♦^♦ دعای روز ششم ماه مبارك رمضان- همراه با شرح ♦^♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
888888888888.jpg



خواسته های ما در دعای امروز عبارتند از:

1- اجتناب از گناه و نافرمانی. 2- انتقام الهی از مجرمان.3-دوری از موجبات خشم خدا.

چیستی گناه

در زبان فارسی از گناه با واژه هایی چون معصیت، جرم، بزه، خطا، عصیان، خبط، نافرمانی و...یاد شده است.

در فرهنگ قرآن گناه بسته به نوع و ماهیت آن با تعابیری چون: سیّئه، شر، معصیت، فِسق، خطیئه، فجور، وِزر(بار سنگین) جُرم، حَوب(گناه، نیاز، فقر)،لِمَمْ(بار سنگین)،حنث(شکستن وعده ها)، فساد کاربرد یافته است.

اما معنای عامی كه همه معانی یاد شده را فرا می گیرد مطلق نافرمانی و قانون گریزی است که انواع قوانین طبیعی،الهی واجتماعی را شامل می شود و قانون گریزی موجب عقوبت دنیایی یا اخروی و یا هردوست.

ناگفته نماند گناه و تخلف از قوانین طبیعی و اجتماعی، ‌با گناه و تخلف از قوانین مذهبی از جهاتی با هم فرق دارند.

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

آثار دنیوی و اخروی گناه در قرآن

کسانی که دامن خود را به گناه و معصیت می آلایند، بسته به نوع و ماهیت جرمی که مرتکب شده اند، آثار و عواقب خاصی در دنیا دامن گیرشان شده و در آخرت نیز از مواخذه حضرت بار تعالی در امان نخواهند بود.


بر مبنای آیات کتاب حق الهی، گناهکاران:

1- جز نوامیدی و محرومیت سرنوشتی ندارند

وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا «الشمس/10» و آن کس که نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته، نومید و محروم گشته است!

2- به صورت در آتش دوزخ افکنده می‌شوند

وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «النمل/90» و آنها که اعمال بدی انجام دهند، به صورت در آتش افکنده می‌شوند؛ آیا جزایی جز آنچه عمل می‌کردید خواهید داشت؟!

3- عذاب جاودان و خوار کننده اخروی در انتظار ایشان خواهد بود

وَمَنْ یعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیتَعَدَّ حُدُودَهُ یدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِینٌ «النساء/14» و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد می‌کند که جاودانه در آن خواهد ماند؛ و برای او مجازات خوارکننده‌ای است.

4- خداوند در دنیا و آخرت از آنها به سختی انتقام می گیرد

فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا... «الروم/47» (هنگامی که اندرزها سودی نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یاری کردیم)

5- در دنیا و آخرت تحقیر می شوند

سَیصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا كَانُوا یمْكُرُونَ«الأنعام/124» کسانی که مرتکب گناه شدند، (و مردم را از راه حق منحرف ساختند،) در مقابل مکر (و فریب و نیرنگی) که می‌کردند، گرفتار حقارت در پیشگاه خدا، و عذاب شدید خواهند شد.

6- پرده ای از ذلت و خواری بر آنها افکنده می شود.

وَالَّذِینَ كَسَبُوا السَّیئَاتِ جَزَاءُ سَیئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ«یونس/27» اما کسانی که مرتکب گناهان شدند، جزای بدی بمقدار آن دارند؛ و ذلت و خواری، چهره آنان را می‌پوشاند؛ و هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از (مجازات) خدا نگه دارد!

7- مسخ و تبدیل ماهیت از انسان به بوزینه و...(که از امت مرحومه اسلام برداشته شده است)

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ «البقرة/65» به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شده‌اید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینه‌هایی طردشده درآیید!»

8- خسران نفس

وَمَنْ یكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا یكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَكِیمًا «النساء/111» و کسی که گناهی مرتکب شود، به زیان خود مرتکب شده؛ خداوند، دانا و حکیم است.

و...
بار الها! نفس ما را از عادت به گناه،قلب ما را از خبس و تیرگی گناه، چشم ما را از آلودگی به گناه، دست ما را از آغشتگی به گناه، زبان ما را از تکلم به گناه، و گوش ما را از استماع گناه باز دار! آمین یا رب العالمین.
 

hasan

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
06.jpg

قبول باشد التماس دعا
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
روز هفتم :اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ.
خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب زنده داری اش یاری ده، و از لغزشها و گناهانش دورم بدار، و ذکرت را همواره روزی ام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان.​
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
روز هشتم :
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ، وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ، وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ، بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ.
خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام،
و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.


 
بالا