تیزگوشترین موجود شناسایی شد

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
3



دانشمندان دانشگاه لیدز، نوعی حشره را شناسایی کردهاند که بالاترین شنوایی را در دنیای حیوانات داشته و 150 برابر حساستر از حس شنوایی انسان است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شبپره بزرگ مومخوار(Galleria mellonella) در کندوی عسل تخمریزی کرده و لاروهای آن از موم و ضایعات این کندوها تغذیه میکنند.

اکنون پژوهش جدیدی که در مجله Biology Letters منتشر شده، نشان داده که این موجود از حساسیت فرکانسی بسیار بالا در گوش ساده ساخت خود برخوردار است.

این شبپره میتواند فرکانسهای صوتی تا 300 کیلوهرتز را بشنود که بالاترین میزان ثبت شده در موجودات جهان طبیعی است.

انسان میتواند در طیف دو تا پنج کیلوهرتز را بشنود.

به گفته محققان، این نمونهای از یک حیوان شناخته شده با ویژگیهای حسی عجیب و تازه کشف شده است. این ویژگی همچنین منعکسکننده تکامل مشترک حیوانات است چراکه سیر تکاملی این شبپره با سیر شکارچیان آن یعنی خفاشها درهم پیچیده شده است.

این پستانداران خزدار راه خود را در تاریکی مطلق با استفاده از یک سیستم سونار زیستی موسوم به پژواکیابی پیدا میکنند. در این شیوه، خفاشها صداهای فراصوت جیرجیر را منتشر کرده و پژواک امواج صوتی منعکس شده از اجسام و دیگر موجودات مجاور را تعبیر میکنند.

پژواکیابی بقدری دقیق بوده که خفاش با هر جیرجیر خود میتواند موقعیت، اندازه، جهت و حتی ذات فیزیکی یک جسم را بیان کند.

اما حتی این حس شنوایی نیز تا 212 کیلوهرتز ثبت شده که حدود دو سوم شنوایی شبپره است.

دانشمندان از یک ابزار علمی پیشرفته موسوم به نوساننگار لیزری داپلر برای آزمایش شنوایی 20 شبپره استفاده کردند.

از شنوایی شبپره بزرگ مومخوار برای شاسایی خفاش و همچنین محلی که حشرات نر نشانههایی از پالسهای فراصوت برای جفتگیری تولید میکردند، استفاده شد.

گوش شبپرهها تنها یکی از چهار سلول گیرنده درون اندام شنوایی را داشته اما شبپره بزرگ مومخوار از هر چهار سلول گیرنده صوتی برخوردار است.

همچنین هیچگونه خفاش شناخته شدهای وجود ندارد که قادر به تولید چنین صداهای با فرکانس بالا یا شنیدن آنها باشد.

ایسنا
 
بالا