اندروید آتو چیست؟

elecomco

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
پیشرفت فناوری باعث شده است تغییرات چشمگیری را در خودروهای مدرن امروزی شاهد باشیم، در این بین سلاطین موبایل نیز سخت در تلاشند تا جای پای خود را در خودروها محکم کنند. به همین دلیل شاهد ساز و کار جدیدی با نام اندروید آتو هستیم.


این ساز و کار که توسط گوگل توسعه داده می‌شود عملاً جای سیستم‌ اینفوتیمنت در داشبورد خود را می‌گیرد و امکانات هوشمند ویژه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد، به عبارت ساده می‌توان گفت به لطف اندروید آتو، راننده قادر است از طریق گوشی هوشمند اندرویدی خود با خودرو تعامل برقرار کند.

این تعامل باعث بالابردن تمرکز راننده می‌شود و انجام کارهای مختلف مانند مسیریابی را در حین رانندگی آسانتر می‌کند، با این حساب پیشنهاد می‌‌کنیم با ما همراه باشد تا بیینیم اندروید آتو چیست و چه امکاناتی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

اندروید آتو چه قابلیت‌هایی دارد

به زبان ساده می‌توان گفت اندروید آتو امکانات گوشی اندرویدی را در قسمت داشبورد خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد با این حساب راننده به اطلاعات گوشی خود در حین رانندگی دسترسی دارد، از طرف دیگر منوهای اندروید آتو نیز شباهت زیادی به منوی گوشی‌های اندرویدی دارد تا راننده‌ای که با کار کردن با گوشی‌های اندرویدی عادت کرده است با منوهای اندروید آتو تعامل بهتری داشته باشد.


از آنجایی که راننده نیاز به تمرکز بیشتری دارد، منوهای اندروید آتو بزرگ‌تر طراحی شده تا خواندن آن‌ها راحت‌تر باشد. در این بین یکی از مهم‌ترین امکانات اندروید آتو را می‌توان پشتیبانی از سیستم مسیریابی دانست که از نقشه‌های گوگل بهره گرفته است. به لطف این ویژگی راننده تمامی کوچه پس‌ کوچه‌های شهر را بدون اینکه بلد باشد به صورت هوشمند در نقشه پیدا می‌‌کند.

مسیریاب اندروید آتو خیابان‌های پرترافیک را به خوبی شناسایی کرده و راننده در خلوت‌ترین مسیر به سمت مقصد پیش می‌راند. امکان ذخیره کردن مسیرها نیز در این سیستم وجود دارد تا پس از یک بار وارد کردن مسیر، دفعه‌های بعد این آدرس در سیستم موجود باشد.


اگر راننده قهاری هستید حتماً می‌دانید که گوش فرا دادن به موسیقی حال و هوای دیگری دارد و اندروید آتو امکان پخش موسیقی‌های مورد علاقه راننده را فراهم می‌‌کند. ویژگی‌های اندروید آتو به همین‌جا ختم نمی‌شود و قابلیت گشت و گذار در فضای اینترنت و برقراری تماس با مخاطب و ارسال و دریافت پیام را می‌توان از دیگر امکانات چشمگیر اندروید آتو ذکر کرد.

احتمال دارد با خود فکر کرده‌ باشید انجام بعضی از کارهایی که در بالا به آن اشاره شد با داشبورد معمولی خودرو نیز ممکن است، در این مورد باید به شما حق بدهیم اما جالب است بدانید تمامی مواردی که در خصوص قابلیت‌های اندروید آتو ذکر کردیم از طریق صدور فرمان‌های صوتی توسط راننده قابل انجام است تا بدون اینکه دست راننده از فرمان جدا شود مسیریابی انجام دهد، موسیقی دلخواه را پخش کند و پیام‌های وارده به گوشی موبایل را بررسی کرده و پاسخ دهد.

فرآیند صدور دستور به اندروید آتو نیز بسیار ساده است. کاربر از همان الگوی صدور دستورات به دستیار صوتی گوگل باید استفاده کند. از طرف دیگر راننده قادر است با صدور دستورات صوتی به پیام‌ها پاسخ بدهد. در این فرآیند گوشی هوشمند اندرویدی در‌واقع نقش مغز اندروید آتو را ایفا می‌کند و در نتیجه تعامل راننده با صفحه‌نمایش لمسی خودرو که در آن اندروید آتو بارگزاری شده انجام می‌شود. با این حساب صفحه‌نمایش گوشی در حین اتصال به اندروید آتو قفل خواهد شد.

همان‌گونه که با سیاست‌های گوگل آشنا هستید این غول بزرگ فناوری تمایل زیادی دارد تا دست سایر توسعه دهندگان را با سرویس‌های گوگل باز بگذارد، در نتیجه اندروید آتو امکان دسترسی راننده با سایر سرویس‌ها مانند Waze, Pandora, iHeart Radio, Skype, Whatsapp و اسپاتیفای را نیز می‌دهد.

لازم به ذکر است زمانی که اندروید آتو بر روی صفحه‌لمسی داشبورد خودرو فعال است، راننده به امکانات اینفوتیمنت دسترسی ندارد و در نتیجه تنظیم درجه حرارت خودرو، دسترسی به ایستگاه‌های رادیویی و مواردی از این دست برای راننده تا فعال بودن اندروید‌ آتو غیر ممکن است.

گوگل سخت‌ در تلاش است تا دستیار صوتی هوشمند این شرکت تعامل بیشتری با کاربران داشته باشد و به همین منظور دستیار صوتی گوگل در کنار شنیدن فرمان‌های راننده قادر است به بعضی از این فرمان‌ها پاسخ نیز بدهد و با راننده تعامل بهتری بر قرار کند.


چه گوشی‌هایی با اندروید آتو سازگاری دارند

اکنون که در جریان قابلیت‌های اندروید آتو قرار گرفته‌اید فرصت آن فرا میر‌سد که ببینیم این سیستم هوشمند با چه گوشی‌هایی سازگار است. خوشبختانه گوگل محدودیتی برای استفاده از اندروید آتو در نظر نگرفته است و این سیستم با تمامی گوشی‌هایی که نسخه اندروید آن‌ها از 5.0 بیشتر باشد سازگاری کامل دارد.

نصب اندروید آتو کار بسیار ساده‌ای است و کاربر باید نسخه رایگان Android Auto را از گوگل‌پلی دانلود و پس از نصب، گوشی را از طریق کابل USB به خودرو متصل کند. لازم به ذکر است گوگل وعده داده تا نسخه وایرلس اندروید آتو نیز در طی چند ماه آتی منتشر شود.

این نسخه با گوشی‌های پیکسل، پیکسل ایکس‌ال، پیکسل ۲، پیکسل ۲ ایکس‌ال، نکسوس 5X و نکسوس 6p سازگاری دارد به شرط اینکه این گوشی‌ها از اندروید اوریو بهره گرفته باشند تا از طریق وای‌فای به داشبورد خودرو متصل شوند.


چه خودروهایی با اندروید آتو سازگاری دارند

همان‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم سلاطین خودروسازی توجه ویژه‌ای به امکانات هوشمند در مدل‌های جدید خودروها می‌دهند و خوشبختانه طیف وسیعی از خودروهای جدید با اندروید آتو سازگاری دارند.

به این نکته نیز باید اشاره کرد که امکان دسترسی به اندروید آتو در بعضی از خودروها به عنوان یک قابلیت ویژه در نظر گرفته شده است و به همین دلیل راننده باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کند.

بیشتر مدل‌های جدید خودروهای مرسدس‌بنز، شورولت، کیا، هوندا، ولوو و فولکس‌واگن با اندروید آتو سازگاری کامل دارند. ازطرف دیگر گوگل برای راحتی کاربران فهرست کاملی از خودروهای سازگار با این فناوری جدید را در وب‌سایت اندروید آتو قرار داده است.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور فهرست بیشتری از خودروهایی خواهیم بود که از اندروید آتو پشتیبانی می‌کنند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از علاقه‌مندان فناوری‌های جدید هستید و اطلاعات جالبی را در زمینه آموزش اندروید آتو سراغ دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
 
بالا