مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

basabaplan

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل
دانشگاه‌های اسپانیا در چند سال اخیر برای دانشجویانی که قصد ورود به این دانشگاه‌ها را دارند، دعوت نامه ارسال می‌کند و اگر درخواست تحصیل به این دانشگاه‌ها را داشته باشند، درخواست را قبول می‌کند. در صورتی که شرایط مورد نیاز را دارا باشید، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای شما رایگان و یا نیم بها است که به نوعی از طرف دولت اسپانیا و دانشگاه بورسیه می‌شوید. نمرات خوب، داشتن مدرک زبان اسپانیایی و نداشتن سوء پیشینه از مهم‌ترین شرایط دانشگاه‌ها هستند. اگر دارای مدرک زبان نیستید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های پیش نیاز مدرک لازم را دریافت کنید. البته در برخی از دانشگاه‌ها نیز تحصیل با مدرک زبان انگلیسی نیز ممکن است که نیاز به مدارک تافل (TOFEL) و آیلتس (IELTS) دارند.

هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا
هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا از کشورهای دیگر اروپایی کمتر بوده و شهریه دانشگاه‌ها نیز بسیار مناسب است. به طور کلی هزینه اجاره خانه، خورد و خوراک، رفت و آمد، تفریح و سرگرمی و هزینه‌های جانبی سالانه کمتر از ۲۵ هزار یورو است. به طور کلی یک دانشجو اگر به صورت پاره وقت سر کار برود، میانگین حقوق ۱۸ تا ۲۱۰ یورو در هفته را دریافت می‌کند که با یک شغل تمام وقت می‌تواند ماهانه بیش از ۲ هزار یورو درآمد داشته باشد. اما پیدا کردن کار پاره وقت برای یک دانشجوی خارجی بسیار سخت است، زیرا آن‌ها ترجیح می‌دهند که افراد بومی را استخدام کنند.

همانطور که گفتیم شهریه دانشگاه‌ها با توجه به مدرک تحصیلی متفاوت است و به این موضوع بستگی دارد که در دانشگاه خصوصی در حال تحصیل باشید و یا در دانشگاه دولتی تحصیل کنید. در مقطع کاردانی یا فوق دیپلم شهریه دانشگاه‌ها متغیر است و همه چیز بستگی به رشته تحصیلی شما دارد که رشته‌های عملی در مقطع کاردانی بیشترین هزینه را دارا هستند. در مقطع کارشناسی یا لیسانس معمولا شهریه دانشگاه‌های دولتی بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ هزار یورو در سال است که گذراندن مقطع کارشناسی ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد. به طور میانگین برای گذراندن کارشناسی باید بین ۶ تا ۱۴ هزار یورو در دانشگاه‌های دولتی هزینه کنید که در دانشگاه‌های خصوصی دو یا ۳ برابر این رقم است.

شهریه دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی ارشد سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۳ هزار یورو است که در طول ۲ سال تلاش برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد باید بین ۵ هزار تا ۱۷ هزار یورو هزینه کنید و باید بدانید که این رقم متغیر است. تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اسپانیا اغلب به صورت رایگان انجام شده و در غیر این صورت شهریه بسیار کمی دانشجویان در مقطع دریافت می‎شود.

بهترین دانشگاه‌های اسپانیا
کشور اسپانیا دانشگاه‌های بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها در گذشته ساخته شده و برخی دیگر تازه ساز هستند. از معروف‌ترین دانشگاه‌ها اسپانیا که دانشجویان زیادی قصد تحصیل در آنجا را دارند، می‌توان به دانشگاه کامپلوتنس مادرید، دانشگاه خودگردان مادرید، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا، دانشگاه والنسیا، دانشگاه زاراگوزا، دانشگاه ناوارا و دانشگاه چارلز سوم اشاره کرد.

دانشگاه کامپلوتنس مادرید
دانشگاه کامپلوتنس مادرید (Madrid Complutense University) یکی از دانشگاه‌های قدیمی اسپانیا است که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و ساختمان آن بسیار سرحال و اطراف آن بسیار زیبا است. این دانشگاه در سال ۱۲۹۳ ساخته شده و دانشجوهای بومی و خارجی را پذیرش می‌کند. اکثر دانشجوهایی که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، به موفقیت کاری رسیده که نشان دهنده قدرت تدریس اساتید این دانشگاه است. در این دانشگاه کمتر از ۹۰ هزار دانشجو در حال تحصیل است که ظرفیت آن از همه دانشگاه‌های اسپانیا بیشتر می‌باشد. هم اکنون این دانشگاه در رده ۲۳۲ دانشگاه‌های جهان می‌باشد که این رتبه در هر سال متغیر است.

دانشگاه خودگردان مادرید
یکی دیگر از دانشگاه‌ها اسپانیا که دانشجوهای زیادی قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، دانشگاه خودگردان مادرید است. این دانشگاه به صورت مستقل فعالیت می‌کند و در رده ۱۸۵ دانشگاه‌ها جهان قرار دارد. سالانه دانشجوهای زیادی برای تحصیل در این دانشگاه درخواست می‌دهد که تعداد محدودی از آن‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرند. این دانشگاه از ۷ دانشکده تشکیل شده است که دانشکده‌های حقوق معروف‌ترین آن‌ها هستند، زیرا دانشجویانی که از رشته حقوق این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند سمت خوبی در ارکان حکومتی اسپانیا دریافت کرده‌اند. هر ساله حدود ۳۵ هزار دانشجو در این دانشگاه فعالیت می‌کند. مشهورترین شخصی که در این دانشگاه تحصیل کرده، پادشاه سابق اسپانیا، فیلیپ ششم بوده است.

دانشگاه بارسلونا
می‌توان گفت که دانشگاه بارسلونا اولین دانشگاه اسپانیا و صد و شصتمین دانشگاه جهان است که در خدمت حکومت خودمختار کاتالونیا قرار دارد. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های قدیمی اسپانیا است و قدمت بسیار زیادی دارد. دانشگاه بارسلونا ۱۸ دانشکده تخصصی دارد که در این مورد یک رکورد دار محسوب می‌شود. هر ساله بیش از ۶۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. اکثر رشته‌های تحصیلی دانشگاه بارسلونا در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند که از آن‌ها می‌توان به ریاضی، حقوق و پزشکی اشاره کرد. رسیدن به این دانشگاه از هر نقطه از شهر بارسلونا بسیار آسان است.

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا
یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم اسپانیا دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (Universitat Politècnica de Catalunya) است. این دانشگاه مخصوص تحصیل دانشجوهایی رشته مهندسی بوده و همه چیز برای آن‌ها فراهم است. نکته جالب به توجه درباره دانشگاه کاتالونیا این است که تعداد دانشجوهای خارجی آن از دانشجوهای بومی بیشتر است. در این دانشگاه اغلب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند، زیرا اساتید این دانشگاه دارای تجربه و بار علمی بالا بوده که دانشجویان را به سمت این دانشگاه جذب می‌کند. مدرک این دانشگاه معتبرترین مدرک مهندسی در جنوب اروپا است و در سراسر دنیا اعتبار دارد. هر ساله در این دانشگاه بیش از ۲۵ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

دانشگاه والنسیا
والنسیا سومین شهر بزرگ اسپانیا است که دانشگاه مهندسی والنسیا (Polytechnic University of Valencia) را در خود جای داده. البته دانشگاه‌های دیگری نیز در این شهر وجود دارند، اما این دانشگاه بزرگ‌ترین و مشهورترین آن‌ها است. در اکثر مواقع گزینه اول دانشجویان مهندسی در شهر والنسیا این دانشگاه است. به طور کلی زندگی در والنسیا هزینه کمتری نسبت به زندگی در مادرید و بارسلونا دارد و برای تحصیل نیز مکان خوبی است. این دانشگاه دارای سه پردیس بوده که یکی از آن‌ها با نام پردیس ورا (Vera) در شهر والنسیا است و برای تحصیل در شهر والنسیا بهترین گزینه می‌باشد.

دانشگاه چارلز سوم
دانشگاه چارلز سوم (Charles III University) یکی بهترین دانشگاه‌های اسپانیا است که دانشجویانی که قصد تحصیل با زبان انگلیسی دارند را پذیرش می‌کند. این دانشگاه در شهر مادرید قرار دارد و دسترسی به آن نیز بسیار آسان است. اکثر دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند و افراد بومی یک چهارم دانشجویان چارلز سوم را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه هر ساله بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو می‌پذیرد که دانشجویان ایرانی نیز جزو آن‌ها هستند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا