**امام زمان(عج) واسطه فیض هستند یعنی چه؟**

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
معني «واسطه فيض بودن»


براي روشن شدن مفهوم واسطة فيض مثالي ميزنيم. شما، «من» و «تن» خود را در نظر بگيريد. چه كسي صحبت ميكند؟ مسلّم «من»، اما از زبان و صوت كمك ميگيرد. چه كسي ميبيند؟ «من»، امّا از طريق چشم.


آنكه همه كاره است، يعني ميبيند و ميشنود و راه ميرود و قلبش تپش دارد، «من» يا نفس انسان است. اگر «من» نباشد، قلب هم تپش ندارد، امّا آيا اين «من» حاضر است يا غايب؟ «من»حاضرِ غايب است، به يك اعتبار از همة اعضاي بدن در خود بدن «حاضر»تر است، ولي براي شما و حسّ شما بدن «ظاهر» است.

پس ملاحظه ميكنيد كه منِ شما و تنِ شما در كنار هم و در عرض هم نيستند، بلكه در اصطلاح فلسفه، در طول يكديگرند. يعني «منِ» شما فوق «تنِ» شماست نه پهلوي تنِ شما. «منِ» شما از نظر درجة وجودي بالاتر از تنِ شماست. درجة وجودي موجود غايب هميشه از عالم مادّه بالاتر است، مثل «منِ» شما نسبت به تنِ شما.


همچنين عالَم غيب، از خود مادّه در مادّه حاضرتر است، مثل حضور فعّال «من» شما در چشم و گوش شما كه عملاً اوست كه ميبيند، منتها از طريق چشم شما. الآن، آنكه ميشنود «منِ» شماست كه ميشنود، نه گوش شما. امّا آنكه در صحنه «ظاهر» است تن شماست با اعضايش، و آنكه در صحنه «حاضر» است، «منِ» شماست.

«منِ» شما در همه جاي تن شما حاضر است، امّا چون مجرّد است، محدود به بدن نيست. پس اگر ميگوييم «منِ» شما واسطة بين «تنِ» شما و عالم اعلي است، به اين معنا است كه اولاً؛ بودنِ آن واسطة فيض، بودن در مرتبة وجودي بالاتري است و لذا «غايب» است، چون مرتبه اش بالاتر است. ثانياً؛ تمام مرتبة مادون در قبضة آن واسطة فيض قرار دارد.




pichak.net_blogcod_zibasazi_06_image_pichak.net_62.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


نحوة حضور حضرت حجت

پيامبرخدا(ص) ميفرمايد: «لَوْ بَقِيتِ الاَرْضُ بِغَيـْرِ اِمامٍ لَساخَت1 يعني اگر امام زماني در عالم نبود، زمين نابود ميشد. دو نوع نگاه ممکن است در شناخت امامعلیه السلام مشکل داشته باشند.

يک نگاه، نگاهي است که امامعلیه السلام را در حد آدم عادي و محدود به يک بدن ميداند که عملاً اين نگاه بخواهد و نخواهد منکر روايت فوق ميشود. چون اين روايت؛ امامعلیه السلام را عامل بقاي زمين ميداند و لذا بايد فوق زمين و بدن باشد. و يک نگاه هم، نگاهي است كه امامعلیه السلام را طوري ميبيند كه ديگر يك انسان نيست، بلكه يك مَلَک است، اين هم مقام جامعيت امام را نفهميده است. وقتي ميگوييم امامعلیه السلام واسطه فيض است يعني ملائکه مقرّب هم مادون امامعلیه السلام هستند.

حال بايد دقت كنيد كه نحوة حضور ملائکة مقرّب مثل ميکائيل و جبرائيل واسرافيل و عزرائيلعلیه السلام در هستي چگونه است. وقتي حضرت جبرائيلعلیه السلام براي پيامبر(ص) ظهور ميکند به تعبير خود پيامبر(ص)، جبرائيلعلیه السلام تمام افق را پر کرده است يعني جبرائيلعلیه السلام علاوه بر اين که يک حضور بيروني دارد، جان و درون پيامبر(ص) را هم از وَحي پر کرده و تمام قلب پيامبر(ص) را سرشار از معنا نموده است.

قلب حضرت از نحوه حضور جبرائيلعلیه السلام آنچنان در شعف قرار ميگيرد که تمام معارف عاليه عالم بر قلب پيامبر(ص) جاري ميشود. حالا وقتي ميگوييم امامزمانعلیه السلام فوق جبرائيل و ميکائيل است بايد قدري در نحوه حضور امام زمانعلیه السلام فکر کرد، اين چه نحوه حضوري است که از جبرائيل و ميکائيل«عليهماالسّلام» هم بالاتر است. حالا در نظر بگيريد که آن مقام با آن همه وسعت، امام ما و شماست.



...................


1.«كافي»، ج 1، ص179، باب ان الارض لا تخلو من حجة، ح10.



pichak.net_blogcod_zibasazi_06_image_pichak.net_62.gif
 
آخرین ویرایش:
بالا