*دوزیستان ایران*

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
دوزیستان ایران



www.irandeserts.com_file_cms_files_dozist.jpg

دوزیستان رده ای از جانوران مهره دار می باشند که از نظر رده بندی ما بین ماهی ها و خزندگان قرار دارند. اختلافات قابل ملاحظه ای از نظر شکل ظاهری در میان انواع مختلف و زنده ی این رده وجود دارد ، به طو.ری که یک دوزیست مثل یک ماهی ، پرنده ، یا یک پستاندار به آسانی تشخیص داده نمی شود. نظیر سایر رده های فوق الذکر صفت مشخصه ای وجود نداردکه بتوان به وسیله ی آن دوزیستان را شناخت.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر آتشین

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی

نام فارسی : سمندر آتشین

نام علمی: Salamandra Salamandra Linne
نام انگلیسی: Spotted Salamander

محل پیدایش : نورنبرگ
توصیف مختصر : (زیرگونه تیپ) سر پهن ، طول سر با عرض آن تقریبا" برابر ، پوزه گرد . چشمها برجسته . بدن و دم قوی . اعضای حرکتی و انگشتان گرد . پوست دارای سوراخهای ریز و براق . دارای غدد پاروتوئید برخسته و دارای شیارهای عمودی در بدن . فاقد تاج پشتی اما دارای یک چین گلویی . جنس ها شبیه به هم اما جنس نر ناحیه کلواکی متورم تری دارد . اندازه به میلی متر : طول کل بدن 190 ( دم 90) ماده ها بزرگتر از نرها هستند در جنوب اروپا تا 280 میلی متر نیز دیده شده است . رنگ امیزی : واضح و مشخص ، سیاه براق ، همراه بالکه هایی از زرد روشن ، نارنجی یا گاهی اوقات قرمز ، نمونه های نوار دار نیز وجود دارد . چشمها قهوه ای براق . رفتار:زمین زی ، در مکانهای مرطوب ، سایه دار در گودال ها ، بوته های زیر درختان بزرگ و زمینهای جنگلی موجود در میان صخره ها زندگی می کند .بندرت وارد اب می شود و شناگر ضعیفی است . در شب یا بعداز بارندگی دیده می شود . زمستان خوابی : از مهر تا اسفند و یا حتی با توجه به شرایط فصلی طولانی تر است . در گودال ها ، علفهای زیر تنه پوسیده درختان و سنگها ، یا در بین صخره ها زمستان خوابی می کند . غذا : این سمندر قادر به تغذیه از جانوران کوچک و زنده ای همچون کرمها ، حشرات ، نرم تنان و سخت پوستان می باشد . تولید مثل : جفت گیری از بهار تا تابستان و در خارج از آب صورت میگیرد . جنس نر با لمس ناحیه پشتی جنس ماده توسط دست و پا سعی در بغل نمودن او و انتقال ایپرماتوفور به جنس ماده می نماید . جنس ماده تقریبا" در هرفصلی عمدتا" تابستان ، با وارد شدن به آبهای کم عمق 10 تا 30 نوزاد دارای آبشش تولید می کند که 1.5 سانتی متر طول دارند . نوزادان در ماه چهارم دگر دیسی پیدا کرده ، هنگمی که حدودا" به طول 5 سانتی متر رسیدند آب راترک می کنند . این سمندر در اسارت حدود 25 سال زندگی کرده است . انتشار جغرافیایی : در تمام مرکز و جنوب اروپا ، از اسکاندیناوی تااسپانیا و به طرف شرق تا کشورهای اروپای مرکزی ، همچنین اسیاس صغیر وسوریه ، مصر ، مراکش و الجزایر . پراکندگی شناخته شده در ایران : یک زیرگونه در غرب ایران وجود دارد . زیرگونه: محل پیدایش : کردستان توصیف مختصر : دارای جثه بزرگ و لکه های کوچک فراوان به رنگ زرد در قسمت پشتی به اشکال حلقه ای ، قلابی ، نیمدایره ای و پی خورده . خالهای زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند . شکلی از یک نمونه کوچکتر مربوط به یپزیر گونه فوق را رسم نموده که دارای خالهای گرد بزرگ در سطخ پشتی در دو ردیف طولی می باشد که طبق نظر این زیر گونه احتمالا" از نظر رنگ امیزی نیز با شکل تیپیک یکسان می باشد . انتشار جغرافیائی : کردستان ، شمال شرق عراق ، مرز ایران و عراق تا ارتفاع 1500 متری . پراکندگی شناخته شده در ایران : درسال 1916 براساس 99 نمونه از حومه روستای در رشته کوههای در طول خط مرز ایران و عراق این زیرگونه را مطالعه نموده است . درسال 1978 مرحوم بیات تعدادی عکس از این زیر گونه را برای آقای تهیه نموده است . طبق اطلاعات ، این نمونه ها متعلق به کردستان ایران می باشد . همچنین در سال 1985 تعدادی نمونه جوان از این سمندر رااز بین سنندج و مریوان ذکر کرده که احتمالا" همان نمونه هایی هستندکه از کردستان ایران جمع آوری شده اند .
ab76dd10-b681-4879-a80b-6641e524c7b0.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر ایرانی (گونه ناشناخته)

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی

نام فارسی : سمندر ایرانی ناشناخته

نام علمی: Batrachuperus Persicus
نام انگلیسی: Persian Salamander


محل پیدایش تیپ : جویباری در مناطق کوهستانی شهرستان آمل استان مازندران ایران

توصیف مختصر : سرتخت و از بالا تقریبا" به شکل بیضی ، دندان های تیغه ای – کامی به دو شکل کمان کوچک ومجزا از هم ، شاخه داخلی هر کمان کمی بزرگتر از شاخه خارجی آن، اعضای حرکتی بخصوص پاهی عقبی بخوبی رشد کرده و قوی ، طول دم بزرگتر از مجموع طول سر وتنه ، تاج یاستیغ دمی در قسمت فوقانی بخوبی رشد کرده ولی در تمام طول آن وجودندارد. قسمتهای فوقانی بدن در الکل فاقد رگه های زرد رنگ ، شیارهای جانبی 12 عدد ، دارای یک شیار مهره ای مشخص .

اندازه به میلی متر: طول کل 5/272 ، سر 2/27 ، تنه 8/92 ، دم 5/152

زیستگاه : تاکنون فقط این گونه از جویبارهای مناطق کوهستانی آمل و توسط یک دبیر

زیست شناسی در سال 1364 جمع آوری شده واطلاعات بیشتری در این مورد وجود ندارد.

انتشار جغرافیائی : ایران

پراکندگی شناخته شده در ایران : تاکنون فقط از محل پیدایش تیپ یافت شده و احتمالا" نمونه های بیشتری در منطقه وجود دارد .
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر تاجدار (تریتون)

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی


نام فارسی : سمندر تاجدار

نام علمی: Triturus Cristatus Laurent
نام انگلیسی: Crested Newt


خصوصیات : زبان از لبه ها و کم وبیش از قسمت خلفی آزاددندان های کامی در دو ردیف مسقتیم یا در دو ردیفی که کمی انحناء داشته و در قسمت قدامی به هم می رسند قرار دارند . دم از طرفین فشرده و دارای یک باله پشتی و شکمی . غدد پاروتوئید بهطور مشخص روی پوست برامدگی ندارند و یافاقد ان بیشتر گونه ها در طول دوره تولید مثلی دارای یک تاج پشتی . اندام حرکتی عقبی دارای 5 انگشت . استخوان فک بالا با استخان رجلی در تماس نیست .

حدود 9 گونه از این جنس در اروپا غرب سیبری آسیای صغیر و ایران شنسایی شده اند . حداقل یک گونه در شمال ایران وجود دارد .

محل پیدایش تیپ : نورنبرگ

توصیف مختصر :تاج نرها شکاف دار و در طول دوره تولید مثل بلند و درناحیه خاجی کوچکتر یا منقطع . فاقد کمان پیشانی – گونه ای .

پوست دارای برامدگی توبرکول . پشت بدن تیره یا تیره مایل به قهوه ای همراهبا نقاط تیره شکم نارنجی همراه با نقاط تیره دارای نوار سفید مایل به ابی در طرفین دم نرها در طول دوره تولید مثلی ، مادها اغلب دارای خط زرد نازک در طول پشت بدن .

اندازه به میلی متر در زیر گونه تیپ نر 135 ماده 160 حداکثر اندازه 180 .

لارو : دم بزرگتر از بدن است اما امکان دارد که در اواخر دگر دیسی کمی کوتاهتر شود . لارو دارای یک باله بلند است که انتهای آن نخ مانتند و طویل می باشد باله پشتی روی تمام پشت بدن امتداد دارد . قطر طولی چشم تقریبا" مساوی بافاصلهبین سوراخهای بینی است . فاصله بین سوراخهای بینی کوچکتر از فاصله بین سوراخهای بینی و چشمها می باشد . پهنای پلک چشمها بیش از نصف فاصله بین پلکهاست . این فاصله تا اندازهای کمتر از فاصله بین سوراخهای بینی و چشمهاست 15 – 16 شیار کوچک عرضی در جوانب بدن و 9-10 شار نیر در شکم وجوددارد. فاصله سوراخهای بینی تا لبه دهان یک سوم تا یک چهارم فاصله بین سوراخهای بینی و چشمهاست . اندامهای عقبی دارای 5 انگشت .طول کل بدناز 50 تا 82میلی متر است .

فعالیتهای زیستی : زمستان خوابی معمولا" در ساقه ها و زیر برگهای افتاده صورت می گیرد ، بندرت درزیر گل و لای به خواب زمستانی فرو می برد . در حدود فروردین ماه از خواب زمستانی بیرون می آید. در کوهستانها تا2134 متری یافت می شود . از کرمهای خاکی ، مگس ها ، لاروها و دیگر بی مهرگان کوچک تغذیه می کند . مواردی از همنوع خواری نیز در اینها مشاهده شده است .

تخم ریزی حدود اردیبهشت ماهصورت میگیرد . ونظیر سایر سمندرها جانور نر اسپرم رادر کپسولهای مخاطی اسپرماتوفورها به خارج هدایت می کند ، واین کپسول ها به وسیله لبههای بالوعه ماده گرفته می شوند . تخمها تک تک و یا بصورت زنجیرهایی کوتاه هستند که با یکدیگر اتصال سستی دارند . اندازه تخمها تقریبا" 2 تا 5/2 × 4 تا 5/4 میلی متر است . لاروها در سیزدهمین روز ، از تخم خارج شده و 9 تا

10 میلی متر طول دارند و وقتی به اندازه 20 میلی متر رسیدنداندامهای عقبی ظاهر می شوند .دگردیسی پس از تقریبا" 3 ماه که طول کل بدن جانور 45- 90 میلی متر است شروع میگردد لاروهای نئوتنیک با طول کلی 75 میلی متر نیز مشاهدهشده اند . بعد از تخم ریزی افراد بالغ آب را ترک می کنند .

انتشار جغرافیایی : در تمام اروپا بجز جنوب فرانسه و شبه جزیره ایبری یافت می شود . در ایران نیز یک زیرگونه وجود دارد . ظاهرا" در ولگا و زمینهای پست اورال وجود ندارد .
e0c276bb-f71d-4904-81ad-0cd7b8d6db09.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر تاجدار جنوبی

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی

نام فارسی : سمندر تاجدار جنوبی

نام علمی: Triturus Cristatus Karelini
نام انگلیسی: Southern Crested Newt

www.irandeserts.com_file_cms_files_5.gif
محل پیدایش تیپ زیر گونه : ساحل جنوبی دریای خزر در ایران .

توصیف مختصر : این زیر گونه از زیر گونه تیپ به وسیله سر بزرگتر ، پوزه عریض تر ، بدن کوتاهتر وشکل قرارگیری دندان های کامی که ردیفهای آن ، در قسمت خلفی نسبت به یکدیگر واگرایی پیدا می کنند مشخص می شود . تاج پشتی جنس نر کوتاهتر و ارتفاع آن تقریبا" در تمام طول یکسان و از باله پشتی دم جدا نمی باشد . پوست چرم مانند و دارای دانه های تقریبا" صاف . اندام تکامل یافته ، اندازه اندام جلوئی در نرها 69 تا 82 درصد و در ماده ها 67 تا 72 درصد اندازه بدن ف ماده ها دارای یک نوار مهره ای قهوه ای .

اندازه : 115 میلی متر

زیستگاه : در استخرهای عمیق پر علف ، که معمولا" در داخل جنگل های برگ ریز ، در خاکهای رسی ، مناطق تپه ای یا نواحی کوهستانی قرار گرفته اند . تا ارتفاع 2134 متر دیده میشوند .

انتشار جغرافیایی : شبه جزیره بالکان ف کریمه ، قفقاز ، آسیای صغیر و شمال و شمال غربی ایران .

پراکندگی شناخته شده در ایران : قسمتهای از استانهای آذربایجان غربی و شرقی به طرف شرق در طول شیبهای شمالی رشته کوههای البرز و جلکه ساحلی خزر در استان مازندران .

fe13be4a-7820-4b4e-9097-ef9b6d8e523e.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر جویباری ایران

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی

نام فارسی : سمندر جویبار ایران

نام علمی: Batrachuperus Persicus Eisel & Steiner
نام انگلیسی: Persian brook salamander

www.irandeserts.com_file_cms_files_1_284_29.gif
محل پیدایش تیپ : جویباری در رشته کوههای تالش در اسالم ، استان گیلان ، ایران ارتفاع 800 متری ( هولوتیپ ها و پاراتیپ ها 5 نمونه لاروی است )

توصیف مختصر : گونه ای است که در سال 1970 براساس تعدادی لارو توصیف شده است . لاروها دارای سر بزرگ و پهن ، چشمها کوچک ، دارای 14 الی 15 شیار جانبی در بدن ، دارای یک زائه پشتی بلند و پارو مانند ، انتهای دم بیضوی ، دارای چهار انگشت در اندامهای جلویی و همچنین انگشت در اندامهای عقبی که همگی نوک تیز و قهوه ای مایل به سیاه هستند . بدن لاروها معمولا" به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است

تا ، تابستان 1370 جانور بالغ این گونه جمعآوری نشده بود . همکارانش در سال 1971 تعدادی از لاروهای جمع آوری شده را زنده نگه داشتند تا اینکه به حالت جوان تبدیل گشتند .

توصیف این محققین از نمونه های جوان به صورت زیر است :

داندان های تیغه ای به طرف جلو سوراخ داخلی بینی امتداد پیدا نکرده ، کوتاه و در وسط ، بسختی قابل تشخیص از یکدیگر می باشند . لبها فاقد حاشیه ای لبی ، اغلب دارای یک شیار پشت چشمی در حاشیه خلفی چشم هستند . شیار گلویی بخوبی رشد کرده ، شیارهای جانبی تقریبا" 13 تا 14 عدد می باشند که هر چه به طرف اندامهای حرکتی پیش می رویم از وضوح کمتری برخوردارند . پوست کاملا" صاف . خط مهره ای پشت کاملا" مشخص ، طول دم به اندازه مجمع سر و بدن . 4 انگشت در اندامهای جلویی و همچنین 4 انگشت در اندامهای عقبی . انگشتان اندامهای عقبی و جلویی کمرنگ ، ضخیم و دایره ای شکل ، شکاف کلواک طولی . رنگ سر ، بدن و طرفلین دم به رنگ خاکستری مایل به زرد ، در قسمتی از بدن و در ناحیه دم دارای لکه های قهوه ای مایل به سیاه یا حالت مرمری شکل . ناحیه شکمی تا اندازه ای روشن تر و شفاف .

تذکر :در تابستان 1370 چند نمونه از این سمندر جمع آوری گردیده، که دگر دیسی همه آنها کامل شده است . در سال 1978 در مقایسه با توجه به نمونه های جوان ذکر کرده استپ که طول دم به اندازه طول سر و بدنمی باشند . با توجه به نمونه های بزرگتر این گفته صادق نیست و طول دم در نمونه های اخیر از مجموع طول سر و بدن کوچکتر یا بزرگتر است . همچنین در مقایسه بین دو گونه فوق الذکر است که سر حالت راست گوشه داشته ، درحالی کهسر به طرف عقب باریک می شود . با توجه به نمونه هایی که اخیرا" جمع آوری شده ، سر نمونه ها در بعضی مواردراست گوشه بوده و دربعضی مواردنیز به طرف عقب باریک می شود . از طرف دیگر پوست نمونه های بزرگتر زبر و خشن تر از نمونه های جوان می باشد که بوسیله همکارانش توصیف شده است همچنین شیارهای جانبی در بعضی از نمونه ها 12 عدد نیز می باشد . رنگ زمینه بدن در نمونه های زنده بنفش پر رنگ با جلای فلزی است ، خالهای زرد کم رنگ در نمونه های کوچکتر ، به هم چسبیده تر و بزرگتر می باشد .

اندازه : طول کلی دوگروه لارو که از جنوب شرقی چالوس جمع آوری شده اند به شرح زیر است :

لاروهای گروه کوچک 39 تا 7/64 میلی متر

لاروهای گروه بزرگ 7/94 تا 5/101 میلی متر

اندازه نمونه هایی که اخیرا" در تابستان 1370جمع آوری گردیده اند به صورت زیر است .

زیستگاه : لاروها در جویبارها ی کوهستای سر د و روشن و در استخرهای کوچکی که در میان جنگل های متراکم هیرکانی ( راش ، توسکا ، افرا) مناطق کوهستانی غرب و جنوب دریای خزر قرار دارند بسر می برند . لاروها در ارتفاع حدوا" 800 تا 1200 متری پیدا شده اند .

قابل ذکر است که نمونه های جمع آوری شده در تابستان 1370 از ارتفاع حدود1700 متری از محلی که فاقد درخت و درختچه بوده گردآوری شدند در حالی که در سوراخهای مرطوب زیر سنگها پنهان شده بودند . این گونه به طور استثنائی در نواحی مرطوب زندگی می کند که این معرف فون نادر و در معرض خطر ایران می باشد . اخیرا" نمونه ای به دست ما رسیدهاست که از منطقه شفت از توابع فومن در نزدیکی شالیزار ، ناحیه ای که تقریبا" حالت باتلاقی داشته جمع آوری شده است . ارتفاع محل زیست آن از سطح دریای خزر حدود 15 متر می باشد .

رفتار : به علت نادر و کمیاب بودن این گونه ها تاکنون مطاله ای روی رفتار آن صورت نگرفته است . درسال 1370 هنگام جمع آوری نمونه ها از زیر سنگها مشاهده شد که آنها دارای حرکات بسیار کندی می باشند ، ولی حرکات پلک هایشان زیبا و نسبتا" سریع است . گونه مزبور وقتی در داخلی ظرفی که محتوی کمی آب باشد قرارداده شود سرخود را خارج

از آب نگه می دارد .

انتشار جغرافیایی :این گونه تاکنون فقط از ایران جمع آوری شده و بنابراین بومی ایران است .

پراکندگی شناخته شده در ایران : این گونه تاکنون از جویباری در جنگل های رشته کوههای تالش در اسالم ، جنوب شرقی چالوس ( روستای ویسر ) همچنین ییلاق سراسی در نزدیکی روستای دلمادهدر حدود45 کلیومتری جنوب شرقی خلخال و شفت جمع اوری شده است .

بر طبق نظر پراکندگی این گونه احتمالا" در داخل تمام جنگل های هیرکانی شمال ایران می باشد .
51534221-be1b-4c9e-b112-0a6e5a45b5e2.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر غاری ایران

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی


نام فارسی : سمندر غاری ایران

نام علمی: Batrachuperus Gorganensis Clergue - Gazeau & Thron
نام انگلیسی: Persian cave salamander

www.irandeserts.com_file_cms_files_2_281_29.gif
محل پیدایش تیپ : غاری در رشته کوههای البرز مابین گرگان و علی آباد .

توصیف مختصر : دندان های تیغه ای – کامی به شکل دو کمان عرضی شکل ف سر تخت است و عرض آن بتدریج به طرف عقب کم می شود . رنگ در الکل در قسمتهای فوقانی مایل به قهوه ای بدون خطوط زرد رنگ ، اندامهای حرکتی قوی ، رشدیافته و هنگامی که به تنه چسبیده اند کاملا" یکدیگر را می پوشانند ، ستیغ دمی در قسمت بالا رشدکرده و درتمام طول دم وجود دارد . شیارهای جانبی 10 عدد . دارای یک شیار مهره ای مشخص .

اندازه ( میلی متر ) طول کلی 226 ، سر : 22 ، تنه : 8 ف دم : 124

زیستگاه : گونه فوق تنها براساس یک نمونه ( جنس نر ) از غاری واقع در رشته کوههای البرز که مابین گرگان و علی آباد قرار دارد نامگذاری شده است . ارتفاع محل پیدایش 400 متر ، طول غار 200 متر ، عرض آن 5 متر و عمق 2 متر است و رودخانه ای نیز در آن جریان دارد . نمونه در انتهای غار در کنار آب زندگی می کرده است . در داخل غار تعداد زیادی خفاش و مقدار زیادی مدفوع حیوانات مختلف وجود داشته است . در بین محتویات شکم نمونه فوق مقدار زیادی مدفوع ، مواد ناشناخته ، جلد حشرات ، مواد خمیری شکل و سخت مشاهده شد که ماده اخیر در انتهای لوله گوارش قرار داشته و جنس آن ، معلوم نشده است .

برخی از مواد یافت شده در معده حیوان در داخل غار وجود نداشتند ، از این رو احتمال زیادی وجود داردکه حیوان مدتی از عمر خود را بیرون از غار بسر برده باشد .

انتشار جغرافیایی : این گونه تاکنون فقط از ایران جمع آوری شده است .

پراکندگی شناخته شده در ایران : تنها یک نمونه از این سمندر از محل پیدایش تیپ ، در داخل غاری واقع در رشته کوههای البرز مابین گرگان و علی آباد جمع آوری شده است .

ملاحظات : در سال 1984vریش گونه gorganensis رااز جنس batrachuperus برداشته و در جنس جدیدی به نام paradactylodon قرار داد . مشخصات جنس جدید را به صورت زیر ذکر کرده است .

1--وجود چهار انگشت در اندامهای حرکتی مثل batrachuperus و salamandrella

2--قرار گرفتن دندان های تیغه ای – کامی در دوسری به طوری که هر کدام به صورت وی معکوس و پهن شده در قله آن می باشد . شاخه های داخلی این اندامها که طویل تر از شاخه های خارجی هستند درپایه به هم نزدیک شده ولی به هم نمی چسبند .

قابل ذکر است ریش جنس های این خانواده رادر جدولی که بر اساس تعداد انگشتان اندامهای عقبی و ترتیب قرارگیری دندان های تیغه ای – کامی در جنس های مختلف خانواده Hynobiidae می باشد تنظیم و مرتب نموده است . بااین وجود براساس تحقیقات جدیدتر که صفات بیشتری راموردتوجه قرار می دهد ، قبول جنسparadactylodon تا حدودی با مشکل مواجه است .احتملا" مطالعه و جمع آوری تعداد بیشتری از سمندرهای خانواده Hynobiidae در رشته کوههای شمالی ایران کمک بسیاری به حل مسائل جدیدی که در باره جنس های این خانواده پیش آمده خواهد نمود.
239abee2-4e5a-490f-8383-c26742d0fa60.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر نارنجی قیصری

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی


نام فارسی : سمندر نارنجی قیصری یا سمندر کوهستانی لرستان

نام علمی: Neurergus Kaiseri Schmidt
نام انگلیسی: Lorestan Mountain Newt


www.irandeserts.com_file_cms_files_8.gif
محل پیدایش تیپ : حومه شهبازان تقریبا" 11 کیلومتری شمال شهبازان ، لرستان ، ایران .
توصیف مختصر : یک نوار عریض پشتی زرد کم وبیش موجی شکل که از اتصال لکه های مدوربوجود آمده است مشخصه اصلی این گونه می باشد . بخش پشتی کناری سیاه ، پهلوها زرد ، و این رنگ کم وبیش به وسیله خطوط سیاه قطع می شود . دارای لکه های زرد مدور در دو طرف دم . بین چشمها یک لکه زرد که به طرف پوزه باریک می شود . پشت سرهر چشم یک لکه زرد که تا آرواره بالا کشیده می شود ، تنه کمی تخت . اندازه به میلی متر : 140-110 زیستگاه : این سمندرها در جویبارها و چشمه های کوچک واقع در تپه های غربی رشته کوههای زاگرس که ارتفاع تقریبی آنها بین 300 تا 500 متر و دارای پوشش گیاهی اندکی از بلوط می باشند بسر می برند . ریخت شناسی لاروها حاکی از آن است که این سمندرها در استخرهای آرام ، برپزرگ و بالغ می شوند . پراکندگی شناخته شده در ایران : حومه شهبازان ( استان لرستان ) تقریبا" 70 کیلومتری شمال شرقی دزفول که محل پیدایش نمونه تی نیز همان جا می باشد . نمونه هایی از این گونه از آبشار تله زنگ ، دورود ،سد دز (؟) و قاطان جمع آوری شده است . سه نمونه از این سمندر که از آبشار تله زنگ جمع آوری شده ، حدود دوسال است که در موزه جانور شناسی دانشکده علوم دانشگاه تهران نگهداری می شود . ( این نمونه ها اکنون نیز زنده می باشند ) غذای این سمندرها در اسارت عمدتا" گوشت و جگر جانوران آزمایشگاهی ( موش و کبوتر ) است .
85d73cd7-bd85-4625-8c10-26c6b513508c.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر نواری ابرودار

دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی


نام فارسی : سمندر نواری ابرودار

نام علمی: Triturus Vittatus Ophryticus
نام انگلیسی:

www.irandeserts.com_file_cms_files_10.gif
محل پیدایش : تفلیس

اندازه به میلی متر : 145-120 ، حداکثر 160
انتشار جغرافیایی : قفقاز ، شمال اسیای صغیر .
پراکندگی در ایران : شواهد مبنی بروجود این زیر گونه در ایران اندک هستندو هیچ نمونه ای از ان مطالعه نشده است از انجائی که این نمونه در روسیه و ترکیه و عراق وجود دارد ف این احتمال وجود دارد که در مرز ایران و ترکیه نیز وجود داشته باشد .
اندرسون درسال 1963 این گونه و زیر گونه را فقط از قول محققان دیگر ذکر کرده و جز سمندرهای گزارش شده از ایران در نظر گرفته است . در لیستی از دوزیستان ایران که در سال 1985 به وسیله آندرسون تهیه شده این گونه و زیر گونه دیده نمی شود . نیکولسکی در سال 1918 این گونه و زیر گونه را با Triturus cristatus kareliniمشابه در نظر گرفته است .
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_92b1fe6f_a340_4600_a627_c4cd09491671.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *دوزیستان ایران*

سمندر کوهستانی


نام فارسی : سمندر کوهستانی

نام علمی: Neurergus Cope
نام انگلیسی: Mountain Newt

6.gif
خصوصیات : لبه های زیان آزاد، دندان های کامی در دو خط مسقیم قرار دارند که در قسمت قدامی همگرایی و در قسمت خلفی واگرایی دارند . غدد پاراتوئید دارای رشد کم یا به طور مشخص رشد یافته اند . دارای 5 انگشت در اندامهای حرکتی عقبی . دم از طرفین فشرده شده. استخوان فک بالا با استخوان رجلی در تماس می باشد .

بیشتر صفات جنس Neurergus حد واسط بین Salamandera و Triturus است . این حالت حد واسط مخصوصا" به وسیله این صفت مشخص می شود کهرنگ بدن این جانور مثل رنگ بدن سمندر است و همچنین لاروهای آن شبیه به لارهای سمندرها می باشندف در حالی که ترتیب قرار گیری دندان های کامی ، دم فشردهشده از طرفین و غدد پاروتوئید رشد نکردهآن شبیه به تریبون است .

چهار گونه از این جنس در ایران ، عراق و ترکیه وجود دارند . در ایران از آذربایجان ، کردستان و لرستان گزارش شده است .

65903570-511e-4568-81f4-bf1d4991548a.jpg

 
بالا