رخداد های پس از شهادت امام صادق علیه السلام

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]رخداد های پس از شهادت امام صادق علیه السلام[/h]
امام صادق عليه السلام را به شهادت رساندند و چراغي را كه روشنيبخش محافل و مجامع دنياي اسلام بود خاموش نمودند.

منصور او را كشت و در عين حال ميگفت:
مثل جعفر بن محمد كجا پيدا ميشود؟ و فريبكارانه و حيلهگرانه در عين اين كه با تمام وجود از اين مسأله شادان بود، ابراز تأسف ميكرد.

آري، دور داشتن حضرت علي عليه السلام از خلافت در غوغاي سقيفه اگر بگوئيم ناشي از توطئهاي پيشبينانه نبود، لااقل خيانتي بارز و آشكار عليه اسلام و مسلمين بود و آثار زيانباري از خود بر جاي گذاشت كه يكي از آنها به شهادت رساندن فرزندان پيامبر صلي الله عليه و آله بود.




اينان همه عمر و هستي و امكانات خود را در راه نشر و تبيين احكام اسلام و دفاع از شرف و قداست آن و حمايت از انسانها و برقراري عدالت صرف كردند. از جان خويش مايه گذاشتند تا بشريت سروري و آقايي پيدا كند.


چرا دشمنان بشريت بايد تا اين حد گستاخ باشند كه اينان را به شهادت برسانند؟
سنگ اول اين ستم از كجا بنيان نهاده شد؟ جز از سقيفه؟ و آيا سزاوار نيست اين عبارت ذكر همگان باشد كه:



اَللّهُمَّ العَن اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخَرَتابِعٍ لَهُ علي ذلك.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
طرح توطئهاي ديگر


خبر شهادت امام صادق عليه السلام پخش شد و در اندك مدتي سراسر جوامع اسلامي آن روز نشر يافت. اين خبر به گوش منصور در پايتخت هم رسيد، او براي آگاهي از آن، لحظهشماري ميكرد ولي به ظاهر از شنيدن آن ابراز تأسف نمود.

اين بار توطئهاي ديگر را بنيان نهاد زيرا كه ميدانست امام صادق عليهالسلام امام بعدي را به عنوان جانشين اعلام ميكند.

طي نامهاي محرمانه به والي مدينه نوشت:
تحقيق كنيد و ببينيد وصي او كيست؟ و او را گردن بزنيد و نتيجه را گزارش كنيد.



منصور غافل از علم امام بود زيرا امام با علم امامت از انديشه او آگاهي داشت.
به همين دليل در متن وصيتنامه خود پنج تن را وصي خود اعلام كرده بود.

دو فرزندش عبدالله و موسي، همسرش حميده، والي مدينه محمدبن سليمان و زمامدار كشور، منصور عباسي!! و طبعاً اين پنج نفر نبايد گردن زده شوند كه يكي از آنها خود منصور بود!!

اين هم بن بستي جديد براي منصور كه توطئه او خنثي شده بود.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
دفن و مزار

بر طبق وصيت، امام را غسل دادند و كفن كردند. امام كاظم عليه السلام او را در لباس احرام و هم پارچه يا پيراهني كه يادگار جدش امام سجاد عليه السلام بود پيچيده و محفوظ كرد. مراسم تشييع بيمانندي براي ايشان انجام شد.
پيكر مطهر امام نه بر روي دوشها كه بر روي دستها بود.

ابوهريره عجلي در مورد تشييع و دفن امام در آن روزگار اشعاري سرود كه خلاصه آن اين است:
آنگاه كه جنازهاش را حركت ميدادند پيش خود گفتم: آيا ميدانند چه چيزي را به سوي گور ميبرند؟ كوهي كه بر افراز بلندي جاي داشت. مردم صبحگاهان بر قبرش خاك ريختند. در حالي كه شايسته آن بود بالاي سرهاي جاي گيرد.ايشان را نيز چون امامان گرانقدر پيشين به سوي بقيع بردند و در كنار امام مجتبي، امام سجاد، امام باقر عليهمالسلام در قبه عباس دفن كردند. امام را در قبري جاي دادهاند كه از صدها خانه زندگان بيتفاوت برتر است.



مزار ايشان تا سال 1344 هجري در آن قبه و بارگاه مركز زيارت و توسل بود كه در اين سال، وهابي مسلكان، اين از خدا بيخبران آن را ويران كردند.

امام خود درباره پاداش زيارت خود فرموده است:
هر كس مرا زيارت كند فقير نميميرد و خداوند گناهانش را ميبخشد: مَن زارَني غُفِرَت لِذُنُوبِهِ وَ لَم يَمُت فقيراٌ. (1)
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
پس از شهادت


امام كاظم عليه السلام پدرش را پس از شهادت در ميان دو تكه پارچه سفيد كه لباس احرام او بود به اضافه پيراهن و دستاري كه يادگار جدش حضرت علي بن الحسين عليهماالسلام بود و نيز در ميان بُردي كه آن را به چهل دنيار خريده بود، پيچيد و به خاك سپرد.

امام كاظم عليه السلام ضمناٌ دستور داد، چراغ اطاقي را كه پدرش در آن ميزيست همچنان روشن نگاه دارند و اين چراغ تا امام موسي كاظم عليه السلام در مدينه بود، همه شب روشن بود تا اين كه به عراق احضار شد. پيش از اين نيز امام صادق عليه السلام چراغ اطاق پدرش امام باقر عليه السلام را روشن نگاه داشته بود.
ابوهريره عجلي كه از شعراي اهل بيت و از علاقمندان آنان بوده در رثاي امام آن هنگام كه بدن مطهرش را روي تخت روان به سوي بقيع ميبردهاند، چنين سروده است:


«به آنان كه رفتند امام را روي دوشهايشان حمل كنند گفتم: آيا ميدانيد كه چه شخصيتي را به گورستان ميبريد؟ كوهي را كه چه مرتفع و بلند است! اينك مردماني را ميبينم كه هر يك مشتي خاك روي بدن مقدسش ميريزند. چقدر شايسته است كه بر سر خويش بريزند.

اي صادق راستگو و اي فرزند راستان و صادقان! به پدران پاك و پاكيزهات سوگند راستين ميخورم و خداوند تعالي و پروردگار خاوران نيز به وجود شما سوگند ياد كرده و فرموده است: دوازده ستاره درخشاني كه در عالم الهي هميشه پيشرو پيشگام بودهاند.»


بدين ترتيب امام صادق سلام الله عليها در گورستان بقيع در كنار نياي مادريش امام حسن مجتبي و جد پدريش حضرت امام سجاد و پدرش امام باقرالعلوم (درود خدا به روان همهشان) به خاك سپرده شد و او آخرين امامي بود كه در بقيع دفن گرديد و پس از او تمام فرزندان او جز امام رضا عليه السلام كه در خراسان آرميده در سرزمين عراق به خاك سپرده شدهاند. (2)
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
منبع:

1- به نقل از كتاب احياگر تشيع.
2- به نقل از كتاب صفحاتي از زندگاني امام
 
بالا