آثار پرداخت زكات

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


درمان بخل
بخل عيبي است كه عيوب ديگري را به دنبال خواهد آورد: بي اعتنايي به مردم، سنگدلي، عذرتراشي، دروغ پنداشتن ادعاي فقراء، از دست دادن دوستان خوب، گاوصندوقي براي وارثان، تنگ گيري نسبت به خود و بستگان، سوءظن به وعده هاي خداوند، تحقير شخصيت خود در جامعه، اعتماد كردن بر مال خود به جاي توكل بر خدا و... گوشه اي از آثار بخل است. از اين روست كه افرادي كه به فكر خودسازي و اصلاح خويشتن هستند، بايد خود را از اين عيب دور بدارند:
«وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

«و هر كس را از خوي بخل و حرص دنيا نگاه دارند آنان به حقيقت رستگاران عالمند.»
يكي از امامان معصوم را ديدند كه از اول شب تا صبح، در حالي كه مشغول طواف كعبه بود، تنها يك دعا مي كرد و آن اين بود: خدايا، مرا از بخل دور بدار.

شايد مراد از آيه 103 سوره توبه كه به پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ دستور مي دهد:
«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ»


«اي رسول ما تو از مؤمنان صدقات را دريافت دار تا بدان صدقات نفوس آنها را از(پليدي و حب دنيا) پاك و پاكيزه سازي.»
زكات اموال مردم را بگير و آنان را پاك كن؛ مراد پاك كردن مردم از مرض بخل و حب دنيا باشد.
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:

«من ادّي الزكوه... فقد وقي من الشح»

هر كس زكات مال خود را بپردازد. قطعاً از بخل حفظ شده است.
بخل ناديدن بود اعواض را شاد دارد ديد درّ خوّاض



2. زكات كليد بركت و زياد شدن رزق

هر يك از كلمات «زكات» و «بركت» و واژه هاي مربوط به آن، 32 بار در قرآن آمده است و اين نشان آن است
كه زكات، مساوي بركت است. در قرآن مي خوانيم:
«يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ»

خداوند ربا را محو مي كند، ولي صدقات را رشد مي دهد.
در روايات زيادي مي خوانيم.
«الزكوه تزيد في الرزق»

زكات روزي انسان را زياد مي كند.
جوشش و افزوني زر در زكات عصمت از فحشا و منكر در صلات
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
3. زكات بيمه كردن مال است
امام كاظم ـ عليه السلام ـ فرمود:
«حصنوا اموالكم بالزكاه»

اموال خود را از طريق زكات بيمه كنيد.
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكي تلف نشود.
http://www.andisheqom.com/Files/fazael.php?idVeiw=1241&level=4&subid=1241&page=2#_ftn1_ftn1
4. پرداخت كننده زكات محبوب ترين فرد نزد خداوند


امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
محبوب ترين فرد نزد خداوند، سخاوتمندترين آنان است و سخاوتمندترين مردم كسي است كه زكات مال خود را بدهد و از آنچه كه خداوند بر مال او واجب نموده، در مورد مؤمنين بخل نكند.
پس سخا از چشم آمد نه ز دست ديد دارد كار، جز بينانرست
http://www.andisheqom.com/Files/fazael.php?idVeiw=1241&level=4&subid=1241&page=2#_ftn3_ftn3



5. زكات وسيله تقرب به خداوند

امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
«ان الزكاه جعلت مع الصلاه قرباناً لاهل الاسلام»

خداوند زكات را همراه با نماز، وسيله تقرب مسلمين به خود قرار داد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
6. راه رسيدن به رحمت هاي خاص الهي

در قرآن مي خوانيم:
«وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاهَ»

رحمت پروردگار بر هر چيزي گسترده است، ولي دريافت قطعي آن، مخصوص كساني است كه اهل تقوا و ايمان و زكات باشند.
خداوند مي فرمايد:
«إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاهَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاهَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي»

اگر شما نماز را به پا داريد و زكات را پرداخت كنيد و به پيامبران من ايمان آوريد، قطعاً من با شما هستم.



7. وسيله باز شدن گره ها

قرآن مي فرمايد:
«فَأَمَّا مَنْ أَعْطي وَ اتَّقي وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري»

هر كس بخششي نمايد و پرهيزگار باشد و حقيقت را تصديق نمايد، ما كارهاي مشكل او را آسان مي كنيم.

8. مايه فرو نشاندن غضب الهي و كفاره گناهان


حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:
«الله الله في الزكاه. فانها تطفيء غضب ربكم»

شما را به خدا، شما را به خدا درباره زكات (دقت كنيد)، كه البته زكات غضب پروردگار را فرو مي نشاند.
خداوند مي فرمايد:


«اِنّي مَعَكُم لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاهَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاهَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ»
من با شما هستم، اگر نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و به رسولان من ايمان بياوريد و آنها را ياري كنيد و به خدا قرض الحسنه بدهيد (در راه او، به نيازمندان كمك كنيد)، گناهان شما را مي پوشانم (مي بخشم)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
9. ورود به باغ هاي الهي
«لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاهَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاهَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ»
اگر نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و به رسولان من ايمان بياوريد، قطعاً شما را در باغهايي از بهشت، كه نهرها از زير درختانش جاري است، وارد مي كنم.



10. سبب گشايش براي مردگان

شخصي به امام صادق ـ عليه السلام ـ گفت:
برادرم از دنيا رفت در حالي كه زكات زيادي به عهده اش بود. من آنها را پرداخت كردم. امام فرمود: با اين عمل
مشكل او برطرف مي شود.


11. سبب استجابت دعا

در روايتي مي خوانيم:
هر كس مي خواهد دعاي او مستجاب شود، لقمه خود را حلال كند و يكي از راه هاي حلال كردن لقمه، پرداخت حق خدا (خمس و زكات) است.



12. شرط حلال شدن روزي
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
«فادّوا إلي اللهِ حقَّ ما رزقكم يطيب الله لكم بقيَّته»http://www.andisheqom.com/Files/fazael.php?idVeiw=1241&level=4&subid=1241&page=2#_ftn12_ftn12

اگر حق آن چه را كه خداوند رزق شما قرار داده بپردازيد، باقيمانده آن براي شما طيب و حلال است.

13. سبب قبولي نماز


پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود:
زَكّوا اموالكم تقبل صلاتكم

زكات اموال خود را بپردازيد تا نمازتان قبول شود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
14. پس انداز مطمئن
خداوند در قرآن مي فرمايد:
«وَ أَقِيمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّكاهَ وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
نماز را به پا داريد و زكات را بپردازيد. آنچه از عمل خير كه براي خودتان از پيش فرستاده ايد، نزد خداوند خواهيد ديد. به درستي كه خداوند به آنچه انجام مي دهيد آگاه است.
و نيز مي فرمايد:

«وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
آنچه كه انفاق كنيد براي خود شماست.
و يا مي فرمايد:
«وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
و آنچه كه انفاق مي كنيد به شما باز مي گردد و به شما ظلم نمي شود.
چون زكات در حقيقت ذخيره قيامت انسان است، در حقيقت، مالي فاني با پرداخت زكات ابعادي جاودانه پيدا مي كند. كاميابي هاي احتمالي و موقت و پر درد سر دنيا را مي توان از طريق پرداخت زكات به كاميابي هاي قطعي و دائمي و بي دردسر تبديل نمود.
گر بريزد برگ هاي اين چنار برگ بي برگيش بخشد كردگار

گر نماند از جود در دست تو مال كي كند فضل الاهت پايمال؟
هر كه كارد گردد انبارش تهي ليك اندر مزرعه باشد بهي


15. سبب زندگي شيرين
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
اگر مردم حقوق خود را ادا كنند، قطعاً در زندگيِ شريني به سر خواهند برد.


16. خواب راحت
به امام گفتند فلاني در خواب به مشكلات و ناگواري هايي بر مي خورد؟! امام فرمود:
اين به خاطر آن است كه زكات خود را در راه صحيح مصرف نمي كند

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

17. نشانه بي نقص بودن و كمال اسلام و ايمان
ـ «تمام اسلامكم اداء الزكاه»
ـ «... سبعه من كنّ فيه فقد استكمل حقيقه الايمان... و ادّي زكاه ماله...»
«... هفت چيز است كه اكر در كسي باشند حقيقت ايمان در او كامل شده ... و پرداختن زكات مالش...»

ـ پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ و حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمود: علامت و نشانه مؤمنان و شيعيان ما سه چيز است: نماز، روزه، زكات.


18- آيين پايدار
در سوره بينه، پس از آن كه نام نماز و زكات را مي برد مي فرمايد:
«وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاهَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاهَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَهِ»
و به آنها دستوري داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند در حالي كه دين خود را براي او خالص كنند (و از شرك به توحيد باز گردند) و نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند و اين است آيين مستقيم و پايدار.
 
بالا