ویژگی های شخصیتی مدعیان مهدویت

Mr Specific

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
1- اختلال روانی


از نظر کارشناسان اختلال روانی، برخی مدعیان دارای اختلال هایی هستند که اصطلاحاً سایکوز تحمیلی خوانده می شود. در این حال فرد چنان با قاطعیت راجع به ادعای خود سخن می گوید که افراد دارای روحیه منفعل به سرعت تحت تأثیر او قرار گرفته، شبیه وی می شوند و ممکن است حاضر شوند فداکاری های بسیار چشم گیر و قابل توجهی انجام دهند(1). نمونه این نظر کارشناسی را می توان در پیروان مدعیان متعدد دید. از جمله یکی از پیروان علی محمد باب که همراه وی اعدام شد، در لحظه اعدام نیز خواستار رضای علی محمد باب بود.
از سوی دیگر یکی از عوامل پذیرش مردمی نسبت به ادعاها این است که آن را الهامی و غیبی و مطابق دستور ماورایی می دانند. دکتر برهانی هم در این مورد می گوید از جمله معیارهای تشخیصی سایکوز، یا جنون آن است که ادعاهای عجیب و غریب توسط مدعی مطرح می شود و دیگر هیچ منطقی را نمی پذیرد و ادعا می کند که به او وحی و الهام می شود یا از کرامت دیگر دستور می گیرد. بارها افرادی این ادعاها را داشتند(2).


2-خود کم بینی و حقارت


یکی دیگر از مفاهیمی که اغلب روان شناسان به کار می برند عقده حقارت(3) است. افرادی که در کودکی دچار کمبود یا محرومیتی بوده اند، در بزرگسالی به دنبال جبران آن هستند. این عقده می تواند منجر به نوعی خودشیفتگی شود، ولی در مفهوم عام گفته می شود که به این افراد شاید بیش از حد هم رسیدگی شده باشد؛ با وجود این، فرد عقده حقارت داشته باشد. افراد خود شیفته برای سیستم و جامعه خطرناک هستند.
تجلی اجتماعی این عقیده آن است که افراد خودشیفته، جامعه را به دنبال اهداف بزرگ و تخیلی خود می کشند؛ و مثلاً می گویند: ما باید قدرت مطلق باشیم. همه باید سپاس گزار ما باشند(4).
حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید:
ما من رجل تکبر او تجبّر الا لذله وجدها فی نفسه(5)؛
هیچ فردی به تکبر آلوده نمی شود مگر برای ذلت و حقارتی که در ضمیر خود احساس می کند.


3- افراط و تفریط


یکی از زمینه های شخصیتی مدعیان، رفتار خلوت جویانه و انزواطلبانه آن هاست. از آن جا که پیامبران و اولیای الهی دورانی را به خلوت و راز و نیاز پرداخته اند، این اعمال مدعیان، که تنها شباهت صوری با رفتار اولیای الهی دارد، می تواند عامل فریب مردم باشد. البته براساس نظر کارشناسان، مدعیانی نیز اختلال شخصیت دارند( نه جنون) و به باطل بودن سخنان خود واقفند. این ها امکان دارد ضریب هوشی خوب داشته باشند و برای توسعه در کار خود تلاش کنند(6).
از سوی دیگر گاهی چنان بر کار خود تسلط دارند که می توانند پیروانی برای خود جمع کنند و برای گسترش آن می کوشند هرچند گهگاه نیز شکست های شغلی و اجتماعی نیز داشته باشند. نمونه این ها را در مورد آغاز زندگی باب و شکست او در تجارت و... می توان یافت که در برهه دیگر توانست شورش هایی فراوان در ایران پایه ریزی کند. افراط و تفریط در احساسات و عواطف و تهیج خارج از مرز آن ها، می تواند عامل استفاده کسانی شود که اختلال شخصیتی دارند و با ضریب هوش و قدرت خاصّ خود از این مورد استفاده کنند. البته به کسانی نیز واقعاً الهام شده است(7).


4- ایجاد جذابیت های فردی و گروهی و کار تشکیلاتی


استفاده از جهالت افراد و بی خبر نگاه داشتن آن ها از روند فعالیت های خاصّ مدعیان و فرقه ها؛ به این صورت که یکی از اعضای قدیم و اصلی از فرقه ها یا وابستگان مدعی، با معاشرت با فرد مورد نظر او را جذب می کند و عضو جدید تا مدتی نمی داند که چه می کند و به کجا می رود. از طرفی افراد آسیب پذیر کسانی هستند که با مشکلات یا بن بست های زندگی رو به رو هستند و فرصت تمرکز برای درک حیله های فرقه ها و مدعیان را ندارند.
افراد اغفال شده اغلب معترفند که هیچ کدام در پی پیوستن به فرقه با گروه خاصّ برای تمام عمر نبوده اند، بلکه تحت اغفال و فشار قرار گرفته اند و تدریجاً از خانواده بریده اند و به آن گروه جدید پیوسته اند.
قدرت فوق العاده رهبران یا سردمداران در گروه های فرقه ای چنان است که عموماً با اِعمال قدرت خاصّ در کنترل منابع مادی و انسانی، افراد را مسحور خود می کنند.
سران مدعیان دارای نوعی کلام و بیان آشکار به شکل کتاب، دکترین و... هستند و این ها می تواند نوعی جذابیت و مشروعیت ساختگی برای آن ها فراهم سازد و افراد را بفریبد. از جمله کتاب های ادعایی توسط بابیه، و مدعیان جدید از این نمونه اند.

 

ali1455

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
مدعیـــــــــــان دروغیــــــــــــن
محمدعلی طاهری رئیس فرقه ضاله حلقه فعالیت اصلی این فرقه کاذب در قالب دوره‌های آموزشی از اواخر دهه 70 توسعه یافت، در این جلسات به افراد این گونه القا می‏‌شد که علت برخی بیماری‌ها رسوخ جنیان یا ارواح سرگردان در کالبد افراد است و طاهری می‏‌تواند با خارج کردن آن‌ها با عنوان تشعشع دفاعی سلامتی را به افراد بر می گرداند،
پس ازمدتی با افزایش آسیب‏‌های روحی ـ روانی در اثر تلقینات عرفان حلقه و فروپاشی برخی ازخانواده‏‌های آسیب دیدگان، محمدعلی طاهری بازداشت و محکوم شد و برای تحمل پنج سال حبس از سال 90 به زندان افتاد، در این مدت برخی از شبکه‏‌های بیگانه از او به عنوان یک دانشمند ایرانی و گاهی زندانی سیاسی یا عقیدتی یاد کردند!

moda.jpg


برای مطالعه بیشتر روی عبارت زیر کلیک نمایید
مدعیان دروغین در مهدویت
یکی از مباحث مورد توجه عرفان حلقه که محمد علی طاهری بر آن تأکید فراوانی دارد موجودات غیر ارگانیک است. او این موجودات را به دو گروه A و B تقسیم می کند و در گروه A جنیان و گروهB را کالبد ذهنی معرفی میکند.طاهری شیطان را جزء گروه اول می داند و ارواح را نیز جز همین گروه می داند. طاهری از آن جهت که لفظ جن برای مردم حس ترس القا می کند از لفظ موجودات غیرارگانیک استفاده می کند. این شگرد جریانات انحرافی است آنها معمولا از الفاظ تنش زا پرهیز دارند.
سرکرده این فرقه خود قائل به ارتباط با جنیان است نه تنها موافق است بلکه خود با جنیان زیادی در ارتباط است اما هیچ گاه این را علنی نمی گوید.اعترافات آسیب دیده ها نشان بر این امر است. البته او بیشتر به سوی کسانی می رود که لایه های حفاظی آنها ضعیف است. اکثر کسانی که گرفتار عرفان حلقه هستند یا چندان پایبند به اعتقادات دینی نیستند یا لایه های حفاظی ایمانی شان ضعیف است.
یکی از جاهایی که شاخک های جنیان حساس می شود، زمانی است که فرد برای حل مشکل خود به سراغ دعانویس ها می رود. در چنین مواقعی لایه های حفاظی انسان بسیار ضعیف می شود. در عرفان حلقه این اتفاق به راحتی رخ می دهد.
 
بالا