انواع آفات و بیماری های گل رز (بخش اول)

zahrabb

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"

%DA%AF%D9%84-%D8%B1%D8%B2.jpg


گل رز از گل های تزیینی زیباست که در بسیاری از محصولات گل طبیعی، مثل باکس گل رز از آن به وفور استغاده میشود. که به دلایل زیاد دچار بیماری می شود. اکثر بیماری های گل رز (Pests and diseases of roses) ریشه درآفات گل رز دارند. بنابراین برای کنترل بیماری و درمان آن بهتر است ابتدا آفات رز را بشناسید و راه های درمانی آن را فرا بگیرید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید…

باید توجه کنید که از بین بردن آفات نقش موثری در پرورش گل رز دارد و باید با شناخت آفات و روش مقابله با آن ها به رفع و از بین بردن انواع آفت ها اقدام نمایید.

اگر به گل رز و باکس گل رز و دیگر محصولات آن علاقه مند هستید میتوانید با مراجعه به صفحه «سفارش آنلاین گل رز» محصولات مربوط به گل رز را مشاهده فرمایید و سفارش باکس گل بدهید. شما حتی می توانید برای سفارش تاج گل برای مراسم و یا خرید گل مخصوص آپارتمان نیز به این سایت مراجعه کنید.


۱۴ آفت و بیماری های گل رز

در مطالب گذشته با روش های قلمه زدن گل رز و رشد و پروش این گل محبوب آشنا شدیم. در این مقاله از VIP Shop به روش های از بین بدن آفت های گل رز ور در انتها به جمع بندی مقاله خواهیم پرداخت.

۱) کوری ساقه رز (Blindness)

مرحله اول: تشکیل جوانه گل عملی است که به صورت خود برانگیخته و با توجه به شرایط محیطی همانند دمای خاص یا طول روز مناسب انجام می گیرد. حدود ۱۴ – ۱۶ روز بعد از برداشت شاخه های گل، آغازش گل دهی در مریستمی که از نظر رویشی فعال است صورت می گیرد.

مرحله دوم: از جوانه های جانبی موجود بر روی ساقه اصلی، ساقه های تولید کننده گل شکل می گیرد. این ساقه ها حداقل دو عدد برگچه ۵ تایی دارند و در زمان برداشت بر روی گیاه باقی می مانند. در این مقطع زمانی ساقه های جانبی که جدیدا بیرون آمده اند در حدود ۵ سانتیمتر طول دارند. (این گل برای هدیه دادن مناسسب است و برای سفارش تاج گل برای مراسم مناسب نیست)

مرحله سوم: معمولا هر ساقه به یک عدد گل منتهی می شود اما در برخی ارقام و تحت برخی شرایط جوانه گل یا اصلا شکل نمی گیرد و یا بعد از شکل گیری نارس باقی می ماند و به همراه چند برگ خشک می شوند و یا جوانه ها تحلیل می روند و می ریزند. چنین ساقه هایی ساقه های کور نامیده می شوند.

مرحله چهارم: ساقه های کور نسبت به دیگر ساقه ها باریک و کوتاه باقی می مانند و برگهای کمتری در مقایسه با ساقه های گل دهنده دارند، به کندی رشد می کنند و ممکن است برای مدت زمانی طولانی بدون آنکه تغییری در وضعیت رشدی آنها صورت گیرد باقی بمانند. برای خرید گل مخصوص آپارتمان حتما شرایط نگهداری آن را نیز بدانید.

مرحله پنجم: ممکن است ساقه هایی که این مشکل را دارند با افزایش دمای محیط از ۱۲ درجه سانتیگراد به ۱۸ – ۲۴ درجه سانتیگراد از رشدی سالم برخوردار شوند و گل دهند. غلظت و میزان تنظیم کننده های رشد، شدت نور، میزان دما چگونگی رشد ساقه های رز را تحت تاثیر قرار میدهد. شدت نور و میزان دما، سطح جیبرلین و اکسین را در برگهای جوان و در حال توسعه تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است مطلب انواع آفات و بیماری های گل رز (بخش دوم) را نیز بخوانید.

مرحله ششم: اگر شرایط به گونه ای باشد که بدلیل رشد ناکافی برگهای جوان، تولید اکسین و جیبرلین کاهش یابد، احتمال دارد جوانه های اولیه گل کوچک شوند و رشد نکنند و در مراحل اولیه توسعه و قبل از شکل گیری پرچم و خامه، خشک و عقیم شوند. شرایطی که موجب بروز عارضه کوری می شود، تولید اتیلن بیش از اندازه را توسط برگهای جوان نیز تحریک می کنند.
 
بالا