نقد فیلم سینمایی گشت ارشاد

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"

مقدمه
اگر در این فضای نابسامان و غبار آلود سینمای ایران فیلم ارزشی ،اخلاقی،انقلابی واسلامی تولید وپخش بشود جای تعجب دارد نه اینکه اگر فیلم ضد ارزشی تولید شود که می شود جای تعجب داشته باشد. نمی گوییم اصلاً فیلم ارزشی تولید نشده کم ساخته شده.


نقد فیلم
- اونجایی که عطا به حسن ساندویچ تعارف می کند حسن مات ومبهوت خیره شده و ساندویچ اش را نمی خورد میگه حرومه حرومه به خدا حرومه یه صدایی تو گوشم میگه برو هیئت قیمه ی آقارو بخور غذای آقا شفاست بعد شخصیت به اصطلاح حاجی یعنی عباس میاد جلو وبا جدیت و حالتی عصبی بهش میگه حروم اون آمپولای ۲۲۰ هزار تومنی که تو باید هر ماه سه تاش رو بزنی حروم اون پولیه که ننه وبابای من بعد از ۳۰ سال کار کردن تو آموزش و پرورش این مملکت باید سر ماه به نزول خوره بدن .حروم زندگی این(عطا)بدبخته که حسرت یه زندگی به دلش مونده.
این حرف ها یعنی چی؟یعنی توجیه گناه ،یعنی اگه تو زندگی در تنگا قرار گرفتیم هر منکری نیک و هر حرامی حلال می شود یعنی تولید فحشا.


- معمولاً شخصیت هایی که برای اولین بار مقابل دوربین قرار می گیرند و برای اولین بار در معرض دید همگان قرار می گیرند ونقش های ارزشی ومذهبی بازی می کنند مثل مصطفی زمانی در نقش حضرت یوسف (
14010113761.png
)و یا شبنم قلی خانی در نقش مریم مقدس و در فیلم گشت ارشاد ساعد سهیلی در نقش حسن(زیادشناخته شده نیست) که نسبت به اون دو شخصیت دیگر (عباس و عطا) که مقید نیستند ولی او معتقد به ارزش هاست در اذهان مخاطبان این افراد به عنوان شخصیت های ارزشی ثبت می شود چون در هیچ فیلم دیگری بازی نکرده اند که نقش بد در کار نامه شان داشته باشند حالا در گشت ارشاد یک شخصیت حسن وجود دارد که قیافه اش به بسیجی ها می خورد افکارش هم ارزشی است و در مقابل عباس سر تسلیم فرود می آورد و حسن که تا قبل از صحبت های توجیه کننده عباس حاضر به غذا خوردن نمی شود در سکانس های بعدی فیلم مشاهده می شود که خود متولی درست کردن غذا می شود به تعبیری این شخصیت یه کم ارزشی تر توجیه می شود و درستی صحبت های عباس را می پذیرد.


- چرا ظاهر وقیافه ی فراتی مثل آدم های مذهبی و حزب اللهی است؟ چرا چنین شخصیت بازاری فاسدی توی خیلی از فیلم ها مِن جمله همین گشت ارشاد باید چهره ی ریش دار و مذهبی داشته باشد چطور وقتی به سینمایی ها می گویند در سینما فساد زیاد است می گویند کی چنین حرفی زده همه جا فساد وجود داره، سینما هم فساد هست اما چون سینما تو چشم هست این فساد بیشتر دیده میشه. یکی نیست بگه پس چرا خودتون همش گیر دادید به حاجی بازاری ها؟!

- دختری که عطا عاشقش شده است عنوان میکند که پدرش مهندس انرژی هسته ای است بعد در صحنه های حذف شده فیلم میبینیم که پدرش راننده یک وانت است و انرژی هسته ای که حق مسلم ملت ایران است را به سخره گرفته است.
انرژی هسته ای که نماد عزت ملی است و به خاطرش ما شهید داده ایم و بهترین دانشمندانمان را از دست داده ایم چرا باید مورد تمسخر واقع شود؟


- وقتی که عباس و عطا و حسن تو کوچه نزدیک مسجد نشسته اند و روحانی مسجد از کرامت انسانی صحبت میکند باز عباس بحث نزول خور را وسط می کشد و کرامت انسانی را مسخره میکند و هیچ کس هم نیست که جوابش را بدهد و تا پایان فیلم هم به همین منوال پیش میرود.

- عباس اَقا پهلوون محل،علم کش هیأت که دستش هم درد میکند و در اَخر هم با قمه به فرات(فراتی،همون حاجی بازاری که عباس اون رو فرات صدا میزنه) میزند تداعی گر کیست؟ ناخود اَگاه بوده یا…؟!؟!
اون صحنه ای که پدر عباس بالای پشت بام خانه اش مشاجره ای را
با اون فرد نزول خور دارد و ابراز ناتوانی مالی میکند و به این نتیجه می رسد که باید خودش را آتش بزند و زمانی که فندکش روشن نمی شود مردم کبریت های زیادی را به سمتش پرت می کنند.آیا مردم ما این گونه اند؟ این توهین به مردم فهیم ایران است مردمی که اگر زلزله ای در گوشه ای از این سر زمین بیاید برای کمک به همدیگر از چیزی دریغ نمی کنند حالا چطور این مردم پیش قدم می شوند در خودسوزی پدر عباس؟


- زمانی که اون دو خواننده با عباس بحث میکنند،عباس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و مجبور میشود متظاهرانه گریه کند.
در صحنه های قبل، بعد از اینکه افراد اخاذی شده را رها میکردند حسن میگفت: الان میگن. عباس میگفت: نه نمیگن،تو همین سکانس هم چنین مکالمه ای ردوبدل میشود ولی با این تفاوت که ایندفعه عباس میگه:نه نمیگن، اینا اَدمای فرهنگی بودند.
معلومم نیست منظور مطرب ها چیست که میگویند از نظر شما قراَن خدا هم حرومه؟ یعنی میخواد بگه که تو قراَن نعوذ بالله نوشته رپ خوندن مجازه؟! یا…؟؟!
سناریوی فیلم هم خالی از فحش نیست. -
- حسن همون که از همه بسیجی تر بود در اَخر فیلم میرقصد،نه عباس میرقصد نه عطا،همون که مقید بود به رقص درمیاید
دلیلش چه میتواند باشد؟؟
حجم فیلم ۲۱۷ مگابایت
لینک دانلود فیلم اول ( مناظره دکتر کوشکی و علی معلم )
حجم فیلم ۱۶٫۸ مگابایت

[URL='http://www.dlnew.ir/asr-entezar.ir/sokhanrani/40ba6ce9908218ddd44d6b3ed0de6d20169348.flv']لینک دانلود فیلم نقاب شیطان ( آیت الله علم الهدی) امام جمعه مشهد مقدس[/URL]​
 

boshiant

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
به عقیده من فیلمی سراسر لوده و نامناسب بود
هیچ نکته آموزشی مثبتی نداشت
هیچ پیام اخلاقی مهمی نداشت
دیدن این فیلم وقت تلفکردنه
 
بالا