نقد و بررسی Sony Ericsson Xperia Arc S

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
همانند مدل قبلی یعنی Xperia Arc که ویژگی اصلی آن در طراحی منحصر بفرد قوسدار و مد پسند آن بود، Xperia Arc S نیز از همان طراحی زیبا بهره میبرد و بدون شک یکی از خوش ساختترین گوشیهای هوشمند آندروید موجود در بازار میباشد. بنابراین بسیاری از نظراتی که دربارهی Arc داده بودیم در مورد این گوشی هم صادق است. مثلا اینکه ویژگی اصلی و خاص این گوشی؛ بدنهی بسیار باریک 8.7 میلیمتری قوسی شکل آن میباشد که کاملا Xperia Arc و Arc S را دیگر از رقبای خود متمایز میسازد. البته این کمینهی قطر در قسمت میانی آن است ولی در ضخیمترین مکان هم قطر آن از 1 سانتیمتر تجاوز نمیکند. سونی اریکسون S Xperia Arc را میتوان یکی از شیکترین و خوش ساختترین گوشیهای هوشمند موجود در بازار ارزیابی کرد. با وجود نمایشگر 4.2 اینچی، طراحی منحصر بفردی دارد و در قسمت پشتی به صورت مقعر طراحی شده. بعلاوهS Xperia Arc بر خلاف بسیاری گوشیهای ساخت HTC که معمولا خیلی عریض ساخته شدهاند از نوعی است که آن را بسته شکلاتی مینامیم چرا که عرض کم و طول نسبتا زیادی دارد تا بتوانید خیلی راحتتر آن را در کف دست نگه دارید. بدنهی پلاستیکی از نوع ضد خش میباشد تا در طول ماهها استفاده دوام بیشتری داشته باشد. در کل کیفیت ساخت خیلی عالی است. وزن کلی آن تنها 117 گرم است که باعث میشود S Xperia Arc در کل تبدیل به یک گوشی سبک وزن بشود.

یکی از تفاوتهایی که ArC S با Arc دارد تنوع رنگهایی است که Arc S در آن طراحی شده است. بنابراین شما میتوانید برای این گوشی از بین رنگهای سفید، آبی تیره، نقرهای، سیاه و سفید براق و صورتی انتخاب کنید تا همانند طراحی بسیار شیک و مدرنی که دارد و مناسب سلیقههای مختلف قرار میگیرد، از نظر رنگ نیز باب طبع افراد مختلف باشد.

در قسمت زیر نمایشگر سه کلید آندرویدی Back, Home, Setting قرار گرفتهاند. این دکمهها کاملا بزرگ ساخته شدهاند و عملکردی بسیار عالی و پاسخگو را ارایه میدهند. با این حال تنها نقطهی ضعف آنها را میتوانیم در عدم وجود نور پس زمینه برای برچسبهای معرف بدانیم که بدین صورت در صورت عدم آشنایی، در تاریکی تشخیص عملکرد آنها ممکن نخواهد بود.

راکر کنترل صدا، دکمهی شاتر دوربین و پورت Micro USB در لبهی سمت راست دستگاه قرار گرفتهاند و این در حالی است که جک 3.5 میلیمتری هدفون دقیقا در جهت مخالف و لبهی سمت چپ قرار دارد. همچنین پورتهای HDMI و Power/Lock برای روشن، خاموش و یا قفل کردن گوشی در لبهی بالایی هستند.

پیش از اینکه S Xperia Arc را روشن کنیم متوجه موضوعی میشویم و آن این است که نمایشگر در حالت خاموش کاملا مشکی میباشد. این در حالی است که معمولا در دیگر تلفنهای همراه، نمایشگر در حالت خاموش بیشتر به رنگ خاکستری دیده میشود. با این حال از آن جایی که نمایشگر به کار رفته از نوع AMOLED نیست، این واقعا مشکی بودن نمیتواند در حالت روشن دستگاه نیز حفظ بشود و در ضمن کیفیت دید از زاویه هم به خوبی نمایشگرهای AMOLED نیست. از نظر کنتراست و غلظت رنگها، این نمایشگر کیفیتی بالاتر از حد متوسط را ارایه میکند. کیفیت و وضوح آن در زیر نور آفتاب هم عالیست. برای بالاتر بردن کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی این نمایشگر، از موتور گرافیکی Bravia، دقیقا همانی که بر روی تلوزیونهای دیجیتال Bravia Sony استفاده میشود، بهره گرفته شده است. به همین دلیل نیز سونی اریکسون نام این نمایشگر 4.2 اینچی که رزولوشن 854X480 پیکسل ارایه میدهد را Reality display گذاشته است. بدین ترتیب که با سازگار کردن تصاویر، آنها را به صورت خیلی شارپ و چشمنواز نمایش میدهد. تنها مسئلهای که به آن وارد است این میباشد که این فنآوری فقط وقتی در حال تماشای ویدیو یا عکس هستید عمل میکند و در هنگام کار کردن معمولی با واسط کاربری خبری از آن نیست.

اما به ویژگی متمایز کنندهی Arc S از Arc که همان پردازندهی 1.4 گیگاهرتزی Qualcomm MSM8255 Snapdragon است میرسیم. در هنگام معرفی Arc S تنها گوشی هوشمند آندروید دیگری که با چنین پردازندهای همراه شده است گوشی Samsung Galaxy Note غول پیکر میباشد. همانطور که گفتیم طبق ادعای سونی اریکسون این پردازنده تا حدود 25 درصد سرعت بیشتر را برای گوشی به ارمغان میآورد. در تستهایی هم که انجام دادیم، مثلا در مرورگری وب سرعت مرورگری ما تا 20 درصد افزایش داشت. گرافیک به کار رفته در این گوشی همان Adreno 205 میباشد. با این حال واقعا پردازنده در انجام وظایف مختلف و به خصوص اعمال چند وظیفهای عالی عمل میکند.

اکسپریاS Arc مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی با حسگر پیشرفتهی CMOS Exmor R میباشد. در تستهای انجام شده توسط دوربین متوجه میشویم که حسگر کار خود را بسیار خوب انجام میدهد که نتیجهی آن عکسهایی با کیفیت خیلی عالی در اغلب شرایط نوری میباشد. هرچند که در تاریکی مقدار نسبتا قابل توجهی نویز رنگی پدیدار میگردد ولی در عوض فوکوس خودکار در هر شرایطی تقریبا خیلی سریع صورت میگیرد. شارپنس عکسها هم بسیار عالیست و تنها موردی که میتوانیم ببینیم این است که گاهی اوقات ظاهرا غلظت رنگها بیش از حد میشود. علاوه بر اینها دوربین 8 مگاپیکسلی S Xperia Arc مجهز به فنآوریهایی چون تشخیص چهره، تشخیص لبخند، فوکوس خودکار، فوکوس لمسی و حتی لرزشگیر تصویر هم میباشد تا کیفیت عکاسی شما هرچه بیشتر شود. لنز این دوربین بیشینهی نسبت دیافراگم F/2.4 را ارایه میکند که برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف ایدهآل است. از دیگر ویژگیهای این دوربین میتوان به لرزشگیر تصویر برای جلوگیری از تارشدگی عکسهای گرفته شده در سرعتهای شاتر پایین هم و تشخیص لبخند و چهره هم اشاره کرد. همچنین به کمک GPS داخلی و فنآوری Geo Tagging موقعیت دقیق مکانی عکسی که گرفتهاید به همراه آن ثبت میگردد. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی 720p HD را هم دارد. با استفاده از خروجی HDMI میتوانید تصاویر گرفته شده را با کیفیت عالی و ابعاد بزرگ بر روی تلوزیون دیجیتال خانگی خود مشاهده نمایید.

اما سونی اریکسون Arc S با سیستم عامل Android 2.3.4 و واسط کاربری Time Scape خود سونی اریکسون همراه شده است. این سیستم عامل یکی از بهترین سیستم عاملهای موجود بر روی گوشیهای هوشمند است و ویژگیهای فراوان و امکانات خیلی خوبی را ارایه میدهد. مهمتر اینکه با دسترسی به Android Market دریای عظیمی از هزاران نرمافزار، برنامه و بازیهای آندروید در پیش روی شما قرار خواهد داشت تا هرکدام را مایل بودید انتخاب و برای گوشی خود دانلود نمایید. وجود همین برنامههای کاربردی متنوع است که به سیستم عامل آندروید نسبت به بسیاری سیستم عاملهای موجود بر روی تلفنهای همراه برتری بخشیده. شما از هر قشر با هم نوع کاربری که باشید برنامهای مناسب شما وجود دارد.

همانند Xperia Arc برای این گوشی هم از یک باتری 1500 میلیآمپری استفاده شده است که البته شارژدهی آن نسبت به Xperia Arc بر رویS Arc به دلیل پردازندهی قدرتمندتری که دارد کمتر است. با این حال در استفادهی معمولی به خوبی یک روز را پشتیبانی میکند.

در هر صورت همانطور که گفتیم، Xperia Arc از نظر طراحی گوشی کاملا منحصر بفردی است، اکنون نیز در Xperia Arc S این منحصر بفرد بودن در طراحی با پردازندهی قدرتمند 1.4 گیگاهرتزی ترکیب شده و آن را کامل کرده. به هر صورت اگر از طرافداران طراحی زیبای Arc هستید و در ضمن یک گوشی کاملا سریع و عالی آندروید میخواهید، Arc S گزینهی بسیار مناسبی است.


Advantages.gif
پردازندهی کاملا قدرتمند 1.4 گیگاهرتزی
موجود بودن در رنگهای مختلف
بهرهگیری از طراحی بسیار عالی و منحصر بفرد Xperia Arc
دوربین 8 مگاپیکسلی کاملا با کیفیت و پیشرفته با سنسور Exmor R CMOS
قابلیت عکاسی پانورامای سه بعدی (3D Sweep Panorama)
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حداکثر تا 32 گیگابایت
بهرهگیری از سیستم عامل Android 2.3.4
درگاه HDMI
بلندگوی قدرتمند
پشتیبانی از Wi-Fi و DLNA


DisAdvantages.gif
عدم افزایش حافظهی RAM از 512 مگابایت به 1 گیگابایت
فقدان دوربین دوم جهت مکالمات تصویری
عملکرد متوسط صفحه نمایش در زوایای مختلف
 
بالا