دلایل افت نور هدلایت ها چه هستند؟

product_world

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
مقدمه:
یکی از سؤالاتی که در مورد هدلایت ها داشتم این بود که دلایل افت نور هدلایت ها چه چیزهایی ممکنه باشه. بعد از جستجو به مقاله‌ی زیر از سایت لومن پارت رسیدم و فکر کردم شاید منتشر کردنش اینجا خالی از لطف نباشه.

دلایل افت نور هدلایت ها:
چرا نور هدلایت ها پس از مدتی نسبت به اوایل ضعیف تر می شوند؟
قبل از تشریح این موضوع باید پرسید که کدام هدلایت؟ با چه کیفیت و اصالتی؟ چه تکنولوژی ساختی؟ و ….
اگر فرض را بر استاندارد بودن و مرغوب بودن کیفیت یک هدلایت بگذاریم در واقع چیزی به اسم افت نور وجود نخواهد داشت و یا اصلا آنقدر فاحش نخواهد بود که به چشم بیاید.
انواع دلایل افت نوردهی را می توان به موارد ذیل تقسیم نمود:

1. عادت کردن چشم به طیف تازه نور!
هنگامی که لامپ خودروی خود را به خصوص از هالوژن به LED تغییر میدهید علاوه بر توان نوردهی طبیعتا طیف (رنگ) نور را نیز از حدود ۳۸۰۰ کلوین (زرد) به ۶۰۰۰ کلوین (یخی) تغییر داده اید . این طیف جدید برای چشم نسبت به رنگ زرد قبلی دارای تازگی است اما پس از مدتی رانندگی با آن ، چشم به این طیف جدید عادت کرده و تازگی خود را از دست خواهد داد و این طور به نظر راننده خواهد رسید که دیگر نور سایق و روزهای اول را ندارد .

2. گرمای بیش از حد محیط !
اغلب هدلایت ها (مرغوب) دارای درایورهایی هستند که میزان مصرف را کنترل می کنند . دلیل آن هم حفاظت از چیپها و افزایش طول عمر آنها می باشد . اما این کنترل مصرف در آن حدی نیست که تفاوت محسوسی در میزان خروجی نور ایجاد کند . چیزی در حدود ۲ الی ۴ وات خواهد بود . یعنی هنگام روشن شدن هدلایت به طور مثال توان مصرفی معادل ۲۵ وات دارد و پس از ۱۵ دقیقه کارکرد و افزایش دما ، درایور میزان مصرف را به ۲۳ وات کاهش داده تا امکان ثابت نگه داشتن دما را داشته باشد . در برخی از موارد که دمای محیطی نیز از شرایط نورمال بالاتر باشد احتمالا درایور میزان بیشتری از توان مصرف را برای کنترل دما کاهش خواهد داد .

3. استفاده از چیپ های نامرغوب !
در اغلب هدلایت های متفرقه که از انواع چیپ های نامذغوب با تکنولوژی ساخت (COB- ( CHIP ON BOARD بهره میبرند میزان افت توان نوردهی محسوس و فاحش است . درایور بسیاری از این هدلایت ها به گونه ای طراحی شده تا هنگام روشن شدن بالاترین توان مصرف و تا حدودی بیش از حد توان تحمل چیپ ها داشته باشند که هنگام شروع استفاده به نظر پرنور و درخشنده بیایند . اما پس از مدت زمان کوتاهی میزان قابل توجهی (۵ الی ۱۰ وات) از توان مصرف کاسته خواهد شد . از طرف دیگر کیفیت پایین ساخت چیپ ها نیز در این امر دخیل بوده و پس از مدت زمان تقریبا طولانی (۳ ماه) بهره نوری آنها از حدود ۸۰لومن/وات به حدود ۵۰لومن/وات افت خواهد کرد.

منبع: هدلایت لومن پارت / مقاله‌ی دلایل افت نور هدلایتها
 
بالا