سیر تکامل نمایشگر ها تا QLED

sadeghi-m

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
سیر تکامل نمایشگر ها تا QLED



qled11-2-1.jpg

در این مقاله قصد داریم سیر تکامل نمایشگر ها از CRT تا QLED را بررسی کنیم.

از سال 1970 كه اولين نمايشگر ها ( مانيتور هاي مبتني بر متن ) براي كامپيوتر هاي شخصي عرضه گرديدند، تاكنون مدل هاي متفاوتي مطرح و عرضه شده است، از جمله تولیدات شركت IBM:
• در سال 1981 مانتيورهاي (CGA) Color Graphic Adapterرا معرفي كرد، که قادر به نمايش چهار رنگ با وضوح تصوير 320 پيكسل افقي و 200 پيكسل عمودي مي باشند.
• در سال 1984 مانيتورهاي (EGA) Enhanced Graphiv Adapter را معرفي كرد، که قادر به نمايش شانزده رنگ و وضوح تصوير 350 * 640 بودند.
• در سال 1987 سيستم (VGA) Video Graphiv Array را معرفي كرد، که قادر به نمايش 256 رنگ و وضوح تصوير 600 * 800 بودند.
• در سال 1990 سيستم (EGA) Extended Graphics Array را معرفي كرد، با وضوح تصوير 600*800 قادر به ارائه 8/ 16 ميليون رنگ و با وضوح تصوير 768 * 1024 قادر به نمايش 65536 رنگ است .
• اغلب صفحات نمايشگر كه امروزه در سطح جهان عرضه مي گردند، (UEGA) Ultra Extended Graphics Array استاندارد را حمايت مي نمايند. UXGA قادر به ارائه 8 / 16 ميليون رنگ با وضوح تصوير 1200 * 1600 پيكسل است.

tablr.jpg




انواع نمایشگر ها
CRTmovie_big.gif


CRT (Cathode Rey tube)
CRT مخفف لوله اشعه کاتدی (Cathode Rey Tube) این مانیتورها تصاویر خود را از سیگنال کابل آنالوگ دریافت می‌کنند و این سیگنال توسط کنترل کننده صفحه نمایش رمزگشایی میگردد که با اجزای داخلی مانیتور سروکار دارد. همه ی نمایشگرهای CRT یک شکل کاملاً مشخصی دارند و آن قیفی شکل بودن این گونه نمایشگرها مباشد. در پشت هر یک از این گونه نمایشگرها یک تنگ الکترونیکی وجود دارد. این تنگ الکترونیکی، الکترون ها را از یک محفظه خلاء که در لامپ نمایشگر قرار دارد به جلو پرتاپ میکند که این تفنگ در نقش کاتد هم هست، به همین علت به الکترون هایی که پرتاپ میکند اشعه کاتدی گفته می‌‍‎‌شود.



qled22.jpg

LCD (Liquid Crystal Display)

LCD به صفحه‌های صافی گفته می شود که در آنها به جای استفاده از اشعه های مضر برای نمایش تصویر از تکنولوژی کریستال مایع یا Liquid Crystal Display استفاده میشود. در این تکنولوژی نمایشگر تحت دو لایه شیشه وجود دارد که به صورت متقارن در کنار هم قرار گرفته اند . کریستال مایع در یکی از لایه ها نگهداری میگردد، این کریستال های مایع با مسدود کردن یا اجازه عبور ندادن به نورهای (RGB) تصاویر را ایجاد میکنند و در نمایشگرها به ما نمایش میدهند .

qled.png


Plasma
تکنولوژی شکل گیری در نمایشگرهای پلاسما تفاوت زیادی با اتفاقی که در لامپ های فلورسنت رخ می دهد دارد، بدین گونه که نمایشگر از چندین سلول تشکیل شده، که در هر سلول دو صفحه شیشه ای مجزا وجود دارد و این دو صفحه توسط یک شکاف از یک دیگر جدا شده اند. در درون این شکاف ترکیب گاز نئون – زنون (Neon Xenon) قرار میگیردد که در حین ساخت دستگاه این گاز رنگ آبی و سبز را تولید می‌نماید و باعث به وجود آمدن تصویر می گردد، به هر فسفر رنگی تولید شده یک پیکسل میگویند .صفحه نمایشگر های پلاسما رنگ مشکی را نسبت به LCD بهتر و واضح تر نمایش میدهد ، و همچنین زاویه دید نمایشگرهای پلاسما نسبت به LCD بسیار بیشتر است.

qled11-1.jpg



جهت
 
بالا