روایتی از امام صادق (ع) در ارزش عقل

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]روایتی از امام صادق (ع) در ارزش عقل[/h]
آیت الله تهرانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) داستان آن مَلَک و عابد بنی اسرائیل را ذکر کرده و تأکید می کند: انسان باید شعورش بالا برود که به اندازه افزایش آن، ارزش اعمال او هم بالا میرود. حاج آقا مجتبی تهرانی در شرح حدیث داستان جالبی که امام صادق (علیه السلام) فرمودند، گفت:

حضرت در اینجا داستان آن مَلَک و عابد بنی اسرائیل را ذکر فرمودند؛ عابدی در بنی اسرائیل بود که همیشه درمحل خوش آب و هوایی مشغول عبادت بود. یکی از ملائکه کار عابد را بسیار بزرگ یافت؛ لذا از خداوند خواست که پاداش آن عابد را به او نشان دهد.


وقتی پاداش و قدر و منزلت آن عابد را دید در نظر او بسیار کم و اندک آمد و این سؤال برایش مطرح شد: چرا پاداش او اینقدر کم است؟! به همین خاطر خداوند او را مأمور کرد تا نزد آن عابد برود و حال او را از نزدیک ببیند. آن ملک نزد عابد آمد و دید در جای سرسبزی است. وقتی عابد آن فرشته را دید به او گفت ای کاش پروردگار من الاغی داشت تا از این علفها بخورد! ملک می گوید خداوند الاغ ندارد که سوارشود. عابد گفت: حیف شد. زیرا این علفها از بین می رود.

انسان باید شعورش بالا برود که به اندازه افزایش آن، ارزش اعمال او هم بالا می‏رود. حجم عمل معیار نیست؛ بلکه مقدار عقل است که مهمّ است. به هر مقدار معرفت، نورانیت و شعور بالاتر رود، ارزش عمل هم والا و بالاتراست.

به همین دلیل پیامبر اکرم صلّی اللهُ علیه و آله و سلّم درباره علی علیه السلام فرمودند «لَضَربَةُ عَلیٍّ یومَ الخَندَقِ اَفضلُ مِن عِبادَةِ الثَّقَلینِ» ضربت علی علیه السلام در روز خندق «جنگ احزاب» بالاتر از عبادت جنّ و انس است؛ این ارزش بالا و والا برای آن شعور والا و بالای حضرت علی علیه السلام است.
 
بالا