........اهمیت نماز جماعت......

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
آئين اسلام،از بعد اجتماعي مهمي برخوردار است و با عنايت‏به‏برکات آثار وحدت و تجمع و يکپارچگي،در بسياري از برنامه‏هايش‏بر اين بعد،تکيه و تاکيد کرده است.

برگزاري نمازهاي روزانه واجب نيز به صورت جماعت و گروهي،يکي از اين برنامه‏هاست.
در اينجا به اهميت‏«نماز جماعت‏»و آثار گوناگون آن اشاره‏مي‏کنيم:

اهميت نماز جماعت

غير از آثار فردي و اجتماعي نماز جماعت(که به آنها اشاره خواهدشد)پاداش‏هاي عظيمي براي آن بيان شده که در اينجا به بعضي ازروايات،اشاره مي‏شود. از رسول خدا(ص)نقل شده که:«من سمع النداء فلم يجبه من غيرعلة فلا صلاة له‏» (1) نماز کسي که صداي اذان را بشنود و بي دليل،در نماز جماعت‏مسلمانان شرکت نکند،ارزشي ندارد.


در حديث،تحقير نماز جماعت،به منزله تحقير خداوند بشمار آمده‏است:
«من حقره فانما يحقر الله‏» (2)
شرکت دائم در نماز جماعت،انسان را از منافق شدن بيمه مي‏کند. (3)
و براي هر گامي که به سوي نماز جماعت و مسجد برداشته شود،ثواب‏و حسنه در نظر گرفته شده است. (4)
همين که کسي براي شرکت در نماز جماعت از منزل خارج‏مي‏شود،يا در مسجد،در انتظار نماز جماعت‏به سر مي‏برد پاداش کسي‏را دارد که در اين مدت،به نماز مشغول بوده است. (5)
تعداد حاضران در نماز جماعت،هر چه بيشتر باشد،پاداش آن بيشتراست.اين کلام رسولخداست که فرمود:«ما کثر فهو احب الي الله‏» (6)

حديث جالبي در بيان فضيلت نماز جماعت است که قسمتي از آن‏در رساله‏هاي عمليه هم ذکر شده است.ترجمه تمام حديث چنين است:


اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد،پاداش 150 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد،پاداش 600 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد،پاداش 1200 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد،پاداش 2400 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد،پاداش 4800 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد،پاداش 9600 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد،پاداش 19200 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد،پاداش 36400 نماز داده مي‏شود.
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت‏به 10 نفر رسيدند،پاداش‏72800 نماز دارد.
ولي،همين که عدد افراد از ده نفر گذشت،حساب آنرا جز خداکسي نمي‏داند. (7)

در حديث ديگر است:هر که نماز جماعت را دوست‏بدارد،خدا وفرشتگان او را دوست مي‏دارند. (8)

در زمان پيامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت کم مي‏شدند، آنحضرت به جستجو و تفقد از افراد مي‏پرداخت و مي‏فرمود:شرکت درنماز صبح و عشاء،بر منافقان از هر چيز سنگين‏تر است. (9)

قرآن نيز،از اوصاف منافقان،بي حالي و کسالت هنگام نماز را بيان‏کرده است. (10 )

چرا که سحر خيزي و حضور در جماعت مسلمين،آن هم ازراه‏هاي دور و در گرما و سرما،نشانه صداقت در ايمان و عشق نمازگزاراست.


حضور در نماز جماعت،خاص يک منطقه نيست.انسان در هر جا که باشد،خوب است‏به فکر نماز جماعت و حضور در آن و تشويق‏ديگران باشد.



رسول خدا(ص)در باره اهميت جماعت،فرمود:
«صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته اربعين‏سنة.قيل:يا رسول الله!صلاة يوم؟فقال(ص):صلاة‏واحدة‏» (11)

يک نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادي در خانه‏است.پرسيدند:آيا يک روز نماز؟فرمود:بلکه يک نماز.


و مي‏فرمود:صف‏هاي نماز جماعت،همانند صف‏هاي فرشتگان درآسمان چهارم است. (12)

اولين نماز جماعتي هم که بر پا شد،به امامت رسول خدا و شرکت‏حضرت علي(ع)و جعفر طيار(برادر حضرت علي(ع))بود.همين که‏ابوطالب،فرزندش علي(ع)را ديد که به پيامبر اقتدا کرده،به فرزندديگرش جعفر گفت:تو نيز به پيامبر اکرم اقتدا کن و اين جماعت دو سه‏ نفري،پس از نزول آيه «فاصدع بما تؤمر» بود،که فرمان به علني ساختن‏دعوت و تبليغ مي‏داد. (13)



آثار نماز جماعت

بر پايي فريضه‏ هاي ديني به صورت دسته جمعتي،غير از پاداش‏هاي فراواني که ياد شد،در زندگي فردي و اجتماعي امت مسلمان نيز،آثارمثبت و فراواني دارد که به برخي اشاره مي‏شود:


1- آثار معنوي


بزرگترين اثر معنوي نماز جماعت،همان پاداش‏هاي الهي است که گفته شد.روايت است که شبي،علي عليه السلام تا سحر به عبادت‏مشغول بود.چون صبح شد،نماز صبح را به تنهائي خواند و استراحت‏کرد.
رسولخدا(ص)که آنحضرت را در جماعت صبح نديد،به خانه اورفت.حضرت فاطمه(ع)از شب زنده‏داري علي(ع)و عذر او از نيامدن به‏مسجد سخن گفت.پيامبر فرمود:پاداشي که بخاطر شرکت نکردن درنماز جماعت صبح،از دست علي(ع)رفت، بيش از پاداش عبادت تمام‏شب است. (14)
رسول خدا(ص)فرموده است:


لان اصلي الصبح في جماعة احب الي من ان اصلي ليلتي‏حتي اصبح (15)
اگر نماز صبح را به جماعت‏ بخوانم،در نظرم محبوب‏تر ازعبادت و شب زنده‏ داري تا صبح است.



بخاطر همين فضيلت و پاداش‏هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفربيشتر شود،اگر تمام آسمان‏ها کاغذ،و درياها مرکب و درخت‏ها قلم شودو فرشتگان بنويسند،پاداش يک رکعت آنرا نمي‏توانند بنويسند. (16).
و نماز جماعت‏با تاخير،بهتر از نماز فرادي در اول وقت است. (17)



2- آثار اجتماعي

نماز جماعت،مقدمه وحدت صفوف و نزديکي دلها و تقويت کننده‏روح اخوت است.
نوعي حضور و غياب بي تشريفات،و بهترين راه شناسائي افراداست.
نماز جماعت،بهترين،بيشترين،پاکترين و کم خرج‏ترين‏اجتماعات دنياست و نوعي ديد و بازديد مجاني و آگاهي از مشکلات ونيازهاي يکديگر و زمينه ساز تعاون اجتماعي بين آحاد مسلمين است.


3- آثار سياسي

نماز جماعت،نشان دهنده قدرت مسلمين و الفت دلها و انسجام ‏صفوف است.

تفرقه‏ها را مي‏زدايد،بيم در دل دشمنان مي‏افکند،منافقان را مايوس‏مي‏سازد،خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت،نمايش حضور در صحنه و پيوند«امام‏»و«امت‏»است.



4- آثار اخلاقي،تربيتي

در نماز جماعت،افراد در يک صف قرار مي‏گيرند و امتيازات موهوم صنفي،نژادي،زباني،مالي و...کنار مي‏رود و صفا و صميميت ونوعدوستي در دلها زنده مي‏شود و مؤمنان،با ديدار يکديگر در صف‏عبادت،احساس دلگرمي و قدرت و اميد مي‏کنند.
نماز جماعت،عامل نظم و انضباط،صف‏بندي و وقت‏ شناسي‏ است.

روحيه فردگرايي و انزوا و گوشه‏ گيري را از بين مي‏برد و نوعي مبارزه‏ با غرور و خودخواهي را در بر دارد.

نماز جماعت،«وحدت‏»در گفتار،جهت،هدف و امام را مي‏ آموزدو از آنجا که بايد پرهيزکارترين و لايق ‏ترين اشخاص،به امامت نمازبايستد،نوعي آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.

نماز جماعت،کينه‏ ها و کدورت‏ها و سوء ظن‏ها را از ميان مي‏برد وسطح دانش و عبوديت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزايش مي‏دهد.


به خاطر اينهمه آثار است که به نماز جماعت،آنهمه توصيه شده‏ است.

حتي نابينايي وقتي از حضور پيامبر،اجازه خواست که به مسجدنيايد،آنحضرت فرمود:از خانه تا مسجد،ريسماني ببندد و به کمک آن،خود را به نماز جماعت‏ برساند. (18)
و نيز، نابيناياني که اجازه ترک شرکت‏در نماز خواستند،رسول خدا(ص)اجازه نفرمود. (19)

از طرف ديگر،برخورد شديد نسبت‏ به کساني که به نماز جماعت‏ اهميت نمي‏دهند،نشان ديگري بر اهميت و سازندگي آن است.


در حديث است که به چنان کسان،همسر ندهيد (20)
و معرف آنان‏ نشويد. (21)

_______________________________________

پي‏ نوشتها:

1- وسائل،ج 5 ص 375،کنز العمال،ج 8 حديث 22799.
2- من لا يحضره الفقيه،ج 1 ص 377.
3- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488.
4- کنز العمال،ج 8 حديث 22815 از پيامبر اسلام(ص).
5- کنزالعمال،ج 8 حديث 22818 و 22827.
6- کنزالعمال،ج 8 ص 258.
7- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 487،رساله حضرت امام،مسئله 1400.
8- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488.
9- کنزالعمال،ج 8 ص 256.
10- و اذا قاموا الي الصلوة قاموا کسالي(نساء،آيه 142).
11- مستدرک الوسائل،ج 1 ص 488.
12- همان مدرک.
13- همان مدرک،ص 689،وسائل،ج 5 ص 373.
14- سفينة البحار،ج 1،جماعت.
15- کنز العمال،ج 8 حديث 22792.
16- توضيح المسائل امام(قدس سره)مسئله 1400.
17- توضيح المسائل امام(قدس سره)مسئله 1402.
18- وسائل،ج 5 ص 377.
19- کنزالعمال،ج 8 ص 255.
20- سفينة البحار،ج 1،جماعت.
21- سفينة البحار،ج 1،جماعت.
 
بالا