عوارض جراحی پلک

nari72sa

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
امروزه عمل های زیبایی یکی از رایج ترین کارهایی است که افراد برای زیبا به نظر رسیدن و کسب اعتماد به نفس انجام می دهند اما آیا این عمل ها عوارضی ندارد؟ برای مثال امروزه جراحی پلک بسیار رایج شده است اما نمی توان گفت عوارضی به دنبال ندارد. در این مطلب قصد داریم برخی از این عوارض را با هم بررسی کنیم.
بلفاروپلاستی عملی است ترمیمی که جهت اصلاح پلک های پایین و بالای چشم استفاده می شود . این عمل برای حذف پوست و چربی های زائد ،جهت رفع چین و چروک و دیگر مشکلات استفاده می شود که مانند هر عمل جراحی دیگری دارای عوارض متعدد می باشد. یکی از عوارض عمل بلفاروپلاستی بستن پلک به شکل موقت و ناخودآگاه می باشد که در روزهای اول بعد از جراحی بسیار زیاد اتفاق می افتد و دلیل آن می تواند خشکی چشم باشد. برای کنترل این حالت می توان از قطره هایی که پزشک تجویز می کند، استفاده کرد. بسیاری از متخصصان معتقد هستند که یکی از عوامل دیگری که این عارضه را مدیریت می کند، ماساژ درمانی پلک ها بعد از کشیدن بخیه ها می باشد و می گویند این امر پلک ها را نرم و لطیف می کند. و از عوارض دیگر عمل بلفاروپلاستی، عفونت پلک و تورم، خون افتادن چشم و یا کمتر شدن بینایی چشم، دید دوگانه و زخم و درد در محل شکاف چراحی می باشند.

avareze-belfaroplasti.jpg

عوارض بلفاروپلاستی
upload_2020-6-21_23-47-19.gif

پف چشم در مراحل حاد باشد بی تاثیر هستند و برای برطرف کردن نیاز به جراحی خواهد بود. در حین عمل جراحی،پف چشم را با سوزاندن و یا درآوردن چربی از بین می برند. ورم و کبودی چشم ها بعد از 2 تا 4 هفته ادامه دارد و چشم ها باید پانسمان شوند. همچنین ممکن است چشم ها تا 2 هفته ترشحات چسبناکی داشته باشند. بهتر است برای کم کردن عوارض ها بخیه ها را چرب کرد و از کمپرس سرد استفاده کرد.

در روزهای اول بعد از جراحی پلک ممکن است دیگر عوارضی مانند حساسیت به نور، ریزش اشک و برخی تغییرات دیگر به وجود بیاید.

Complications-of-Puffy-Eye-Action.jpg

عوارض عمل پف چشم

upload_2020-6-21_23-47-19.gif

عوارض عمل افتادگی پلک
از عوارض عمل افتادگی پلک می توان به خشکی چشم، سختی و درد در بستن چشم ها، عفونت و خونریزی، قرمزی چشم، آسیب دیدن عضلات چشم، از بین رفتن رنگ پوست در این محل، کاهش دید و تار دیدن، لختگی خون ، خطرات مربوط به جراحی مثل واکنش نامناسب بدن، نیاز مجدد به انجام جراحی و دیگر مشکلات پلکی اشاره کرد. قبل از انجام عمل باید از نیاز داشتن چشم به این عمل کاملا مطمئن شد.

avareze-amale-oftadegi.jpg

عوارض عمل افتادگی پلک
upload_2020-6-21_23-47-19.gif

دوره نقاهت جراحی پلک
به دوره ای،دوره ی نقاهت جراحی پلک می گویند که بیمار نکاتی را برای رسیدن به حالت طبیعی خود پس از جراحی باید رعایت کند و صبور باشد.

عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی،بیشتر مواقع توسط بی حسی موضعی انجام می شود به این جهت که بیمار باید برای انجام کارهایی مانند یاز و بسته کردن چشم ها در بین جراحی با جراح همکاری کندتامقدار پوست و چربی برداشته شده مشخص شود . اما در بعضی مواقع به درخواست بیماران این عمل جراحی پلک توسط بیهوشی صورت می گیرد و بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می شود . حساسیت به مواد بیهوشی یکی از عوارض جراحی پلک است که باید به آن توجه کرد. در ادامه با عوامل به وجود آمده در دوره نقاهت بیشتر آشنا می شویم.

1-کبودی و تورم بعد از جراحی پلک
برای کاهش عوارض جراحی پلک بهتر است سه تا پنج روز به طور کامل استراحت داشته باشید. معمولا تا دو هفته بخیه روی چشم باقی می ماند و همچنین دچار ورم و کبود زیاد در اطراف پلک ها می شود. کبودی ها پس از 15 روز کاملا برطرف می شوند اما تورم ممکن است حدودا یک ماه طول بکشد تا خوب شود. کبودی ها کاملا طبیعی است ، زیرا در پلک ها تغییر و برش انجام شده است اما اگر خونریزی ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد. در بعضی موارد ممکن است در قسمت سفیدی چشم خون به وجود بیاید که می توان با پماد و قطره آنها را کاهش داد.

2-ماندن محل برش و بخیه ها از عوارض جراحی پلک
یکی دیگر از عوارض جراحی پلک باقی ماندن جای برش و بخیه اطراف چشم است. بعد از دو هفته باید برای کشیدن بخیه ها نزد جراح رفت. محل برش در شیار پلک بالا وجود دارد که به مرور زمان محو می شود اما باید توجه کرد این فرایند با توجه به نوع پوست در همه افراد یکسان نیست و ممکن است دو تا شش ماه طول بکشد. گاهی اوقات هم ممکن است این جای برش از بین نرود . در این صورت باید به متخصص پوست مراجعه کرد تا با لیزر این اسکار را کاهش دهد. در جراحی پلک پایین یرش از داخل چشم صورت می گیرد و جای بخیه ای به وجود نمی آید. نتیجه این جراحی پس از 3 ماه مشخص می شود که در این مدت نیاز ب رعایت و مراقبت بسیار زیاد است. تا دو هفته باید فعالیت سنگین انجام نشود و در صورت خشک بودن چشم از قطره های اشک مصنوعی تجویز شده توسط پزشک، استفاده شود. تمامی نکاتی که پزشک متخصص قبل از جراحی می گوید را به خاطر بسپارید و هرگز فراموش نکنید.
 
بالا