قهوه؛ مفید یا مضرّ؟

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=4]ـ قهوه به عنوان عامل ضد فساد دندان:[/h]قهوه به سبب تانن هایی که دارد ممکن است در فرآیند باکتریایی که منجر به ایجاد فساد و کرم خوردگی در دندان ها می شود، مداخله نماید.قهوه یا حتی قهوه کم کافئین از فعالیت پلاک باکتریایی که در دندان ایجاد حفره می کند، جلوگیری می نماید. قهوه نظیر چای یک مایع مفید شستشوی دهان و ضد فساد دندان است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=4]ـ قهوه و سرطان:[/h]بر خلاف نگرانی در مورد اینکه قهوه ممکن است سرطان زا باشد، تحقیقات جدید نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در قهوه حتی از سرطان جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن قهوه ممکن است از سرطان کولون خصوصا در افرادی که غذاهای پرچربی مصرف می کنند، پیشگیری نماید. قهوه به علت داشتن مقدار زیادی ترکیبات پلی فنول در تجربیات آزمایشگاهی خواص ضد سرطانی از خود نشان داده است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=3]توصیه های عملی:[/h]ـ برای اینکه قهوه حداکثر تأثیر را روی هوشیاری مغز بگذارد بهتر است یک فنجان قهوه کافئین دار صبح زود ناشتا خورده شود زیرا اثر قهوه ای که صبح خورده شود تا چندین ساعت باقی می ماند.ـ مصرف قهوه 20 تا 30 دقیقه قبل از انجام ورزش سبب می شود انرژی و تحرک بیشتری داشته باشید.ـ قهوه جانشین داروهای ضد آسم نیست، ولی در مواقعی که حمله آسمی بروز می کند اگر دسترسی سریع به داروهای ضد آسم نباشد، قهوه می تواند کمک نماید.ـ احساس ضعف و سرگیجه پس از صرف غذا که اغلب در سالمندان به دلیل ضعف سیستم عصبی خودکار جهت تنظیم فشار خون بروز می کند، به وسیله مصرف یک فنجان قهوه هنگام صبح و یا پس از صرف غذا قابل درمان است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=3]موارد احتیاطی مصرف قهوه[/h]ـ بر خلاف تصور عمومی، خوردن قهوه به مقدار معتدل یعنی کمتر از 6 فنجان در روز، در دراز مدت بر فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری اثری نمی گذارد. البته باید توجه کرد که مصرف همزمان قهوه و دخانیات مخصوصا فشار خون را بر اشخاص دچار پرفشاری افزایش می دهد.ـ افراط در خوردن قهوه احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. مردانی که در روز 5 فنجان قهوه یا بیشتر می نوشندتقریبا سه برابر بیشتر دچار حمله های قلبی می شوند و زنانی که 6 فنجان قهوه در روز می خورند، 5/2 برابر بیشتر از سایر زنان از حمله های قلبی رنج می برند. قهوه همچنین ممکن است کلسترول خون را در برخی اشخاص کمی افزایش دهد ولی این اثر عمومی نیست.ـ یکی از عوامل مؤثر در افزایش ترشح معده، قهوه می باشد. بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری زخم معده یا روده مضر است. با توجه به اینکه قهوه بدون کافئین نیز تولید اسید معدی را تحریک می کند، به نظر می رسد که کافئین نقشی در این ماجرا ندارد.ـ زنان باردار نباید روزانه حداکثر بیش از 2 فنجان قهوه مصرف کنند، زیرا ممکن است آثار نامطلوبی بر جنین و زایمان داشته باشد.ـ بدون تردید کافئین در برخی افراد مستعد و حساس، ایجاد حالت اضطراب و نگرانی می کند. ظاهرا بعضی افراد به آثار کافئین روی سیستم اعصاب مرکزی حساسیت زیادی دارند. کافئین در برخی اشخاص ایجاد سردرد می کند و در عین حال اگر مصرف آن به طور ناگهانی قطع شود نیز ممکن است سردرد ایجاد شود.ـ مصرف قهوه در روند طبیعی امواج مغزی در مدت خواب، سبب ایجاد تغییراتی می شود که باعث یک خواب ناراحت و غیر عمیق می گردد. خوردن کافئین موجب می شود که انسان خیلی دیر به خواب رود و کل مدت خواب طولانی گردد، اما مدت خواب عمیق کاهش یابد.ـ قهوه یک عامل تهدیدکننده در اسهال مزمن است و پس از قطع نوشیدن قهوه معمولاً اسهال برطرف می شود.سخن آخر اینکه اگر شیر و شکر با قهوه مخلوط شود تا حدود زیادی عوامل زیان آور قهوه خنثی می شود و به صورت یک نوشیدنی سالم و بی ضرر در می آید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
[h=3]منابع:[/h]1_ Ursell A. : Healing Foods, Dorling and Kindersley, 1st ed. , London 2000. P111.
2ـ میرحیدر، ح، معارف گیاهی (جلد دوم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم، تهران، 1377، صص98 ـ 380.






 

HIDDEN

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
ها خوسمزس!=))
 
بالا