از صفر تا صد کمک فنر خودرو

sahariM

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
وقتش رسیده بدانید که خودروی شما چیزی فراتر از قطعاتی مثل موتور، تایر و بدنه می باشد! برخی قطعات به همان اندازه بزرگ و برخی دیگر بسیار کوچک هستند مثل: کولیس ترمز، چرخانه و کمک فنر خودرو… متاسفانه گاهی لازم است که این قطعات را تعویض کنید. گاهی زودتر و گاهی دیرتر..


نقش کمک فنر خودرو
replacing-shock-absorber-4.jpg


آیا میدانید کمک فنر خودرو چیست؟ عملکرد ضربه گیر یا کمک فنر خودرو کاملا ساده ولی مهم است. کار کمک فنر ضربه گیری ست و کمک می کند اتومبیل در دست اندازها به راحتی حرکت کند . وقتی شما پا روی ترمز می گذارید، به ویژه اگر به طور ناگهانی این کار را انجام دهید، کمک فنر جلوی ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو را می گیرد. اگر ماشین شما به کمک فنر مجهز نباشد، شما چندان احساس راحتی نخواهید کرد. در صورتی که ماشین شما کمک فنر نداشته باشد، مسافران راحت نخواهند بود! ضربه گیر با تبدیل انرژی جنبشی به گرما این تاثیرات را کاهش می دهد. مقدار کمی از سیال هیدرولیک از طریق پیستون عبور می کند و تکان ها در سیستم تعلیق خودرو را به حداقل می رساند.



انواع کمک فنر خودرو
1200px-Mini_Shocks.jpg


کمک فنرها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع، وزن و اندازه خودرو در آن مورد استفاده قرار می گیرند. انواع کمک فنر عبارتند از: کمک فنر هیدرواستاتیک، هیدرولیک، تلسکوپی و اهرمی..

  • کمک فنر هیدرواستاتیک: یا کمک فنر گازی دارای مخزن گاز می باشد.این گاز در هنگام بالا و پایین رفتن خودرو، باعث می شود داخل آن حباب تشکیل نشود و کار خود را به درستی انجام دهد.
  • کمک فنر هیدرولیکی:یا کمک فنر روغنی که به هنگام ایجاد ارتعاشات داخل ماشین، مایع درون محفظه، از سوراخ های روی دریچه به محفظه بالایی می رود و بعد از باز شدن فنر دوباره به قسمت قبلی باز می گردد و میزان ارتعاش را به حداقل می رساند.
  • کمک فنر تلسکوپی: مثل کمک فنر روغنی عمل می کند، با این تفاوت که قدرت ضربه گیری بیشتری دارد. هنگام جمع شدن فنر، مایع محفظه از سوراخ های بزرگی به محفظه بالایی می رود و در نتیجه ، نسبت به هیدرولیکی، سریعتر فنر جمع شده و ضربه را می گیرد.
  • کمک فنر اهرمی: وقتی فنر جمع می شود، یک اهرم به پیستون فشار می آورد، روغن به پشت آن نفوذ کرده و فنر سریعتر جمع می شود. اما در بازگشت از سوراخ های ریزتری باید برگردد و در نتیجه ارتعاشات را بیشتر از سایر مدل ها می گیرد.




بهترین زمان برای تعویض کمک فنر خودرو
replacing-shock-absorber-1.jpg


برخلاف سایر قطعات خودرو، کمک فنر تاریخ انقضا ندارد. شما باید زمان تعویض کمک فنر را خودتان یا مکانیک متوجه شوید! اول اینکه وقتی ماشین شما برای توقف کامل، زمان و مسافت بیشتری نیاز دارد. اگر کمک فنر خودروی شما خراب شده باشد، نسبت به شرایط عادی، ۲۰ درصد مسافت بیشتری را میپیماید تا کاملا بایستد! این مسئله ممکن است منجر به بروز تصادفات شود، وقتی شما نتوانید تخمین بزنید که چه زمانی ترمز بگیرید.

اگر کمک فنر خودروی شما عمرش به پایان رسیده باشد، زمانی که پا روی پدال ترمز می گذارید، ماشین به جلو جهش می کند. این مسئله نه تنها به ماشین آسیب می رساند، بلکه در آب و هوای یخبندان خطرناک می باشد. پس در صورتی که متوجه چنین مشکلی شد باید سریعا کمک فنر خودروی خود را تعویض کنید. همچنین ممکن است باعث فرسوده شدن لاستیک های ماشین شما شود.

کمک فنر فرسوده نه تنها ممکن است باعث چپ شدن ماشین شود، بلکه میتواند موجب سر خوردن و انحراف از مسیر نیز بشود. حتی اگر باد کمی بوزد، این مشکل پیش خواهد آمد. وقتی کمک فنر خراب باشد، کیفیت رانندگی پایین خواهد آمد چرا که با هر بی نظمی در جاده، ماشین دچار لغزش می شود. این فقط رانندگی نیست که سخت و خسته کننده می شود، بلکه به سایر قطعات ماشین هم آسیب وارد خواهد شد.

در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید، حتما برای تعمیر یا تعویض کمک فنر اتومبیل اقدام کنید. جدای از مسائلی که باید تجربه کنید تا متوجه خرابی کمک فنر شوید، برخی نشانه های ظاهری هم به شما این هشدار را خواهند داد. نگران نباشید. نیازی نیست حتما مکانیک یا متخصص باشید تا بتوانید این علائم را دریابید. اگر کمک فنر خودرو تغییر رنگ داد یا پوسیده بود، بهتر است آن را عوض کنید.
منبع: لوازم یدکی خودرو
 

sahar abedini

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
اطلاعات بسیار مفیدی در این رابطه ارائه دادین
اتفاقن چند وقت پیش داشتم مشخصات فنی رانا پلاس رو می‌خوندم و متوجه شدم از نظر کمک فنر این ماشین در چه جایگاه خوبی قرار داره ...
 
بالا