روش تعویض سنسور مف خودرو

sahariM

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
خودروهایی که سیستم تزریق سوخت الکترونیکی دارند، به وسیله ای به نام سنسور اندازه گیری جریان هوا (maf) مجهز می باشند. این وسیله با انتقال اطلاعاتی به کامپیوتر خودرو، باعث می شود مقادیر کافی از هوا با سوخت ترکیب شود. خرابی سنسور MAF مشکلاتی مثل کاهش سرعت و استارت نخوردن ماشین را پدید می آورد. در چنین شرایطی تنها راه حل ، تعویض سنسور مف یا سنسور اندازه گیری جریان هوا خودرو می باشد.


اهمیت سنسور مف
replacing-MAF-2.jpg

سنسور maf
خب اول از همه باید بدانید سنسور مف چیست؟ این سنسور میزان یا حجم هوایی را اندازه گیری می کند که از جعبه هوا به سمت موتور جریان پیدا می کند. داخل بیشتر سنسورها یک بادسنج سیم داغ قرار دارد. سیستم الکتریکی خودرو این المنت را داغ می کند. هوایی که در جریان است، ان المنت را خنک می کند.خودرو به منظور حفظ دمای بادسنج، جریان الکتریکی دریافتی را حفظ می کند.

میزان جریان الکتریکی متناسب با میزان هوایی ست که در آن زمان معین جریان پیدا می کند. این به ماژول کنترل انتقال قدرت خودرو امکان می دهد تا میزان هوای جریان یافته را تخمین بزند. همچنین به آن امکان کنترل میزان سوختی را می دهد که به محفظه سوخت تزریق می شوند.

خرابی سنسور جریان هوا، باعث اختلال در عملکرد موتور خودرو مثل کاهش سرعت یا استارت نخوردن خودرو می شود. در بیشتر موارد هم با افزایش مصرف سوخت روبرو خواهید شد.



چگونه سنسور مف را تعویض کنیم؟
replacing-MAF-4.jpg

تعویض سنسور مف
در اینجا به تشریح مراحل تعویض سنسور اندازه گیری جریان هوا می پردازیم:

۱-تعیین موقعیت سنسور مف
در بیشتر وسایل نقلیه، این سنسور بین فیلتر هوا و موتور واقع شده است. بر این اساس، میتوانید شیلنگ بزرگی که فیلتر هوا را به موتور وصل می کند، دنبال کنید. شما متوجه یک PVC تیوب مانند، درست قبل از بدنه دریچه گاز خودرو خواهید شد. اینجا محل سنسور جریان هواست. در این قسمت چندین سیم الکتریکی هم وجود دارد که به یک شمع متصل هستند.

۲-آماده سازی لوازم مورد نیاز
قبل از هر چیز باید سنسور جدید متناسب با ساخت و مدل ماشین خود را تهیه کنید. همچنین به یک جفت دستکش، آچار و پیچ گوشتی را فراهم سازید.

۳-خارج کردن سنسور اندازه گیری جریان هوا
برای تعویض سنسور مف، اول از همه باید سیستم الکتریکی خودرو را قطع کنید. برای این کار باید همبست برقی را از قطب منفی باتری جدا کنید. همبست های برقی در سمت سنسور را بررسی کنید. باید یک دکمه کوچک در سمت کانکتور ببینید. کانکتور را بگیرید و دکمه را فشار دهید. کانکتور را از سوکت بیرون بکشید. سیم ها را نکشید، ممکن است پاره شوند! بهتر است قبل از اینکار ، یک جفت دستکش چرمی بپوشید.

یک گیره سنسور را به فیلتر هوا و لوله هوا متصل کرده است. یک پیچ این گیره را محکم کرده است. با پیچ گوشتی آن را باز کنید و سنسور را بیون بیاورید. البته سنسورهای مختلف به روشهای مختلف محکم شده اند. میتوانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید و روش تعویض سنسور هوا را مطالعه کنید.بعد از خارج کردن سنسور، آن را با نمونه جدید مقایسه کنید. باید اتصالات آنها مشابه باشد. در غیر این صورت ممکن است به خودروی شما آسیب برساند.

۴-نصب سنسور مف جدید
یادتان باشد سنسور جریان هوا دارای دو وجه مهم می باشد. یکی آن که به سمت موتور خودرو قرار دارد و دیگری که به جعبه هوا متصل می شود. این وسیله را به آرامی داخل لوله هوای خودرو قرار دهید و آن را با گیره محکم کنید.

سمت دیگر سنسور را به شیلنگی که از جعبه هوا می آید، متصل کنید. با توجه به نوع وسیله نقلیه، باید آن را با پیچ یا مهره محکم کنید. بعد از نصب سنسور جدید، مراقب باشید با دست خود ، المنت های سنسور را لمس نکنید، چرا که بسیار حساس است.

۵-وصل مجدد برق خودرو
زمانی که سنسور جدید را در جای خود قرار دادید، میتوانید برق خودرو را مجددا متصل کنید. کانکتور (دو شاخه) ماده همبست برقی را بگیرید. آن را به کانکتور نر در سنسور مف وارد کنید. آن را محکم فشار دهید. باید صدای “کلیک” بشنوید. این نشان دهنده این است که دوشاخه در موقعیت مناسب قفل شده است. همبست برقی خروجی منفی باتری را مجددا وصل کنید. همه چیز را دوبار چک کنید! حالا به همین راحتی سنسور مف خودروی شما تعویض شد!
منبع: https://partsgenuine.com/
 
بالا