قضاوت عجولانه، ترک اولای حضرت داود(ع)

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
آنچه از قرآن مجید استفاده مى شود، بیش از این نیست که: افرادى به عنوان دادخواهى، از محراب داود بالا رفتند و نزد او حاضر شدند; او نخست وحشت کرد، و بعد از آن به شکایت شاکى گوش فرا داد که یکى از آن دو 99 گوسفند ماده داشته و دیگرى فقط یک گوسفند، صاحب نود و نه گوسفند از برادرش تقاضا داشته که آن یکى را هم به او واگذار کند، «داود»(علیه السلام) حق را به شاکى داد، و این تقاضا را ظلم و تعدى خواند، سپس از کار خود پشیمان گشت، و از خداوند تقاضاى عفو کرد، و خدا او را بخشید.

منتهى در اینجا دو تعبیر قابل دقت است: یکى مساله «آزمایش» و دیگرى مساله «استغفار و توبه».

قرآن در این دو قسمت، روى نقطه مشخصى انگشت نگذاشته، اما با توجه به قرائن موجود در آیات قرآن و روایات اسلامى، که در تفسیر این آیات آمده، «داود»(علیه السلام)اطلاعات و مهارت فراوانى در امر قضا داشت، و خدا مى خواست او را آزمایش کند، لذا چنین شرائط غیر عادى (وارد شدن بر داود از طریق غیر معمول از بالاى محراب) براى او پیش آورد، او گرفتار دستپاچگى و عجله شد، و پیش از آن که از طرف مقابل توضیحى بخواهد، داورى کرد، هر چند داورى عادلانه بود.

گر چه او به زودى متوجه لغزش خود شد، و پیش از گذشتن وقت، جبران نمود، ولى هر چه بود، کارى از او سر زد که شایسته مقام والاى نبوت نبود، لذا از این «ترک اولى» استغفار کرد، خداوند هم او را مشمول عفو و بخشش قرار داد.

گواه بر این تفسیر، آیه اى است که بلافاصله بعد از آیات مربوط به این ماجرا مى آید و به «داود»(علیه السلام) خطاب مى کند: ما تو را جانشین خود در روى زمین قرار دادیم، لذا از روى حق و عدالت، در میان مردم داورى کن و از هوا و هوس پیروى منما.(1)

این تعبیر، نشان مى دهد که لغزش «داود»(علیه السلام) در طرز قضاوت و داورى بوده است.(2)




پی نوشت:
(1). سوره ص، آیه 26.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 19، ص 267.


 

Sadra75

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
سلام
گفتن یک نکته لازم و ضروریه. اینکه تمام انبیاء جزو مخلصین(با فتحه لام) بودن یعنی اخلاص شده محض. اما وقتی یک جا میبینیم که یکی از پیامبران دچار خطائی میشه،از باب آگاهی دادن و نشون دادن نقطه کوری از نفس به مردم هست و این کارشون هم بخاطر اخلاصشون هست که تهمت و...رو به جون میخرن تا یک نکته خیلی ریز رو به دیگران نشون بدن.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahdi gh
بالا