سه گروهی که جهنم با آنها حرف میزند

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


1) زمامداران ظالم

ای كسانی كه خداوند شما را حاكمیّت بخشید امّا با مردم عادلانه رفتار ننمودید! سپس آنان را مثل پرندهای كه دانهی كنجـد برمیچیند، میبلعد.



2) خوانندگان قرآن و علمای بیعمل

ای كسانی كه خود را بین مردم پاک و درست كار جلوه میدادید، امّا به دور از چشم مردم و در پیشگاه خداوند مرتكب گناه میشدید، پس آنها را در آتش فرو میبرد.



3) ثروتمندان

پروردگارت به تو مال زیادی بخشید ولی هنگامی كه مردم فقیر مبلغ ناچیزی از تو قرض خواستند تو از روی بخل ندادی، پس او را هم میبلعد.[1]
مارهایی هستند در جهنّم به بزرگی شتر! وقتی که مجرمی را نیش میزنند، تا چهل سال درد آن سـاكت نمیشود. این مارها برای كسانی هستند كه در دنیا بخیل، بداخلاق و اذیّت كنندهی مردم بودهاند
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : سه گروهی که جهنم با آنها حرف میزند

جهنّم زندان جمعی است یا فردی؟

بستگی به نوع گناه و جرم دارد.
ـ از بعضی آیات جمعی بودن استفاده میشود:

«...كُلَّمَا دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَها حَتَّی اِذَا ادَّارَكوُا فیِهَا جَمیِعاً قَالَتْ اُخْراهُمْ لِاُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلآءِ اَضَلُّونَا فَأتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ... »

قوم دیگر را لعن کنند تا آنگاه که همه را آتش دوزخ فراگیرد و آنگاه زمـرهی آخرین با فرقهی اوّل گویند: خدایا! اینان ما را گمراه کردند پس عذابشان را در آتش افزون و شدیدتر و مضاعف گردان
ـ از بعضی آیات فردی بودن و تنگی جا استفاده میشود:
«وَ اِذا اُلْقوُا مِنْهَا مَكَاناً ضَیِّقاً مُقَرَّنینَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُوراً » ؛و چون كافران را در زنجیر بسته، به مكان تنگی از جهنّم درافكندند، در آن حال همه فریاد واویلا از دل بر كشند.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : سه گروهی که جهنم با آنها حرف میزند

بزرگترین عذاب دوزخ چیست؟

بزرگترین و دردآورترین عذاب اهل دوزخ، قهر الهی است؛ یعنی محرومیّت از شناخت پروردگار و دوری از او و حرف نزدن خداوند با آنهاست.
«كَلاَّ اِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ » ؛چنین نیست كه میپندارند، ایشان از معرفت و شناخت پروردگار محرومند.

ـ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در دعای كمیل میفرمایند:
«وَهَبْنیِ صَبَرتُ عَلیَ عَذابِك فَكَیفَ اَصبِرُ عَلیَ فِرَاقِك» ؛و اگر بتوانم بر عذاب تو صبرکنم، چگونه شکیبایی کنم بر فراق و دوری از تو؟
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : سه گروهی که جهنم با آنها حرف میزند

آیا مؤمنان هم دچار عذاب میشوند و از جهنّم میگذرند؟

بلی! مؤمنان هم از دوزخ میگذرند امّا این عبور با شرایط ویژهای، با سرعت و بدون ناراحتی، انجام میشود.
ـ قرآن كریم میفرماید:
وَ اِنْ مِنْكُمْ اِلاَّ وارِدُهَا كَانَ عَلیَ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِیاًّ » ؛«هیچ یك از شما باقی نمیماند، مگر آن كه به دوزخ وارد شود.

ـ در آیه ی بعدی میفرماید:
ثُمَّ نُنَجِّی الَّذیِنَ اَتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظََّالِمیِنَ فِیهَا جِثِیاًّ
پس از ورود همه در دوزخ، افرادی را كه خداترس و باتقوی بوده اند، از جهنّم نجات خواهیم داد و ستم گران را فروگذاردیم تا در آتش بر زانو درافتند

ـ رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند:
هیچ نیكوكار و بدكرداری نیست مگر این كه داخل جهنّم میشود امّا آتش جهنّم در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود همانگونه كه در برابر ابراهیم u سرد و سلامت بود.
سپس خداوند پرهیزكاران را از آتش رهایی میبخشد امّا ظالمان را در آن ذلیلانه رها میكند
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : سه گروهی که جهنم با آنها حرف میزند

نگهبانان دوزخ چه تعداد هستند؟

طبق آیه ی شریفه ی قرآن در سوره ی مدّثّر تعداد آنها 19 نفر میباشد و بسیاری از مفسّرین گفته اند: منظور از 19 نفر، 19 گروه است.
سَاُصْلِیهِ سَقَرَ$ وَ مَآ اَدْراکَ مَاسَقَرُ $ لاَتُبْقیِ وَ لاَتَذَرُ $ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ$ عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَـشـَرَ$ وَمـَا جَـعـَلْـنـآ أصْـحـَابَ الـنَّـارِ إِلـاَّ مَلآ ئِکَةً وَ...

ما این منكر را به سقر میاندازیم و تو چه میدانی كه دوزخ كجاست؟ و چیست؟
باقی نمیگذارد و محو میكند بر آدمیان رو مینمایاند. بر آتش 19 تن موكّلند و ما خازنان دوزخ را غیر از ملائكه قرار ندادیم.
 
بالا