صورتش از شما زشت‏تر است؟ زيرا شما با برادر پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و پسر عمّ و دامادش، نيرنگ به كار مى‏بريد، و پيمانش را مى‏شكنيد، پيمانى كه خدا و پيامبرش صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بر گردنتان نهاده، لذا در روز رستاخيز در حالى كه سوسمار پيشواى شماست، محشور مى‏شويد كه مصداق كلام خداست:

يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ‏؟: روزى كه هر كسى را با پيشوايش فرا مى‏خوانيم.

عرض كردند: يا امير المؤمنين عليه السّلام ما قصدى جز انجام كارهاى ضرورى نداريم و سپس به شما مى‏پيونديم؟

آنگاه امام عليه السّلام از آنها جدا شد، و مى‏فرمود: مرگ بر شما، سوگند به خدا، همان چيزى كه گفتم واقع مى‏شود و جز سخن حق نگفتم.

امام عليه السّلام به راه خويش ادامه داد، تا به مدائن رسيد، و بعد به «خورنق» رفت.

آن گروه نيز به راه خود رفتند و در همان موضع به خوردن غذا و شراب مشغول شدند، چنان كه امام عليه السّلام پيش‏بينى كرده بود، سوسمارى از آنجا مى‏گذشت و غلامان‏شان آن را گرفتند، و نزدشان آوردند، و بيعت با امام عليه السّلام را لغو كردند، و آن حيوان را پيشواى خود خواندند و گفتند: بيعت با تو و على عليه السّلام براى ما تفاوتى ندارد، بلكه تو نزد ما، از او محبوب‏ترى و با آن حيوان بيعت كردند.

لذا پيش‏بينى امام عليه السّلام محقق گشت و آن گروه مصداق آيه‏

______________________________
(1) سوره اسراء/ 71.


بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا: ستمكاران چه بد بدلى گرفتند.

پس از چندى به امام عليه السّلام ملحق شدند، و حضرت به آنها فرمود: اى دشمنان خدا و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و امير المؤمنين عليه السّلام كارى كه پيش‏بينى كردم، انجام داديد؟

عرض كردند: نه يا على عليه السّلام.

فرمود: خدا شما را با پيشوايتان محشور مى‏كند؟ گفتند: در آن صورت رستگارشده‏ايم، و خوشحاليم كه با شما محشور مى‏شويم؟ امام عليه السّلام فرمود:

گويا مى‏بينم كه آن حيوان در پيشاپيش شماست و به سوى آتش مى‏رويد؟ در پاسخ سوگند خوردند كه، ما كارى نكرده‏ايم؟

وقتى ديدند امام عليه السّلام سخن آنها را ردّ مى‏كند، از در پشيمانى ظاهرى داخل شده و از حضرت خواستند كه بر ايشان طلب مغفرت كند، امام عليه السّلام نپذيرفت فرمود: شما به راهى كج رفته‏ايد و با پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم دروغ گفته‏ايد، در حالى كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم داستان شما را از جبرئيل، و او از خدا، برايم روشن كرد، و بعد فرمود: اگر در آن روزگار، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم با منافقين روبرو بود، امروز شما هم گروهى از منافقين هستيد، و بدانيد كه حبيبم رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: كه شما اى شبث و عمرو، و محمد فرزند تو، فرزندم امام حسين عليه السّلام را مى‏كشيد، و واى بر كسى كه، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و فاطمه دخت او، دشمنش باشد.

(مدتها گذشت و تحولاتى در جهان اسلام صورت گرفت و) چنانچه در تاريخ آمده، در هنگامى كه امام حسين عليه السّلام به كربلا رسيد، همين افراد براى جنگ با او، از كوفه روانه نينوا شدند و در قتل امام عليه السّلام شركت‏
داشتند و اين حديث يكى از دلايل امامت امير المؤمنين عليه السّلام است كه پيش از وقوع، از آن خبر داده است.
______________________________
(1) سوره كهف/ 50، ستمكاران چه بد بدلى گرفتند.


إرشاد القلوب / ج‏2، ص: 131
 
بالا