گل ها و زنبورها هم اس ام اس بازی می کنند !

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
محققان دریافتند:
گلها و زنبورها هم اس ام اس بازی میکنند!


پژوهش دانشمندان بریستول برای نخستین بار نشان میدهد که حشرات گردهافشان مانند زنبور عسل قادر به پیداکردن و تشخیص سیگنالهای الکتریکی هستند که از گلها فرستاده میشوند.

محققان دریافتند که گلها هم الگوهای سیگنال رسانی خاصی برای خود دارند که با استفاده از آن میتوانند اطلاعات را به حشره گرده افشان مخابره کنند.

این سیگنالهای الکتریکی میتوانند به اتفاق سایر سیگنالهای گل همکاری گروهی داشته باشند و به اصطلاح قدرت تبلیغاتی خود را برای جذب حشرات افزایش دهد.

گیاهان معمولا بار منفی دارند و میدانهای الکتریکی ضعیفی را ساطع میکنند. از سویی دیگر زنبورها هنگام پرواز در هوا بار مثبت را دریافت میکنند. زمانی که زنبورها بر فراز گلها پرواز میکنند، در حقیقت نیروی الکتریکی اندکی به وجود میآید که میتواند به طور بالقوه اطلاعات را هدایت کند.

محققان با قرار دادن الکترودهایی در ساقههای گل اطلسی متوجه شدند که هنگام پرواز زنبور عسل، پتانسیل گیاه برای چند دقیقه افزایش مییابد.
نکته شگفت انگیز این تحقیق در این است که زنبورهای عسل میتوانند میدانهای الکتریکی متفاوت گل را تشخیص و آنها را از یکدیگر تمایز دهند.

پژوهشگران بر این باور هستند که موی زنبورعسلهای مودار با قرار گرفتن در معرض نیروی الکترواستاتیکی به اصطلاح سیخ میشود که نوعی واکنش محسوب میشود.

به گفته دکتر "هیدر ویتنی" یکی از نویسندگان این پژوهش، چنین روش مخابرهای که در نوع خود بدیع به شمار میرود، نشان میدهد که گل میتواند به طور بالقوه حشرات گرده افشان را از وضع واقعی ذخیره شهد و گرده با خبر کند.

بر اساس این گزارش، نتایج به دست آمده درک کلی جدیدی را از قوه ادراک حشرات و ارتباطات گل در اختیار محققان قرار میدهد.


منبع:isna.ir
 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
پی اونها جلوتر از ما هستند
 
بالا