جن و شیطان

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

جن و شیطان واژه ی جن از «جنن» به معنای مخفی و پنهان گرفته شده است و از این می فهمیم که جن موجودی مخفی و پنهان است.مبدا آفرینش این موجود آتش بوده و قبل از انسان آفریده شده است و همانند انسان دارای اختیار می باشد. پس در روز رستاخیز تکلیف دارد و جزا و پاداش می بیند. بعضی از جن ها مومن و برخی دیگر کافر هستند. ماهیت جن: جن ها موجوداتی لطیف هستند که در نظر انسان جایگیر نمی باشند. همانند انسان دارای دو بعد روح و جسم هستند و همان طور که گفته شد دارای اختیار، تکلیف و معاد می باشند.ماهیت جن در آیات قرآن و احادیث بزرگان هم آمده است: مرحوم طبسی در مجمع البیان می فرماید: جن موجودی است دارای جسمی نامرئی که اشکال بر خلاف آدمیان و فرشتگان دارند.زیرا انسان از خاک و جن از آتش آفریده شده اند. علامه مجلسی می فرماید:در میان مسلمین اختلافی نیست که جنیان اجسامی لطیف دارند که گاهی به چشم آدمیان می آیند و دارای حرکاتی سریع می باشند و بر کارهای سخت و سنگین توانمندند. آیات متعددی در قرآن از جنیان سخن گفته است.در سوره ی حجر آیه ی ۲۶ و ۲۷ می بینیم که جن قبل از انسان و از آتش آفریده شده است. در آیه ی ۵۶ از سوره ی زاریات می خوانیم که جن نیز مانند انسان برای عبادت آفریده شده است. و بالاخره در آیه ی ۱۴۰ سوره ی انعام می خوانیم که در دنیا رسولانی برای هدایت جن ها فرستاده شده است.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : جن و شیطان

● ارتباط جن با انسان:
جنیان دارای جسم لطیف و قدرت جسمانی بسیار بالایی هستند. گاهی اوقات برای بعضی از انسان ها هویدا می شوند. ازدواج انسان با جن به دلیل قدرت جسمانی فوق العاده ای که دارند نهی شده است و همچنین تسخیر کردن آن ها جایز نمی باشد. در نمونه های تاریخی ارتباط انسان با جن می توان به داستان حضرت سلیمان و ملکه ی سبا اشاره کرد که به دستور حضرت سلیمان تخت پادشاهی ملکه ی سبا به وسیله ی عفریتی از جن ها برای او آورده شد که هیچ انسانی با آن شرایط قادر به انجام آن نبود.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : جن و شیطان

ماهیت شیطان:
شیطان از واژه ی« شطن» به معنای شرخیز است. شیطان یعنی رانده شده و بدین سبب این طور نام گرفت که طی سرپیچی از دستور خداوند از درگاه الهی رانده شد. شیطان هم از آتش آفریده شده است و از جنیان می باشد و همین دلیل کبر او شد. زیرا جسماً از انسان( که از خاک آفریده شده بود) برتر بود اما روحاً( که ماهیت اصیل است) در مرحله ی پست قرار دارد( زیرا از دستور الهی سرپیچی نمود). بعضاً از شیطان به اسم اعور یاد می شود. اعور یعنی یک چشم و به این خاطر این لقب را به او دادند که با یک چشم به انسان می نگرید( یعنی فقط جسم را می دید). لفظ آتش برای آفرینش جنیان و خاک برای آفرینش انسان بدین معنا نیست که انسان مستقیماً از خاک و شیطان هم از آتش آفریده شده است ، بلکه بدین معناست که جسم انسان سنگین است( زیرا از غذاهایی تغذیه می کند که سرچشمه ی آن در خاک وجود دارد) و جسم جنیان لطیف است و مانند آتش می باشد.
این را هم باید اضافه کنم که هر شیطانی جن نمی باشد( ممکن است شیطان از آدمیان هم باشد)، یعنی شیطان اسم عام است و ابلیس هم یکی از جنیان می باشد. ارتباط شیطان با انسان: وسوسه نه اجبار! اثر و نفوذ شیطان در انسان فقط در حد وسوسه و جلوه دادن خیال یک امر باطل است. شیطان هیچ گونه اکراه و اجباری بر انسان ندارد. در آیه ی ۲۲ از سوره ی ابراهیم«ع» از قول شیطان خطاب به گمراهان در قیامت بیان شده است که:« من در دنیا هیچ گونه قدرت و تسلطی بر شما نداشتم، به جز اینکه شما را به سوی باطل دعوت کردم و شما نیز اجابت کردید. پس مرا به گمراهی خویش ملامت نکنید، بلکه خود سزاوار سرزنش هستید». از این آیه می شود فهمید که خداوند هرگونه تسلطی را از شیطان نفی کرده؛ یعنی اینکه شیطان نه چنین قدرتی دارد که در اراده ی انسان نفوذ کند و چیزی را بر او تحمیل کرده و به کاری اجبار نماید و نه دلیل و برهانی دارد تا اندیشه ی انسان را تحت تصرف خود قرار دهد تا در نتیجه انسان را ناچار به پذیرش القائات خود کند . تنها نقشی که شیطان در زندگی انسان دارد ، دعوت به سوی باطل و وسوسه کردن است. وسوسه به معنای القای درونی است یعنی اینکه شیطان در قلب انسان تاثیر می گذارد و نه در عقل او.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : جن و شیطان

فلسفه ی آفرینش شیطان:
مرتبه وجودی انسان در آفرینش ایجاب می کند که او آزاد و مختار باشد و موجود مختار، همواره باید بر سر دو راه و میان دو دعوت حق و باطل قرار گیرد تا کمال خویش را _ که تنها از راه اختیار و انتخاب بدست می آید_ تحصیل کند. انسان اشرف المخلوقات است و همه ی موجودات برای انسان آفریده شده اند. آفرنیش شیطان ( هر چند قبل از انسان آفریده شده است) بدین سبب است که انسان را به سوی بدی فراخواند و در مقابل هم دو فرشته بر دو کتف انسان هستند( طبق روایات) که انسان را به سوی خوبی دعوت می کنند. آدمی با اختیار خویش راه راست را می رود و به کمال شایسته اش می رسد.
شایان ذکر است که در سریال اغما که در ماه مبارک رمضان از شبکه ی اول پخش شد، شخصیت شیطانی آنچنان غلو شده بود که می توانست بر اراده ی انسان تسلط داشته باشد. در این سریال شیطان جلوه گر شده بود در صورتی که هیچ فرشته و رسولی نبود که آن دکتر(بازیگر سریال) را به راه راست هدایت کند و این هم یعنی تسلط بی چون و چرای شیطان بر اراده ی انسان که از لحاظ نصوص قرآنی کاملاً رد شده است. اعمال شیطان برای فریب انسان: شیطان برای فریب انسان کار های مختلفی انجام می دهد که مهمترین آن وسوسه می باشد. از دیگر کار های او می توان به زیبا جلوه دادن اعمال زشت، جلوه دادن لذت بیش از حد معمول انجام گناه، دادن وعده های گوناگونی که هیچ گاه محقق نمی شود و ... نام برد.

منبع:سایت افتاب
 
بالا