پاسخ : مؤلفه های عرفان ناب
نتیجه گیری
عرفان اسلامی با مبانی و مؤلفه هایی که دارد و به بخشی از آنها اشاره شد، عرفان توحید و ولایت است؛ عرفانی است که در آن، بار امانت الهی، یعنی ولایت مطلقه الهیه49 را انسان عارف دردمند، به دوش می کشد و در فرجام کار نیز از این نعیم الهی، پرسش می شود؛ «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ».50
معرفت نفس در عرفان اصیل قرآنی، طریقت داشته، نه موضوعیت؛ «و تکون النفس طریقا سلوکا و اللَّه سبحانه هوالغایه التی یسلک الیها و ان الی ربک المنتهی».51
مراقبت و محاسبه نفس، در یک ریاضت مبتنی بر شریعت محمدی است که انسان عاشق کمال و وصال را به توحید ناب و لقای رب می رساند که مبنای آن، ایمان و عمل صالح می باشد.
عرفان اصیل اسلامی، خداگرایی و خداباوری و خداجو شدن است و رنگ و بوی رحمانی یافتن که بر اثر تقوای الهی، رزق معنوی انسان می شود و علم لدنی و افاضی و رحمت خاصه الهی، شامل حال او می گردد.64 و مقامات عارفان راستین و اولیای حقیقی، به دلیل فنای فعلی، صفاتی و ذاتی آنها در خدا، برای ما دور افتادگان وادی حیرت و ضلالت و واماندگان کوی سرگشتگی و طبیعت، میسور نیست.52
نتیجه گیری
عرفان اسلامی با مبانی و مؤلفه هایی که دارد و به بخشی از آنها اشاره شد، عرفان توحید و ولایت است؛ عرفانی است که در آن، بار امانت الهی، یعنی ولایت مطلقه الهیه49 را انسان عارف دردمند، به دوش می کشد و در فرجام کار نیز از این نعیم الهی، پرسش می شود؛ «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ».50
معرفت نفس در عرفان اصیل قرآنی، طریقت داشته، نه موضوعیت؛ «و تکون النفس طریقا سلوکا و اللَّه سبحانه هوالغایه التی یسلک الیها و ان الی ربک المنتهی».51
مراقبت و محاسبه نفس، در یک ریاضت مبتنی بر شریعت محمدی است که انسان عاشق کمال و وصال را به توحید ناب و لقای رب می رساند که مبنای آن، ایمان و عمل صالح می باشد.
عرفان اصیل اسلامی، خداگرایی و خداباوری و خداجو شدن است و رنگ و بوی رحمانی یافتن که بر اثر تقوای الهی، رزق معنوی انسان می شود و علم لدنی و افاضی و رحمت خاصه الهی، شامل حال او می گردد.64 و مقامات عارفان راستین و اولیای حقیقی، به دلیل فنای فعلی، صفاتی و ذاتی آنها در خدا، برای ما دور افتادگان وادی حیرت و ضلالت و واماندگان کوی سرگشتگی و طبیعت، میسور نیست.52