دندانپزشکی زیبایی و طراحی لبخند

minatehrani

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
تناسب رنگ لمینیت دندانها با رنگ پوست و سفیدی چشم های فرد
• اولین نکته رعایت تناسب رنگ لمینیت دندان ها با رنگ پوست و رنگ سفیدی چشم های فرد است . هرچند سلیقه ی شما میتواند در انتخاب رنگ عامل تعیین کننده ای باشد ولی عموما رنگی هماهنگ و چند پرده روشن تراز پوست توصیه می شود . اما اگر رنگ های بسیار سفید انتخاب شوند سبب مصنوعی شدن دندان ها می شوند . قابل ذکر است که بهتر است هنگام انتخاب رنگ ، آرایش ها و به خصوص رژ لب پاک شوند چرا که میتواند منجر به خطا شود .

پیروی قوس دندانها از قوس لب پایین
• نکته ی دوم ، پیروی قوس دندان ها از قوس لب پایین است . هنگام لبخند انحنای دندان ها و لب پایین باید با هم هماهنگ باشد . عدم نا هماهنگی بین این دو به شدت از زیبایی لبخند میکاهد . برای مثال به عکس های زیر توجه کنید. در عکس اول شاهد رعایت این هماهنگی هستیم ولی در عکس دوم قوس دندان ها از قوس لب تبعیت نکرده است :

labkhand-300x179.jpg


labkhand2-300x199.jpg


هماهنگی فرم دندان با فرم صورت


• مسئله ی بعد که باید در طراحی لبخند رعایت شود هماهنگی فرم دندان با فرم صورت است . در مباحث زیبایی دندان پزشکی فرم صورت ها عموما به ۵ دسته ی کلی تقسیم می شود :

labkhand3-300x121.jpg


این شمایل کلی صورت برای هنگام فرم دهی دندان ها مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت دندان هایی طبیعی و هماهنگ با دیگر ویژگی های صورت حاصل شود . به طور مثال در صورت های کشیده ، دندان ها را نیز کشیده شکل می دهیم و در صورت های مربعی دندان ها را اندکی مربعی شکل می دهیم.

• همچنین توجه به نیم رخ صورت نیز از اهمیت برخوردار است . در صورت هایی که چانه های برامده دارند ، لب بالا فرو رفته و نازک دیده می شود . در این شرایط بهتر است کمی دندان ها را بیرون تر شکل دهیم که ساپورت لب بیشتر شده و بیرون زدگی چانه نیز کمتر نمایان شود . برعکس در صورت هایی که چانه ی عقب رفته دارند ، نباید ضخامت لمینیت را زیاد کرد که فرو رفتگی چانه بیشتر نمایان شود بلکه باید تا آنجا که می شود ضخامت لمینیت را کم درنظر گرفت .


labkhand4-300x132.jpg


رعایت خط تقارن صورت
• نکته ی بسیار مهم بعدی رعایت خط تقارن قوس دندانی (میدلاین دندانی) با خط تقارن صورت است . حتی اگر این تناسب از ابتدا به علت مشکلات به هم ریختگی دندانی در دهان فرد وجود نداشته باشد ، ما حین طراحی لبخند تلاش میکنیم تا آنجا که مقدور است این تناسب را ایجاد کنیم . برای درک بهتر مسئله به عکس های زیر توجه کنید :


در عکس اول تقارن دندان ها و صورت رعایت شده و در عکس دوم خیر

labkhand5-300x221.png


labkhand6-300x200.jpg


همچنین خط تقارن دندان های فک بالا و فک پایین نیز باید بر هم منطبق باشد. در صورتی که تقارن برقرار نباشد بعد از شناسایی فک مقصر و انحراف یافته ، حین طراحی لبخند سعی میشود این نقص برطرف گردد:


labkhand7-300x177.jpg


رعایت طول دندان ها
نکته ی بعد رعایت طول دندان هاست . اگر دندان ها را زیادی بلند و کشیده کنیم علاوه بر عدم زیبایی ممکن است شما در تلفظ حروف “ف” دچار مشکل شوید و نتوانید آنرا تلفظ کنید و به جای آن صدای “و” تولید شود . همچنین اگر دندان ها طول کافی را نداشته باشند و کوتاه باشند شما در تلفظ حرف “و” دچار مشکل خواهید شد و به جای آن صدای “ف” تواید می شود. بنابر این علاوه بر زیبایی ، باید به عملکرد و توانایی تلفظ صحیح حروف نیز توجه شود .

• همچنین لمینیت ها باید به گونه ای کار گذاشته شوند که امکان رعایت بهداشت و نخ دندان کشیدن به خوبی میسر باشد . باید توجه داشت که دندان های لمینیت شده به اندازه ی دندان های طبیعی و چه بسا بیشتر نیازمند رعایت بهداشت اند .
 
بالا