دستگاه اتوکلاو

Bahar.gh

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
بخش استریل ، یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های هر واحد پزشکی باشد و اتوکلاو به عنوان قلب تپنده این بخش از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است .

اتوکلاو دستگاهی است که برای سترون سازی به کار می رود. سترون سازی به معنای نابودی یا حذف همه اشکال میکروبی شامل اسپورها در از طریق روش های فیزیکی، شیمیایی یا با استفاده از بخار است.

انواع اتوکلاوها

دستگاه اتوکلاو کلاس N

معمولا برای ابزار های جامد بدون پوشش می باشد. برای خرید و انتخاب این مدل باید بسیار دقت کرد. این دستگاه برای استریل وسایل پوشش دار (مثل پارچه) و حفره دار به کار نمی رود.

دستگاه اتوکلاو کلاس B

در این مدل علاوه بر تامین تمام پوشش های کلاس N و S، مواد نساجی را هم پوشش می دهد. اتوکلاو های این کلاس پمپ وکیوم قوی دارد که تا حدود -0.9 بار خلاء ایجاد خواهد کرد.

دستگاه اتوکلاو کلاس S

این مدل هم مانند کلاس N برای ابزارهای جامد می باشد با این تفاوت که هم برای وسایل پوشش دار و هم برای بدون پوشش و وسایل سوراخ دار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین دارای پمپ وکیوم و سیکل خشک کن می باشد.

تاریخچه اتوکلاو

اتوکلاو ها در ابتدا اتوکلاو دستگاهی ساده بوده اند و به مرور زمان با توجه به نیازها و رفع ایرادات قبلی به دستگاهی بسیار پیشرفته تبدیل شدند،
این دستگاه در سال ۱۸۷۹ اختراع شد و مخترع آن نیز میکروبیولوژیست معروف، چارلز چمبرلند بود.

نگهداری از اتوکلاو

قبل از کار ، سطح آب ژنراتور را کنترل کنید،
نمایشگر ثبت حرارت و فشار را امتحان نمایید،
لوازم فرعی مثل طبقات، و سینی ها با آب صابون بشویید،
درپوش چاهک را تمیز نمایید،
در صورت نیاز ( حداقل هر سه ماه ) داخل و خارج دستگاه را تمیز کنید،
به طور هفتگی آب گذر و درزها را تمیز کنید،
سوپاپ اطمینان را بررسی کنید،
لاستیک دور درب دستگاه اتوکلاو را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید،
هر شش ماه نگه داری ، معاینه و بازرسی تکنیکی دستگاه توسط شرکت پشتیبان انجام شود.
به طور ماهانه قالب ثبت کننده یا نمایشگر را تمیز کنید،
هرماه آب را تمیز نموده و تعویض کنید،
قسمت بیرونی آب گذر را ( که آب زاید از آنجا خارج می شود ) تمیز کنید،
و...

کاربرد اتوکلاوها
اتوکلاو های پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی، آزمایشگاهی، اتوکلاو صنایع غذایی و صنایع شیمیایی، آرایشگاهی و.... همه و همه موارد مصرف اتوکلاو ها هستند.
باید دقت داشته باشید که برای داروهای سرطان زا، رادیولوژی ها، مواد شیمیایی قابل تبخیر، سمی و قابل اشتعال نمی توان از اتوکلاو استفاده کرد.
دستگاه اتوکلاو برای تمیز کردن، آلودگی زدایی، ذخیره سازی مواد به کار می رود. همچنین از اتوکلاو برای حذف مطمئن یک شی استفاده می شود. موارد مورد استفاده ی دیگر: ایجاد محیط مناسب برای کشت باکتری، سترون کردن لوازم آلوده، تهیه وسایل مورد استفاده در نمونه گیری و...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا