توضیحاتی از مبدل حرارتی

Khaati

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
مبدل حرارتی

مبدل‌ حرارتی، حرارت موجود را بین دو یا چند جریان سیال که درون دستگاه جریان دارند، منتقل می‌کند.

انتقال این حرارت بین دو سیال به روش هدایت گرمایی و از طریق دیواره های جدا کننده یا سپراتور منتقل می شود.

انواع مبدل حرارتی

مبدل حرارتی فن دار یا درای کولر:

مبدل حرارتی درای کولر، دارای تعدادی کویل است که سیال داغ و یا سرد از درون این کویل‌ها عبور کرده و برای سرد کردن سیال داغ، هوا را با شدت، به وسیله‌ی تعدادی فن از روی کویل‌های حاوی سیال داغ عبور میدهد. و در اثر این اقدام، سیال داغ درون کویل، گرما خود را از دست داده و سرد می‌شود.

مبدل حرارتی صفحه‌ای:

مبدل حرارتی صفحه‌ای، شامل تعدادی صفحه موازی با یکدیگر بوده که یکی پس از دیگری روی هم قرار گرفته‌اند به طوری که امکان جریان یافتن سیال در بین آن‌ها وجود خواهد داشت.
سوراخ‌های ورودی و خروجی در گوشه‌های صفحات به سیال گرم و سرد این اجازه را می‌دهند که در کانال‌های پشت سر هم جریان یابند، به نحوی که هر صفحه همواره از یک طرف با جریان گرم و از طرف دیگر با جریان سرد در تماس باشد.

مبدل حرارتی صفحه‌ای ریخته‌گری:

مبدل حرارتی ریختهگری، در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.
به دلیل ترکیب صفحات از جنس فولاد ضد زنگ با ریخته‌گری مس، در برابر خوردگی مقاومت بالایی بوجود آمده و این نوع مبدل‌ حرارتی به دلیل بهره‌وری بالا و فشرده بودن، از نظر اقتصادی انتخاب مناسبی میباشد.

مبدل حرارتی صفحه‌ای جوش داده شده:

این دسته از مبدل‌ های حرارتی شبیه مبدل های گسکت‌دار بوده با این تفاوت که در آن‌ها به جای واشر از جوش استفاده خواهد شد.

مبدل‌ حرارتی صفحه‌ای نیمه جوش:

این نوع مبدل‌ها ترکیبی از مبدل‌های گسکت‌دار و جوش داده شده هستند.
یک جفت از صفحات با گسکت به یکدیگر متصل می‌شوند و این جفت به دو جفت دیگر جوش داده می‌شوند. بدین ترتیب مسیر یکی از دو سیال گسکت‌دار و مسیر دیگر جوشی می‌باشد.

مبدل حرارتی لوله‌ای:

این مبدل حرارتی، از دو لوله هم‌مرکز تشکیل شده که در آن تبادل حرارت بین سیال مبرد که در لوله خارجی و سیال کاری که در لوله داخلی جریان دارد انجام می‌شود.

مبدل حرارتی پوسته و لوله:

مبدل حرارتی پوسته و لوله بیشترین کاربرد را در صنعت دارد.
این مبدل‌ها از دسته‌ای از لوله‌ها درون یک پوسته استوانه‌ای‌ تشکیل شده‌اند. از داخل لوله‌ها یک سیال و از بیرون از آن‌ها یعنی از داخل پوسته استوانه‌ای‌شکل، یک سیال دیگر عبور داده میشود و تبادل حرارت بین دو جریان سیال از طریق دیواره لوله‌ها صورت می‌گیرد.
در صنایع سرمایشی، از مبدل حرارتی پوسته و لوله به عنوان اواپراتور و کندانسور در چیلر آب خنک استفاده می‌شود.

کاربرد مبدل حرارتیhttps://zagrosboiler.com/heat-exchanger/

مبدل حرارتی یا مبدل گرمایی، در صنایعی مانند خودروسازی، نفت و گاز، صنایع غذایی، پالایشگاه‌ها، برودت، برج‌های خنک‌کننده،تبرید، بخار ساز‌های هسته‌ای، تهویه مطبوع، و غیره کاربرد گسترده ای دارد
 
بالا